همزمان با ساعت ۲ بامداد به وقت فلسطین، «از پیروزی به پیروزی تا بیت المقدس» شعاری است که حالا گروه های فلسطینی در حال نشر آن هستند؛ کلیدواژه ای که پیروزی های کوچک را در راستای پیروزی نهایی یعنی آزادسازی قدس بشارت می دهد.

به گزارش جماران؛ جشن پیروزی مقاومت با شادی و هلهله مردم در همه شهرهای غزه و صدای تکبیر از بلندگوها بامداد جمعه با اعلام آتش بس بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی با نظارت دولت مصر همزمان شد.

همزمان با ساعت ۲ بامداد به وقت فلسطین، جلوه های خیابان های غزه از آتش بازی و شادی کف خیابان ها و بوق ممتد خودروها گرفته تا تکبیرگویی مردم روی پشت بام ها، بیش از آنکه ناشی از یک آتش بس و توقف جنگ باشد، حاکی از پیروزی گروه های مقاومت و تغییر معادلات میدانی و موازنه قوا به سود این گروه ها است.

«از پیروزی به پیروزی تا بیت المقدس» شعاری است که حالا گروه های فلسطینی در حال نشر آن هستند؛ کلیدواژه ای که پیروزی های کوچک را در راستای پیروزی نهایی یعنی آزادسازی قدس بشارت می دهد.

فوزی برهوم سخنگوی جنبش حماس می گوید: اشغالگر در هم شکست و در مقابل مقاومت تسلیم شد.

از تونل های مبارزه در غزه نیز همزمان با شادی در خیابان ها، تصاویری از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی دیده می شود که نشان می دهد مبارزان فلسطینی این پیروزی را ثمره پایمردی های شهدای مقاومت می دانند و نتیجه این مدل برنامه ریزی که منجر به همگرایی و وحدت همه جریان های مقاومت شده است.

 

168830498

 

غزه شاد و سربلند با آتش بس

بیش از یک هفته است که این آتش بس مرتبا از جانب رژیم صهیونیستی و به بهانه‌های مختلف مطرح شده است. شاید نگاهی به شاخصه های زیر بتواند شرایط میدانی و مختصات نبرد منجر به آتش بس را بهتر تبیین کند.

۱- توان رزمی و میدانی خصوصا در حوزه پدافندی شامل سامانه های گنبد آهنین، فلاخن داوود، پاتریوت و تاو در رژیم صهیونیستی به شدت ناکارآمد و در مقابل توان رزمی به ویژه موشکی مقاومت ناتوان نشان داد و امکان میدان داری بیش از این در حوزه نظامی برای این رژیم میسر نیست.

۲- توان زیرساختی و صنعتی این رژیم در کنترل و تامین نیازهای شهری و مدنی به شدت آسیب دیده است و ادامه جنگ بیش از این، عملا فضای زیست شهری-مدنی در اراضی اشغالی را با معضلات و مشکلات جدی روبرو کرده است.

۳- به لحاظ روانی، رژیم صهیونیستی هم در حوزه نظامیان و هم در حوزه شهروندانش به مرز آسیب پذیری های غیرقابل جبران  رسیده است. در این رژیم در میان رسانه ها و فضای پزشکی اصطلاحی وجود دارد با عنوان «مجروحین روانی ناشی از جنگ» که به مراتب بیشتر از تعداد مجروحین جسمی ناشی از سخت افزار های جنگی است. از این رو، ادامه جنگ عملا در حوزه روانی برای رژیم صهیونیستی امکانپذیر نیست.

۴- در حوزه اقتصادی، بخش هایی از اقتصاد برخاسته از ترانزیت و حمل و نقل، عملا به مرز تراز منفی نزدیک شده است که در برخی حوزه ها در زمان نزدیک غیرقابل جبران است .

بنابراین، رژیم صهیونیستی برای ادامه این جنگ دارای برنامه جدی و اراده مستحکمی بنا به دلایل پیش گفته نیست اما به استناد آمار و اطلاعات، مقاومت دارای یک برنامه محاسبه شده و دارای توان ادامه این جنگ تا ماه های آینده است. برنامه ریزی مقاومت برای پوشش دادن سطح حملات بیشتر و نقاط جغرافیایی وسیعتر در اراضی اشغالی گویای این واقعیت است که هیچ گاه در هیچ برهه ای از جنگ بین گروه های مقاومت با رژیم صهیونیستی، این حجم از آتش موشکی و خمپاره ای در گستره ای به وسعت تمامی اراضی اشغالی اعمال و مشاهده نشده است.

کوچ بیش از ۲ میلیون شهرک نشین در جنوب اراضی اشغالی و روی آوردن ساکنان صهیونیست به زندگی پناهگاهی و خروج از شهرک های یهودی نشین، ناشی از این ترس و درک جدید بود که اساسا رژیم صهیونیستی در تامین امنیت ساکنان شهرک های صهیونیست نشین ناتوان شده است درست مانند سامانه های ضد موشکی که عملا قادر به رهگیری موشک های مقاومت نیست.

شلیک بیش از ۴۰۰۰ موشک و راکت در ۳ سطح با برد بلند، میان برد و برد کوتاه و اصابت بیش از ۸۵ درصد این موشک ها به هدف گویای مستند و متقن این واقعیت جدید میدانی است که به رژیم صهیونیستی تحمیل شده است. نکته مهم این است که در یکساعت ابتدای جنگ، ۳۰۰ موشک به سمت اراضی اشغالی شلیک شد که  شلیک همزمان۱۰۰ موشک تنها در ۱ دقیقه نخست باعث حیرت و قفل شدن همه سیستم‌های رژیم در بروز واکنش شد.

بیش از ۴۰ درصد از تاسیسات صنعتی و سازه های اجتماعی و روانی رژیم به حدی آسیب دیده است که برخی ناظران می گویند در حالت معمول حدود یک دهه طول می کشد تا رژیم آن را جبران کند و به حالت سابق بر گردد.

 

دبیر کل سازمان ملل از اتش بس غزه استقبال کرد

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد از اجرای آتش بس بین فلسطینی ها و صهیونیست ها استقبال کرد و خواستار پایبندی دو طرف به آتش بس شد.

تارنمای سازمان ملل متحدگزارش داد: گوترش در بیانیه ای گفت، از اتش بس در غزه و اسرائیل بعد از ۱۱ روز درگیری های مرگبار استقبال می کنم. وی به همه قربانیان خشونت و بازماندگان قربانیان تسلیت گفت.

دبیر کل همچنین گفت از تلاش های  قطر و مصر در همکاری نزدیک با سازمان ملل برای کمک به بازگرداندن آرامش قدردانی می کند.

گوترش افزود: لازم است جامعه بین المللی در سطحی گسترده تر با سازمان ملل متحد برای تهیه بسته حمایتی قوی و منسجم به منظور بازسازی سریع و پایدار در جهت حمایت از مردم فلسطین و کمک به تقویت نهادهای آنها همکاری کنند.  

وی تاکید کرد که رهبران فلسطینی و صهیونیستی به غیر از حفظ صلح و آرامش وظیفه دارند مذاکراتی جدی برای رفع علت اصلی درگیری ها داشته باشند.

گوترش غزه را جز لاینفک کشور مستقل فلسطینی در آینده توصیف کرد که گفت نباید از هیچ تلاشی برای آتشی واقعی که به اختلافات پاین می دهد، دریغ شود.

دبیر کل سازمان ملل همچین بر «تعهد عمیق» سازمان متبوعش برای همکاری با دو طرف درگیری و شرکای منطقه ای و بین المللی از جمله از طریق کمیته صلح چهارجانبه خاورمیانه برای بازگشت به مسیر مذاکرات معنا دار برای پایان دان به اشغالگری و به رسمیت شناختن راه حل تشکیل دو کشور بر اساس مرزهای ۱۹۶۷، قطعنامه های سازمان ملل  و توافقات بین المللی و دوجانبه تاکید کرد.

وی درباره گام بعدی گفت تثبیت آتش بس اولویت فوری این سازمان را تشکیل می دهد.

تارنمای سازمان ملل نوشت: بر اساس آخرین گزارش های خبری، از زمان آغاز خشونت در روز دوشنبه، دست کم ۲۳۲ فلسطینی از جمله بیش از ۶۰ کودک کشته شده اند.

این رسانه تلفات صهیونیست ها را دست کم ۱۲ نفر اعلام کرد.

شبکه خبری المیادین به نقل از رسانه های صهیونیستی گزارش داد: کابینه اسرائیل  پنجشنبه شب در یک نشست ۳ ساعته به طور  اجماع با آتش بس موافقت کرد.

آتش بس از ساعت ۲ بامداد روز جمعه به مرحله اجرا گذاشته شد.

شهرهای مختلف سرزمین‌های اشغالی به تازگی شاهد دور جدید مقاومت مردم فلسطین است. اقدامات رژیم صهیونیستی برای تخریب و اشغال محله شیخ جراح در بخش شرقی بیت المقدس اشغال شده، موجب آغاز دور جدیدی از درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی و ادامه این درگیری‌ها منجر به اعتراضات جهانی به جنایات صهیونیست‌ها شده است.

نظامیان اشغالگر صهیونیست از دوشنبه هفته گذشته (۲۰ اردیبهشت) حملات و تجاوزهای وحشیانه علیه باریکه غزه و فلسطینی‌ها را آغاز کردند که تاکنون بر اثر آن، ۲۳۰ تن از جمله ۶۵ کودک، ۳۹ زن و ۱۷سالمند شهید و یک هزار و ۷۱۹ تن زخمی شده اند.

 

پارلمان رژیم صهیونیستی: این آتش بس، لکه ننگی برچهره اسرائیل است

اعضای پارلمان رژیم صهیونیستی(کنست) آتش بس بدون قید و شرط با غزه لکه ننگی بر چهره اسرائیل دانستند و آن را محکوم کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.