غلامرضا ظریفیان می گوید که انتشار فایل صوتی محرمانه و حملات تندروها، به تقویت موقعیت ظریف منجر خواهد شد و «نزدیکی به انتخابات» و «مذاکرات احیای برجام» دو عامل افزایش اهمیت انتشار این فایل صوتی هستند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، یک تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب به تشریح عوامل افزایش اهمیت انتشار فایل صوتی از وزیر امور خارجه و تاثیرگذاری احتمالی آن در انتخابات آینده پرداخت.

غلامرضا ظریفیان درخصوص واکنش‌ها نسبت به فایل صوتی منتشره شده از گفت‌وگوی وزیر امور خارجه و علت اهمیت، گفت: شاید بتوان گفت بخشی از حرف‌هایی که از جانب آقای ظریف در این مصاحبه بیان شده، پیش از این هم در محافل سیاسی وجود داشته و حرف تازه‌محسوب نمی‌شود اما طبیعی است که وقتی این مسائل توسط کسی که سکاندار وزارت امور خارجه کشور است، مطرح می‌شود اهمیت پیدا می‌کند و حجم بسیار زیاد بازتاب‌ها و واکنش‌های داخلی و خارجی که نسبت به این فایل صورت گرفت، نشان دهنده اهمیت بسیار زیاد آن است.

وی افزود: همین بازتاب‌های بسیار گسترده، حکایت از این دارد که وقتی نکاتی با این صراحت مطرح می‌شود آن هم در شرایطی که عموماً اهالی سیاست که آقای ظریف را می‌شناسند، می‌دانند که ایشان از نظر ادب، رفتار، گفتار و در نوع احترامی که نسبت به افراد قائل می‌شوند، چه شخصیتی دارند. اما خب همین موضع‌گیری‌ها از زبان آقای ظریف آن هم در این شرایط که در آستانه انتخابات هستیم و مذاکراتی که در حال انجام است، یک فضای دیگری رقم زد و به یکباره به صدر اخبار آمد و منجر به بازتاب های بسیار گسترده شد.

ظریفیان در ادامه بیان داشت: هنوز زود است که بتوانیم علت و چرایی انتشار این فایل در این مقطع زمانی را تحلیل کنیم، چرا که اول باید منشاء این اتفاق شناسایی شود. علت هم این است که چنین حرف‌هایی یا شاید شبیه به آن پیش از این هم از سوی آقای ظریف مطرح شده بود اما این بار صحبت‌های خود برای ثبت در تاریخ شفاهی بیان کرده بودند و طبیعتاً هم قرار نبوده که این صحبت‌ها به این زودی منتشر شود و آن برای ثبت در تاریخ گفته است. اینکه در این شرایط که بحث احیای برجام مطرح است و این احتمال می‌رود که برخی تلاش کنند که این مساله را برهم بزنند و مشکلاتی برای آن به‌وجود بیاورند، اهمیت این مواضع و صحبت‌ها را دوچندان می‌کند.

 

برای حضور ظریف در عرصه انتخابات یک نوع اقبال جدی در حال شکل‌گیری است

 

وی افزود: ضمن اینکه برای حضور آقای ظریف در عرصه انتخابات یک نوع اقبال جدی در حال شکل‌گیری است و فاصله اندکی که با انتخابات داریم. در نتیجه همه این موارد در کنار یکدیگر باعث افزایش میزان اهمیت این صحبت‌ها و اصل مساله انتشار این فایل شده است. در نتیجه اینکه چه کسانی این کار را انجام دادند، نیازمند موشکافی بیشتری است.

این تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شاید تیمی در درون دولت قصد تخریب ظریف را داشته‌اند و این فایل با همین هدف منتشر شده است، اظهار داشت: در این رابطه باید قدری با احتیاط تحلیل و صحبت کرد به این دلیل که دولت این را می‌داند که دوره‌اش تمام شده و احتمال خیلی کمی وجود دارد که اعضای این دولت در دولت بعدی مورد استقبال قرار گیرند. بنابراین من این احتمال را خیلی کمرنگ و بعید می‌دانم که به‌دنبال تخریب ظریف و تضعیف موقعیت او باشند تا برای خودشان آورده‌ای داشته باشند.

ظریفیان همچنین درباره سواستفاده شبکه فارسی‌زبانی که اقدام به انتشار این فایل کرده در جهت ایجاد دلسردی میان مردم برای حضور در انتخابات، ابراز داشت: آن شبکه انگیزه خاص خود را دارد و تلاش می‌کند بهره‌برداری به مطلوب کند. آن‌ها اساساً به دنبال آشوب و برهم زدن جامعه ما هستند و از هر فرصتی سوءاستفاده می‌کنند.

وی افزود: اما بیانات منتشر شده نه‌تنها موقعیت آقای ظریف را در افکار عمومی تضعیف نمی‌کند بلکه موجب تقویت آن هم خواهد شد. البته ممکن است برخی بگویند اگر آقای ظریف قصد حضور در انتخابات را داشته باشد، ممکن است این سخنان منجر به ردصلاحیت ایشان می‌شود اما در عرصه افکار عمومی به نظر من آقای ظریف از موقعیت بهتری برخوردار شده است.

عضو شورای سیاستگذاری حزب مجمع ایثارگران در پاسخ به این سوال که؛«در واقع معتقد هستید حملات تندروها منجر به افزایش محبوبیت آقای ظریف می‌شود؟» گفت: در این مساله تردید نکنید که در میان افکار عمومی شرایط آقای ظریف بهتر از گذشته خواهد شد. تا پیش از این در نظرسنجی‌هایی که درباره مساله انتخابات انجام می‌شد آقای ظریف همواره از موقعیت خوبی برخوردار بود ولی کم و بیش آراء منفی هم داشت؛ اما این اتفاق منجر به تقویت جایگاه ایشان خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.