حسین دهقان و رستم قاسمی از کاندیداهای احتمالی اصولگرایان در انتخابات 1400 در دیدار با مولوی عبدالحمید، وعده رفع تبعیض دادند.

به گزارش جماران؛ روزنامه اعتماد نوشت: «سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اگر کرونا بگذارد، بیست و هشتم خرداد ماه در شرایطی برگزار خواهد شد که وعده‌های کاندیداها و نارضایتی‌ بخش‌هایی از مردم از وضعیت اقتصادی، سیاسی،فرهنگی و اجتماعی فعلی نه‌تنها حل نشده، بلکه حال و هوای ناشی از رویارویی‌های پیشاانتخاباتی نیز بعید نیست به جای داغ کردن تنور انتخابات، تا حدی به سرمای فضا و بی‌اعتمادی بیشتر بیفزاید.

برخی کاندیداهای «پاستور 1400» اما بی‌توجه به این مساله از اهداف خود می‌گویند و روزی در شبکه اجتماعی «کلاب هاوس»، روزی در «توییتر» و روز دیگر در «اینستاگرام» و «تلگرام» تلاش می‌کنند افکار عمومی را به حمایت از خود ترغیب کنند. بزرگان و مدعیان ردیف نخست ولی هنوز یا آنچنان که باید و شاید به میدان نیامده‌اند یا می‌کوشند حامیان و مخالفان‌شان را در ابهام نگه دارند تا شرایط را برای حضور خود مهیا سازند. رایزنی‌ها اما بی‌وقفه در جریان است؛ چه اصلاح‌طلبان و چه اصولگرایان.  همه و همه تلاش می‌کنند در درجه نخست نظر نهادهای حاکمیتی را جلب کنند و در مرحله دوم به سراغ اقشار و گروه‌هایی بروند که رای و نظرشان می‌تواند رییس‌جمهوری آینده ایران را تعیین کند؛ گروه‌هایی همچون اقوام و پیروانِ مذاهب به ویژه اهل سنت.

 اهل سنت؛ برگ برنده

جوانان و زنان برای فردی که عزمش جزم است و نگاهش به پاستور جدی، دو گروه اجتماعی مهم و تاثیرگذار به شمار می‌روند اما همه کاندیداها به این اقشار نگاه خاصی دارند و برنامه‌هایی برای جلب‌نظرشان طراحی کرده‌اند. با این حساب برنده کسی است که رای و نظر برخی از اقوام و مذاهب ازجمله اهل سنت را جلب کند. این مدعا با نگاهی به آمار و ارقام انتخابات 92 و 96 اثبات خواهد شد. حسن روحانی سال 92 در شرایطی تنها و تنها 260 هزار رای بیشتر از حد نصاب لازم برای پیروزی در دور نخست انتخابات کسب کرد که در استان سنی‌مذهب سیستان و بلوچستان 770 هزار رای گرفته بود. نزدیک‌ترین رقیب او، محمدباقر قالیباف، تنها 110 هزار از این استان رای گرفت و این یعنی اگر یک‌سوم رای‌دهندگان به حسن روحانی در این استان رای‌شان به سبد قالیباف یا دیگر کاندیداها می‌رفت، روحانی نمی‌توانست در دور دوم پیروز انتخابات شود. این روند سال 96 هم تکرار شد. او آن سال 3 میلیون رای بیشتر از حدنصاب لازم برای پیروزی در دور نخست کسب کرد تا پیش‌بینی مولوی عبدالحمید درست از آب درآید. او حدود 2 هفته قبل از انتخابات رای «6 و نیم میلیون اهل سنت ایران» حسن روحانی را اعلام و از پیروزی قطعی او گفته بود. آمار و ارقام دروغ نمی‌گویند و احتمالا به همین دلیل است که اصولگرایان در آستانه انتخاباتی دیگر، به فکر اهل سنت افتاده‌اند و دیدارهایی را با «مولوی عبدالحمید» ترتیب داده‌اند.»

روزنامه اعتماد همچنین مدعی شده است که «یکی از موضوعات اصلی که در دیدار این روحانی برجسته اهل سنت با حسین دهقان و رستم قاسمی مورد بحث قرار گرفته، تبعیض است. این 2 چهره متعلق به جریان سیاسی اصولگرا نیز در جریان این دیدار وعده داده‌اند که نسبت به رفع تبعیض اقدام کنند؛ وعده‌ای که البته حسن روحانی نیز در سال‌های 92 و 96 مطرح و حتی بیانیه‌ای برای رسمیت‌بخشی به این وعده‌ها صادر کرد اما نه‌تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه حالا در آستانه پایان دوران 8 ساله ریاست‌جمهوری او، کار به جایی رسیده که عبدالله سهرابی، نماینده مجلس ششم به نمایندگی از اهل سنت شکایتی را علیه رییس‌جمهوری در دیوان عالی کشور به ثبت برساند؛ شکایتی که براساس گفته‌های سهرابی به «اعتماد»، در کارتابل دیوان ثبت شده و قرار است روز چهارشنبه هفته جاری شعبه رسیدگی‌کننده به آن تعیین شود؛ البته مشروط به آنکه اتفاق خارج از روال اداری و حقوقی رخ ندهد.  عدم تحقق وعده‌های روحانی از یک‌سو و نوع مواجهه با اهل سنت و رویدادهای تلخی سبب شده تا حالا مولوی عبدالحمید نیز برای حمایت از کاندیداهای انتخابات شرایط سختی داشته باشد. شرایطی که در پی حوادث تلخ سراوان دشوارتر هم شد. پس فعلا باید نشست و تغییر معادلات را تماشا کرد و دید خرداد 1400، اهل سنت چه تصمیمی خواهند گرفت و بازهم رای‌شان را به سبد اصلاح‌طلبان می‌ریزند یا ورق به سود اصولگرایان برخواهد گشت.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.