حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی مشاور رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در پیامی نوشت: زرتشتیان در طول تاریخ ایران زمین حامی حیوانات، طبیعت و محیط زیست بودند و آب و خاک این سرزمین را آلوده نمی کردند. زرتشتیان همچنین به علم آموزی و خردورزی توجه ویژه داشتند.

به گزارش جماران؛ مشاور رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در پیامی ضمن تبریک سال نو و روز زرتشت نوشت: بر اساس تعالیم حضرت زرتشت، زرتشتیان همواره از میراث فرهنگی و آیین‌ها و جشن‌های ایرانی حفاظت کردند.

در متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی به مناسبت روز زرتشت آمده است: ۶ فروردین، در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران، به عنوان "روز زرتشت" ثبت شده است. این روز مصادف است با زادروز حضرت زرتشت؛ پیامبر زرتشتیان و پیام آور صلح، مهرورزی و خردورزی. این روز را به همه ایرانیان به خصوص ایرانیان عزیز زرتشتی تبریک و شادباش می گویم.

در ادامه این پیام آمده است: اشوزرتشت، پیامبر ایرانیان زرتشتی، از نخستین پیام آوران یکتاپرستی در چهان بود که بشریت را به پرستش پروردگارِ دانایِ بزرگِ هستی‌بخش (اهورامزدا یا مزدااهوره)، دعوت کرد. مطابق اسناد تاریخی ایران مهد پکتاپرستی در جهان بوده و ایرانیان کهن ترین ملت یکتاپرست دنیا هستند و این امر مایه مباهات ایرانیان و موجب عزت و غرور هر شهروند ایرانی است.

حجت الاسلام یونسی در این پیام یادآور شده است: بر اساس تعالیم حضرت زرتشت، زرتشتیان همواره از میراث فرهنگی و آیین‌ها و جشن‌های ایرانی حفاظت کردند. جشن‌هایی چون نوروز، مهرگان و سده که بر اساس آموزه شادی، مهرورزی، تکریم و رواداری بنا شده است.

در ادامه این پیام آمده است:‌ زرتشتیان در طول تاریخ ایران زمین حامی حیوانات، طبیعت و محیط زیست بودند و آب و خاک این سرزمین را آلوده نمی کردند. زرتشتیان همچنین به علم آموزی و خردورزی توجه ویژه داشتند. به همین جهت، قدیمی‌ترین مدارس و بیمارستان‌های شهر یزد، متعلق به زرتشتیان است که بر اساس ایده همزیستی مسالمت‌آمیز در خدمت تمام شهروندان این شهر از هر دین و مذهبی قرار داشت.

مشاور رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در ادامه این پیام آورده است: بر اساس همین رفتارها ما مشاهده می‌کنیم که مسلمانان در انتخابات شورای شهر یزد به یک شهروند زرتشتی اعتماد کرده و او را در کنار سایر اعضای مسلمان بر می گزینند. با این انتخاب، صحنه‌های زیبایی از مشارکت، اعتماد و انسجام اجتماعی در ایران، به تصویر کشیده شد.

حجت الاسلام یونسی در این پیام آورده است: دعوت بشر به خداپرستی، کرامت انسانی و عدالت اجتماعی وجه مشترک تمام پیامبران ادیان توحیدی است که رعایت آن، زندگی اجتماعی بشر را به جهانی نو و اخلاقی تبدیل می کند. البته واضح و مبرهن است که عامل اصلی رشد و شکوفایی ادیان توحیدی در این سرزمین، بستر تمدنی مناسب و فرهنگ ایران زمین است.

در ادامه این پیام آمده است: بر اساس فرهنگ دیرینه این سرزمین یکتاپرستی، خردورزی، شادزیستی و مهرورزی عناصر حیاتی و اصلی زندگی اجتماعی‌اند. فرهنگی که همگان را به رواداری، کرامت انسانی، عدالت اجتماعی و رعایت حقوق شهروندوندان از هر قوم، دین و مذهبی، دعوت می کند.

مشاور رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در پایان سال نو و فرارسیدن عید سعید باستانی نوروز  و "روز زرتشت" را به همه اقوام ایرانی، زرتشتیان جهان و پیروان ادیان توحیدی، تبریک گفته و از خداوند بزرگ برای همه ایرانیان آرامش، نشاط و سلامتی توام با سربلندی و سرافرازی را مسالت داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.