معاون عمرانی استانداری تهران با ابراز نگرانی از پایین بودن نسبت بانوان در ثبت نام های ششمین دوره شوراهای شهر گفت: نگرانی که وجود دارد این است که تعداد بانوان قابل توجه نیست درحالی که معتقدم حضور ۵۰ درصدی در شوراها باید توسط بانوان محقق شود.

به گزارش جماران؛ معاون عمرانی استانداری تهران با تاکید بر اینکه شوراها تبلور جمهوریت نظام هستند گفت: عملکرد شوراهای استان تهران در دوره پنجم قابل قبول و قابل دفاع بوده است.

عبدالرضا چراغعلی در تشریح نقش و جایگاه شوراها در کشور و ضرورت آنچه که باید در ششمین دوره شوراهای شهر مورد توجه قرار بگیرد گفت: شورا در قانون اساسی در اصول مختلفی مکرر به عنوان یکی از ارکان تصمیم گیری شهری و روستایی مورد توجه و تاکید قرار گرفته است. هرچند که به دلایل مختلفی از جمله جنگ تحمیلی تشکیل شوراها تا سال ۱۳۷۶ ممکن نشد اما بی‌تردید شوراها اثرگذاری بسیاری دارند.

وی افزود: در هریک از دوره‌های شورا افرادی آمده‌اند که موثر بوده‌اند اما به دلایل مختلف برخی افراد خوش سابقه از حضور در این عرصه و رقابت برای حضور در شوراها فاصله گرفته‌اند؛ در حقیقت افرادی که امروز باید برای کمک به شهر ها در این عرصه حضور داشته باشند کنار رفته و حضور پیدا نکرده‌اند.

معاون عمرانی استاندار تهران ادامه داد: درحال حاضر عملکرد کلی شوراها در استان تهران عملکرد قابل دفاع و قابل پذیرشی است هرچند که لغزش‌هایی هم بوده که با توجه به گستردگی شوراها در سطح استان تهران و تنوع حوزه کاری که دارند این حجم اندک طبیعی است؛ البته از این لغزش‌ها نه بنده و نه هیچ فرد دیگری دفاع نمی‌کند و حتی یک مورد هم نباید وجود داشته باشد اما تعداد آنها در مقابل حجم کار و خدماتی که توسط شوراها محقق شد، بسیار اندک است.

چراغعلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با ابراز نگرانی از پایین بودن نسبت بانوان در ثبت نام های ششمین دوره شوراهای شهر گفت: نگرانی که وجود دارد این است که تعداد بانوان قابل توجه نیست درحالی که معتقدم حضور ۵۰ درصدی در شوراها باید توسط بانوان محقق شود. در ادوار گذشته و پنجمین دوره شورا نیز بانوان عملکرد قابل قبولی داشته‌اند اما در دوره ششم کمی این حضور تنزل پیدا کرده است لذا امیدوارم مردم در انتخابات سال آینده از حضور آنها در کرسی‌های شورا حمایت کنند.

وی تاکید کرد: داوطلبین ششمین دوره شوراها باید در یکی از حوزه‌های عمرانی، خدماتی، اقتصاد و مالی شهری، فرهنگی و اجتماعی که از ماموریت‌های اصلی مدیریت شهری است دارای برنامه و پیشینه قابل توجه باشند. مردم در خرداد ۱۴۰۰ با حمایت از افراد متخصص و دارای پیشینه و کارنامه‌ای قابل قبول در جهت تحقق شورای کارآمد گام برخواهند داشت. البته در مجموعه استان نیز برنامه‌ریزی برای آموزش افرادی که وارد شوراها می‌شوند، دنبال می شود تا ایجاد شوراهای کارآمد و اثرگذار محقق شود.

معاون استاندار تهران درباره قرارگیری شوراها در جایگاه پیش بینی شده در قانون اساسی پس از گذشت ۲۱ سال از عمر آنها گفت: شوراها تبلور جمهوریت نظام هستند که درحقیقت حکومت مردم بر مردم است اما بسیاری دستگاه‌ها و سازمان‌ها با گذشت دو دهه از عمر این نهاد؛ شوراها را به رسمیت نشناخته‌اند و حق آنها را به درستی درنظر نمی‌گیرند و حتی در دوره‌ای مجلس شوراها را محدود کرد و به این ترتیب انگیزه‌های بالا برای حضور افراد شاخص کشوری در این حوزه کمتر فراهم شد لذا باید تاکید کرد چالش‌هایی در این حوزه وجود دارد ولی در مجموع از عملکرد شوراها در سطح استان تهران دفاع می‌کنم.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های خدمت رسان همچون آب، برق، گاز و... و سایر دستگاه‌ها همچون بهزیستی، ارشاد، تبلیغات اسلامی، وزارت راه و شهرسازی و... باید شوراها را باور داشته باشند و شورا را به عنوان تبلور عینی جمهوریت که مردم هستند، بشناسند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.