حجت الاسلام «ناصر قوامی» فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده مجلس ششم با اشاره به توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: دولت اقدام هوشمندانه‌ای در این زمینه انجام داد و همه نهادها از جمله مجلس باید از اقدامات دولت حمایت کنند تا هر چه سریع ‌تر تحریم‌ها رفع شود.

به گزارش جماران، ایرانا نوشت: «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه دوم اسفند وارد تهران شد و با «علی اکبر صالحی»، رییس سازمان انرژی اتمی ایران و «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه دیدار و گفت و گو کرد. پس از دیدار گروسی و صالحی، سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران در بیانیه مشترکی از دستیابی به یک تفاهم نامه جدید برای ادامه فعالیت‌ های نظارتی ضروری آژانس در ایران به مدت سه ماه خبر دادند.

 

بر اساس این بیانیه که یکشنبه شب منتشر شد، سازمان انرژی اتمی ایران به آژانس اطلاع داده است که از روز ۵ اسفند با هدف اجرای قانون مجلس ایران، اقدامات داوطلبانه پیش بینی شده در توافق هسته‌ای را متوقف می‌کند. چرا که مهلت ایران به آمریکا برای لغو تحریم‌ها روز یکشنبه ۳ اسفند تمام شده و طبق اعلام مقامات در تهران، ایران نیز پروتکل الحاقی و بازرسی سرزده بازرسان آژانس از مراکز هسته‌ای را متوقف خواهد کرد. ایران و آژانس همچنین تفاهم کردند اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی‌های برجامی به طور کامل متوقف شود و فقط پادمان در ایران اجرا شود.

 

 در حالی که به عقیده کارشناسان، رویکرد دولت در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک اقدام دقیق و پیروزی دیپلماتیک بود که در نتیجه آن هم قانون مجلس عملیاتی شد و هم ایران از دست زدن به اقدام پر هزینه در موضوع همکاری با آژانس دوری کرد اما با این حال مخالفان دولت در مجلس بشدت به این بیانیه مشترک حمله کرده و سخنانی تندی بر زبان آوردند. در همین زمینه «حسین بهشتی‌پور» تحلیلگر ارشد مسایل سیاست خارجی در گفتگو با ایرنا با بیان اینکه توافق دولت با آژانس یک تدبیر برای جلوگیری از ایجاد اجماع علیه ایران بود، گفت: ضروری است مجلس و نمایندگان خویشتنداری کرده و با صبوری، به دنبال حل مشکلات باشند وگرنه اصرار به عدم اجرای پروتکل الحاقی پاس گل به واشنگتن است. 

 

علاوه بر کارشناسان، رهبر انقلاب هم روز دوشنبه چهارم اسفند در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری تاکید کردند:مجلس و دولت اختلاف ‌نظر امروزشان را (در زمینه نحوه اجرای قانون راهبردی لغو تحریم ها ) حل کنند تا نشان‌دهنده دوصدایی نباشد. این اختلاف‌ نظرها قابل حل است و باید دو طرف، قضیه را با همکاری یکدیگر حل کنند و نباید اختلاف‌ها رها و یا تشدید شود که نشان‌دهنده دوصدایی باشد.

در گفتگو با حجت الاسلام «ناصر قوامی» فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده مجلس ششم سوالاتی در مورد نحوه رفتار مجلس با اقدامات دیپلماتیک دولت و همچنین ضرورت تک صدایی در عرصه بین‌المللی را مطرح کردیم.

 

مجلس در قبال موضوعات ملی عاقلانه رفتار کند

قوامی در مورد اقدام دولت در تفاهم با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: به نظر من اقدام دولت بسیار هوشمندانه و زیرکانه بود. باید از این اقدام دولت همه نهادها به عنوان یک پیروزی و دستاورد دیپلماتیک حمایت کنند.چرا که دولت هم توانست با این اقدام قانون مجلس را عملیاتی کند و از طرف دیگر جلو هر گونه تحمیل هزینه به کشور را بگیرد؛ در نتیجه مسیر برای رفع تحریم‌ها و کاهش فشارها بر کشور هموار شده است.

 

وی در مورد واکنش مخالفان دولت به بیانیه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیان داشت: من فکر می‌کنم برخی از نمایندگان مجلس بیش از آنکه به فکر منافع مردم و نظام باشند به فکر منافع خود و مطرح کردن نام خود در رسانه‌ها هستند. در واقع برای منافع خود شعارهایی را مطرح می کنند که در نتیجه این شعارها منافع کشور دچار خدشه می‌شود. نمایندگانی که به اقدام دولت نقد دارند باید پاسخ دهند که چرا می‌خواهند کشور را وارد مسیری کنند که یک بار در گذشته این مسیر تجربه شده و پرونده ایران سر از شورای امنیت درآورده است.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به عملکرد دولت نهم و دهم در زمینه هسته‌ای، اظهار داشت: رویکرد نمایندگان فعلی شبیه عملکرد دولت نهم و دهم است. خروجی این رفتار تحریم‌های سنگین علیه ایران بود که همه مردم از تبعات این تحریم‌ها به خوبی آگاه هستند. بنابراین نمایندگان مجلس به جای سنگ اندازی در مسیر اقدامات دولت، به مسوولان اجرایی کشور کمک کنند تا هر چه زودتر تحریم‌ها علیه ملت ایران را شکنند. واقعا جای تعجب دارد نمایندگان به جای حمایت از تدابیر عقلانی دولت درصدد تضعیف این اقدامات هستند.

 

دو صدایی و اختلاف، باعث تضعیف مواضع کشور در عرصه بین‌المللی می‌شود

قوامی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در مورد پرهیز از دو صدایی، خاطر نشان کرد: دو صدایی در داخل کشور در مورد رویکردهای سیاست خارجی، باعث تضعیف مواضع کشور می‌شود و قدرت چانی زنی را از دیپلمات ‌های کشورمان می‌گیرد. بنابراین همه نهادها از جمله مجلس باید به توصیه‌های رهبری عمل کنند و به دنبال القای اختلاف و دو صدایی در کشور نباشند.

 

وی در پایان با اشاره به ضرورت رفع تحریم ‌ها بیان داشت: وقتی مردم و مقامات کشور همه اذعان دارند که اولویت فعلی کشور عبور از تحریم‌های ظالمانه آمریکا است چرا برخی نمایندگان مجلس باید طوری رفتار کنند که گویا از رفع تحریم‌ها نه تنها خوشحال نمی‌شوند بلکه ناراحت هم می‌شوند. این گونه رفتارها به اعتبار مجلس یازدهم آسیب می‌زند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.