سعید نمکی وزیر بهداشت گفت: این طوری نمی شود مملکت را اداره کرد، داغ شهدای خدمت مرا نابود کرده است، داغی بالاتر از این نیست که همکاران ما به علت سهل انگاری دیگران نفله شوند و من خبر ندارم کی می رود کی می آید، به جای وزیر بهداشت، مدیر کل مرده شور خانه بگذارید.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: واکسیناسیون ۱۰۰ هزار نفر دیگر از کادر درمان از فردا آغاز و ۲۵۰ هزار دوز واکسن چینی نیز هفته آینده وارد کشور می‌شود.

سعید نمکی روز دوشنبه در مراسم افتتاح ۱۲ پروژه عمرانی دانشجویی و درمانی در دانشگاه علوم پزشکی تهران از مجموعه پویش «ره سلامت» افزود: البته همکاران من در بخش درمان می گفتند اول به مردم واکسن زده شود اما ما در سند واکسیناسیون تکلیف کردیم که اول کادر درمان در اولویت باشند همه جا دنیا هم همین طور  است.

وی ادامه داد: بعد از آن هم سراغ خانه سالمندان می رویم و امیدوارم تا پایان سال بتوانیم طبق تعهدی که دادیم به گروههای آسیب پذیر واکسن بزنیم.

نمکی گفت: تولید واکسن هم در کشور خوب پیش می رود و اردیبهشت سال آینده تولید کننده واکسن می شویم هم به مردم واکسن می زنیم و بعد صادرات می کنیم. حتما هم در تولید واکسن جهش های ویروس را رصد و لحاظ خواهیم کرد.

گلایه از ترددهای مرزی 

وزیر بهداشت در ادامه با گلایه از ترددهای مرزی در کشور گفت: گله مندم از کسانی که پروتکل ها را رعایت نمی کنند و کسانی که با پروتکل شکنان برخورد نمی کنند ما هیچ ابزاری برای برخورد نداریم، ابزار ما گوشی و دارو است.

نمکی افزود: گله من از این است که چرا از برخی مسائل اطلاع نداریم. دیشب از ایلام به من خبر دادند خانم جوان حامله ای به علت کرونا از بین رفت. با سزارین بچه هاش را بیرون آوردیم. اما چه کسی عامل مرگ این بانوی ایرانی بود.

وی افزود: کی من نامه دادم، کی اجازه دادیم با ترددهای اتوبوسی از مرزها عبور کنند. اتوبوسی از مرز غربی به ایران می آید به شهرستانی می رود بعد ما موارد مثبت را در آن شهر پیدا می کنیم بدون اینکه خبر داشته باشیم.

وزیر بهداشت گفت: این طوری نمی شود مملکت را اداره کرد، داغ شهدای خدمت مرا نابود کرده است، داغی بالاتر از این نیست که همکاران ما به علت سهل انگاری دیگران نفله شوند و من خبر ندارم کی می رود کی می آید، به جای وزیر بهداشت، مدیر کل مرده شور خانه بگذارید.

۱۳ ماه از گرفتاری وزارت بهداشت با کرونا می‌گذرد

وی گفت: ۱۳ ماه هست که همکاران من با کرونا درگیر هستند البته این گفته برای افرادی خیال باف بهانه نشود که بگویند دیر اعلام کردیم. ما از همان زمان که مساله کرونا در ووهان چین مطرح شد، مشغول آماده شدن و تولید تجهیزات بودیم به همین علت وقتی به ایران آمد همکاران من در دانشگاههای علوم پزشکی شوکه نشدند و آماده بودند.

نمکی گفت: من به فردی که بتواند حتی یک مورد ابتلا به کرونا را قبل از اعلام رسمی وزارت بهداشت در بهمن ۹۸ ثابت کند جایزه می دهم به شرطی که بتواند ثابت کند که قبل از بهمن در ایران کرونا داشتیم و اعلام نکردیم. 

وی افزود: بعد از اعلام رسمی به همکاران گفتم همه آزمایشگاه‌های قبل از بهمن و دی را هم دوباره تست کنند، ۲۳۰۰ نمونه را دوباره تست کردیم به جز  سه نمونه که از ۲۳ بهمن بود هیچ نمونه کووید۱۹ دیده نشد. چطور افرادی برای با بی سوادی و برای مقاصد سیاسی به راحتی یافته های کشور را زیر سوال می برند اگر یک مورد را ثابت کردند هم جایزه می دهم و هم عذرخواهی می کنم اما من یاوه گویان را رها نمی کنم.

وزیر بهداشت ادامه داد: چند روز گذشته آقای ‌المنظری مسئول سازمان بهداشت جهانی در منطقه ما گفت مدیریت ایران در مورد بیماری کووید۱۹ شایسته ترین و ناب ترین شیوه های مدیریتی بوده اما یک نفر در داخل صحت این اقدامات را زیر سوال برد.

نمکی گفت: اگر کسی از بیماری بمیرد با دم مسیحا هم زنده نمی شود، دوران عوامفریبی تمام شده است. با وجود شبکه های اجتماعی نمی شود مردم را با شعارهای بی منطق فریب داد.

وی افزود: با شنیدن گزارش ووهان آماده شدیم. مرزها را بستیم. همه ورودی ها را کنترل کردیم و شروع به تولید کیت کردیم، در آن زمان به ما کیت و ماسک نمی دادند، با کیت های خودمان موارد را در قم و گیلان تشخیص دادیم. بعد قم و گیلان قرمز شد. در اوج نامردی ها و تحریم ها آخرین روزهای بهمن ما مورد مثبتی نداشتیم اما از دی آماده بودیم وقتی ویروس آمد هیچ دانشگاهی دست و پایش را گم نکرد.

ویروس جهش یافته همه جا هست

نمکی ادامه داد: اکنون نیز با ویروس جهش یافته خطرناکی مواجه هستیم. از مدتها پیش به همکارانم اعلام کردم، خود را برای یکی از سخت ترین یورش های ویروس آماده کنید. ویروس جهش یافته همه جا هست. همه جا از بیرجند و جاهای دیگر گزارش وجود ویروس جهش یافته گرفتم، مردم بدانند این ویروس به رغم آنچه انگلیسی ها گفتند هم قدرت سرایت و هم بیماری زایی و هم مرگ آوری بیشتری دارد.

وی گفت: سه روز پیش یک کودک سه ساله و یکساله در خوزستان بر اثر ابتلا به این ویروس فوت کردند، روزهای سختی در پیش داریم. انگلیس نظام سلامت مقتدری دارد. آلمان کشور کمی در حوزه سلامت نیست اما به زانو درآمدند. نه کم پولی و کم بضاعتی ما را دارند و نه مشکلات ما را که از بسیاری مسائل خبر نداریم.

وزیر بهداشت افزود: چرا من نباید بدانم هیاتی از فلان جا می آید و به کجا می رود. این طوری نمی شود مملکت را اداره کرد چقدر باید از همکارانم خجالت بکشم. وقتی رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری برای دیدارهایشان از وزارت بهداشت سوال می کنند و بزرگان کشور رعایت می کنند، چرا بقیه رعایت نمی کنند. 

وی گفت: به وزارت بهداشت اطلاع نمی دهند کی می آید کی می رود اما اگر یک جا اکسیژن نبود یا کسی را دیر رساندند یا اگر خدای نکرده پنج دقیقه دارو دیر برسد، هزار قلم و شبکه اجتماعی به کار می افتد. این طوری  نمی شود مملکت را اداره کرد.

نمکی با اشاره به افتتاح پروژه های دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در این روزهای سخت، رسیدگی به مسائل دانشجویان مغفول نمانده است. دانشگاه علوم پزشکی تهران، تاریخ ارزشمندی دارد. هنوز دیوارهای این دانشگاه صدای فریاد مرگ بر استبداد را در خود دارد. نام شهدای این دانشگاه در تاریخ جاودانه است. 

وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران شهدای زیادی را در دفاع مقدس تقدیم کرد. استادان این دانشگاه از پیشکسوتان دفاع مقدس بودند. متاسفانه گاهی این دانشگاههای بزرگ و این مراکز عظیم را از نگاه دور می داریم. یکی از مشکلات این است که برخی خوابگاههای این دانشگاه ۴۶ سال پیش به همان شکل باقی مانده است.

وزیر بهداشت افزود: سال بسیار سختی بر ما و همکاران ما گذشته است از تلاشگران دانشگاه های علوم پزشکی از جمله دانشگاه علوم پزشکی تشکر کنم اما به رغم فارغ التحصیلان برازنده ای که در سراسر کشور داریم هنوز بیمارستانهای  تهران مرجع مردم هستند و هنوز مردم از شهرستانها برای درمان به تهران می آیند و شبها در ماشین و کنار خیابان می مانند تا از خدمات بیمارستانهای مرجع تهران استفاده کنند. توانستیم عطش مراجعه به تهران را حل کنیم.

نمکی ادامه داد: از همکاران رسانه تشکر می کنم که در مبارزه با کووید در کنار ما بودند. اما در مسیر این مبارزه تنها هستیم. دیشب تا صبح و نزدیک نماز قدم زدم و گلایه نوشتم که چقدر احساس تنهایی می کنم.

وی با اشاره به طرح های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ایجاد ۷۰۰ تخت خوابگاهی و هزار تخت خوابگاهی دیگر در سال آینده در این دانشگاه کار بزرگی است. من در خانواده نه چندان متمولی بزرگ شدم. وقتی فرزند یک کارگر و روستایی که با گوسفند چرانی و قالیبافی قبول می شود و با رتبه های بالای کنکور در مسابقه نابرابر قبول می شوند، بسیار ارزشمند و این با کسی که با تغذیه آنچنانی و کلاسهای گران در کنکور قبول می شود فرق دارد. دل من برای فرزندان تهی دست این سرزمین می سوزد، من وزیر بهداشت همه مردم و دانشجویان هستیم، پولدار و فقیر، مسلمان و غیر مسلمان، مسیحی و زرتشتی و حتی لامذهب فرقی ندارد.

نمکی ادامه داد: اما منابع عمومی کشور اول باید صرف فقرا شود، فقرایی که افتخار کسب کرده اند. از خودم می پرسم برای دانشجوی فقیر چه کرده ام، برای روستایی که اگر فرزندش در دانشگاه قبول شد، پول ندارد برای او اتاق کرایه کند و این وظیفه حاکمیت است که برای این فرزندان با استعداد و ناب اما فقیر کاری کند.

وزیر بهداشت گفت: ۱۲۰۰ تخت خوابگاهی برای دانشجویان ساختیم مبارک باشد. من نگرانم وقتی یک دختر روستایی متعلق به یک فرهنگ پاکیزه به تهران آمد با چه مسائلی مواجه می شود اگر سقفی بالای سر او نباشد چه بر سرش می آید. باید به خانواده این دانشجویان پیام حمایت بدهیم.

وی ادامه داد: رسالت ما فقط توسعه فضا نیست باید به فضای روحی و روانی دانشجویان توجه کنیم. باید بدانیم چی تحویل می گیریم، چی تحویل می دهیم چقدر تعهد و اخلاق را در بین دانشجویان تقویت می کنیم. چرا دانشجویی که از روستاها آمده بعد از سه سال فیلش یاد هندوستان می کند و به فکر رفتن از کشور می افتد. بعد می روند و بانک ژنتیک کشورهای دیگر را تقویت می کنند.

یک نفر از دانشجویان دانشگاه شریف به فکر ماندن نیست

نمکی گفت: پسرم دانشجوی دانشگاه شریف است، می گوید، یکی از دانشجویان شریف به فکر ماندن در کشور نیست. هرگز به دانشجویان نگفته‌ایم تو به مردم کشورت تعهد داری. من مسئول در دانشگاه غفلت کرده ام. با این روند تهی دست ترین کشور دنیا از نظر منابع انسانی می شویم.

وی ادامه داد: دانشجوی نخبه را نباید زد باید هنرمندانه نگه داشت. عشق و معرفت و الگوها را معرفی کنیم. خیلی از الگوها را هم از دست دادیم یا نداریم و من این نقصان را حس می کنیم.

نمکی گفت: سعی کردیم گر چه کم ولی در حد وسع در حالی که بدترین سال اقتصادی کشور را بعد از انقلاب پشت سر گذاشتیم و دولت در سخت ترین شرایط کشور را مدیریت می کند به امور مالی و رفاهی دانشجویان رسیدگی کنیم.

بیمه سلامت برای دانشجویان علوم پزشکی

وی افزود: حقوق دانشجویان کارشناسی ارشد و دستیاران را ۵۰ درصد افزایش دادیم، به ۲۰ هزار نفر وام می دهیم و به زودی بیمه درمانی دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی محقق می شود قراردادی با وزیر رفاه برای سابقه خدمت دستیاران و دانشجویان کارشناسی ارشد بستیم تا دلگرمی برای ماندن بیشتر آنان در کشور باشد.

وزیر بهداشت گفت: نهضت خوابگاه سازی را ادامه می دهیم و از خیرین تقاضا می کنم همان طور که تخت و دستگاه ام آر آی به بیمارستانها دادید برای خوابگاه دانشجویان هم کمک کنید. این آدمها هستند که خدمت می دهند نه دستگاهها. یک فرد با روح آرام یک جور خدمت می دهد و با روح زخمی جور دیگری خدمت می دهد.

افتتاح اولین بیمارستان هزار تختخوابی پس از انقلاب

وی افزود: در  دوران کرونا با وجود مشکلات از ساخت و سازها غافل نبودیم بلکه امسال ۱۱ هزار تخت اضافه می کنیم و تا اردیبهشت سال آینده ۱۴۰۰ پروژه را افتتاح می کنیم که بی سابقه است.

نمکی گفت: یکی از جاهای مغفول مانده در نظام سلامت، تهران و حاشیه تهران بود. در تهران ۲۳۰۰ تخت بیمارستانی اضافه می کنیم. اولین بیمارستان هزار تختخوابی بعد از انقلاب (بعد از بیمارستان امام) به زودی در تهران افتتاح می شود، و برای دو میلیون حاشیه نشین اطراف تهران که یک تخت بیمارستانی نداشتند در ملارد و شهر قدس بیمارستان ساختیم و بیمارستان اسلامشهر نیز به زودی ساخته می شود و به زودی در دانشگاه علوم پزشکی تهران چهار هزار تخت بیمارستانی اضافه خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.