سعید نمکی وزیر بهداشت گفت: به هر ترتیب این یک ویروس مهاجم سرکش با قابلیت سرایت بالا و بیماری زایی بالا و همچنین مرگ و میر به مراتب بالاتر از ویروس قبلی است، الان باید به این موضوع بپردازیم که ویروس خیلی راحت چرخیده، همانطور که ویروس ووهان توانست قطب جنوب را تسخیر کند، ویروس پتاسیم یافته انگلیسی و آفریقایی هم می‌تواند در دورترین نقاط این سرزمین خودش را نشان دهد.

به گزارش جماران؛ وزیر بهداشت گفت با توجه به موارد جدید ابتلا به ویروس جهش یافته پس بنابراین ویروس در حال چرخیدن است و باید خودمان را برای روزهای سخت‌تر آماده کنیم.

«سعید نمکی» وزیر بهداشت در اجلاس روسای دانشگاه‌ها، بیان کرد: دو روز گذشته خبری دریافت کردم و هفته قبل هم خبری از تهران در رابطه با مرگ یک خانم ۷۱ ساله در خیابان وحدت اسلامی که هیچ مسافرتی به هیچ کجا نداشته بودند و همچنین اتفاقی که در بیمارستان هشتگرد افتاد اثبات کرد که ویروس تقریباً در چرخیدن است.

وی ادامه داد: ما باید فکر کنیم ویروس همه جا، در هر نقطه از شهر در حال چرخش است و این یک زنگ خطر جدی برای مدیریت کرونا است.

نمکی افزود: این آخر هفته جزو سخت‌ترین روزهای این ۱۳ ماه بود، به این دلیل که بنده ملوانی این کشتی طوفان زده را برعهده دارم و در این مدت دیدم که متاسفانه فراز و نشیب‌ها چگونه می‌تواند ما را گرفتار کند.

وی ادامه داد: این ویروسی است که یکی از قوی‌ترین نظام‌های بهداشتی درمانی دنیا در اروپا را به زانو درآورده، البته این را نمی‌گویم که خدایی نکرده دل شما عزیزان را خالی کنم اما این را عرض می‌کنم که روزهای سختی در حال آغاز شدن است و باید خودمان را برای چموش‌ترین ویروس آماده کنیم.

نمکی افزود: هر چه التماس کردیم، هر چه خواهش و تمنا کردیم و در صحبت‌هایی که با مردم و مسوولین داشتیم خواهش کردیم تا رعایت بیشتری در برابر ویروس انجام دهند، روش مبارزه‌ی ویروس جدید و قدیم یکی است، اما متاسفانه در خوزستان نشان رعایت‌ها به زیر ۱۰ درصد در واقع یعنی صفر رسید و همان اندازه آسیب را آنجا دیدیم.

وزیر بهداشت بیان کرد: هر کجا میزان رعایت‌ها ضعیف شد، نقطه آسیب‌پذیری ما از همان جا شروع شد و امروز باید بررسی کنیم که با چه رویکردی در برابر این ویروس پیش برویم.

وی گفت: به هر ترتیب این یک ویروس مهاجم سرکش با قابلیت سرایت بالا و بیماری زایی بالا و همچنین مرگ و میر به مراتب بالاتر از ویروس قبلی است، الان باید به این موضوع بپردازیم که ویروس خیلی راحت چرخیده، همانطور که ویروس ووهان توانست قطب جنوب را تسخیر کند، ویروس پتاسیم یافته انگلیسی و آفریقایی هم می‌تواند در دورترین نقاط این سرزمین خودش را نشان دهد.

نمکی افزود: اولین گامی که باید برداشته شود این است که تعداد تست‌های رپید و pcr را بالا ببریم، اگر بیماری علامت دار بود مجددا از او تست گرفته شود و نمونه‌ها برای مراکزی که قبلا ذکر شده ارسال شود، دانشکده بهداشت، انیستو پاستور و معاونت تحقیقات و فن آوری تست‌های بیشتر را به ما ارائه کنید تا ارزیابی کنیم.

وی گفت: توجه کنید که پتاسیم و جهش مخصوص ویروس آفریقایی و انگلیسی نیست، بلکه امکان دارد در درون این مرزها و گستره‌ی جغرافیایی، با این تنوع ژنتیکی که داریم به پتاسیم‌های جدیدی در داخل مرز برسیم و یا حتی از کشورهای همسایه به کشور ما برسد، پس بنابراین باید از مرزها به شدت مراقبت شود و همچنین مطب‌ها به عنوان اولین جایی که افراد برای بیماری کرونا به آن مراجعه می‌کنند اطلاعاتشان را ثبت کنیم تا همه چیز به دقت مورد بررسی قرار بگیرد.

وزیر بهداشت گفت: همچنین در رابطه با مسافرت‌ها و محدودیت‌ها سری قبل هم عرض کردم با هیچ پروتکل شکنی کوتاه نیایید و از کوچکترین اصولی نگذرید و حتما برای ایجاد پروتکل‌ها اقدام کنید.

وی ادامه داد: حتما برای بستن هر چه زودتر مرزهای استان‌ها اقدام کنید و قرنطینه‌ها را جدی بگیرید و اگر یک مورد مثبت جهش بافته یافتید حتما به قرنطینه‌هایی که دکتر کولیوند در نظر گرفته به اجبار منتقل کنید، با کمیته‌های ما مرتب در ارتباط باشید.

نمکی در پایان افزود:چشم‌ها را بیشتر باز کنید و قدم‌ها را تندتر بردارید چون ممکن است آهنگ گرفتاری به این ویروس، با سرعت بیشتر از قدم‌های ما در حرکت باشد که امیدواریم با قدم‌های تندتر و دیده‌بانی بیشتر بر این مشکل فایق بیاییم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.