• کدخبر: 1497948
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه بعید است انتخابات ۱۴۰۰ با قانون جدید برگزار شود، تاکید کرد: «تفکیک انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری نیازمند بررسی است».

به گزارش جماران؛ به نقل از خانه ملت، نایب رییس مجلس با اشاره به اینکه ایرادات شورای نگهبان درباره اصلاح قانون انتخابات به مجلس واصل شده و در حال بررسی، گفت: موضوع تفکیک انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری نیازمند بررسی است.

اختتامیه رویداد «ایده‌نگاری بحران کرونا و مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰» ظهر امروز یکشنبه (3 اسفندماه) با حضور سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان و حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

در این رویداد سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی ابتدا ضمن تقدیر از شورای نگهبان برای تلاش در راستای حفظ سلامتی مردم، گفت: خوشبختانه برگزاری این رویداد نشان داد روش ورود شورای نگهبان و سایر مجموعه های مرتبط علمی و مبتنی بر به اشتراک گذاشتن جامعه است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مواجهه با مسئله کووید۱۹ کوتاه مدت نخواهد بود؛ شاید در شرایط کنونی بتوان گفت موضوع اقتصاد و فرهنگ در مواجهه با کرونا برای سه تا پنج سال آینده به عنوان مسئله اصلی کشور ها در جهان است زیرا هر لحظه مدل این ویروس تغییر می‌کند، باید برای مدت طولانی به آن اندیشید.

وی  با اشاره به اینکه رویداد انتخابات برای جمهوری اسلامی ایران که بر پایه مردم‌سالاری شکل گرفته جدیت بیشتری دارد و انتخابات ریاست جمهوری بین انتخابات‌ها ویژگی بخصوصی دارد و سطح مشارکت مردم در آن افزایش پیدا می‌کند و رقابت‌ها در آن جدی‌تر است ، ادامه داد: بنابراین با توجه به اینکه عنصر مردم محوری مکتب امام (ره) در انتخابات اهمیت دارد، سطح مشارکت انتخابات افزایش پیدا خواهد کرد زیرا این انتخابات حساس است و انتظار مشارکت وجود دارد. به نوعی می توان گفت رقابت‌ها در این انتخابات جدی است.

قاضی زاده هاشمی افزود: تبلیغات میدانی را نمی‌توان از انتخابات جدا کرد لذا باید فکری کرد که اگر قرار است اتفاق بیافتد متناسب با استانداردهایی باشد که منجر به شور انتخاباتی شود.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه شاید بتوان برای انتخابات با هزینه بیشتر، برگه‌های رأی با ویژگی ضد ویروس (نانو سیلور) تهیه کرد تا شاهد کاهش آسیب ها باشیم، تصریح کرد: این مهم در حالیست که باید به مردم نیز آگاهی بخشی داده شود تا شاهد مشارکت بیشتر باشیم.

وی گفت: نکته دیگر روز رأی گیری است که باید بتوانیم با رعایت استانداردها و پروتکل های بهداشتی رأی را اخذ کنیم. روز رأی گیری، آراء مبتنی بر کاغذ است و با خودکار و در صف های طولانی انجام می‌شود و در صف‌ها با هم وارد صحبت می‌شوند، از حالا باید فرآیند رأی‌گیری با دقت  مورد توجه قرار گیرد. به نوعی باید بررسی شود که در مدت شمارش آراء وضعیت چطور است و از حالا باید به آن شرایط فکر کرد.

 قاضی زاده هاشمی یادآور شد: برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی مصادف با ایام اوج گیری کرونا بود و مدام به مردم نیز گفته میشد تجمع نکنند از این رو برخی اُفت مشارکت در این انتخابات را این امر می دانند.

ایرادات شورای نگهبان درباره اصلاح قانون انتخابات به مجلس واصل شد

نایب رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در جمع اصحاب رسانه در خصوص برنامه قوه مقننه اصلاح قانون انتخابات، گفت: ایرادات شورای نگهبان درباره اصلاح قانون انتخابات به مجلس واصل شده و کمیسیون مربوطه در حال بررسی است.

وی ادامه داد: تصور می کنم حدفاصل بررسی لایحه بودجه از سوی شورای نگهبان، امکان بررسی این اصلاحات قبل برگزاری انتخابات در صحن علنی وجود دارد اما اینکه به این انتخابات برسد معلوم نیست زیرا برخی از بندها ممکن است به این انتخابات نرسد.

قاضی زاده هاشمی گفت: امیدواریم تغییر رویکرد اساسی به لحاظ شکل ثبت نام و نحوه برگزاری و شفافیت تبلیغات و انتخابات به این دوره انتخابات برسد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی درباره تفکیک انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری، تصریح کرد: چنین بحثی در داخل مجلس وجود دارد اما چون قبلا همزمانی مذکور به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده نیازمند گفتگو میان مجلس و مجمع است تا از منظر سیاست های کلی و موضوعاتی که مجمع در مورد آنها مصوبه دارد، اختلال ایجاد نشود.

وی افزود: البته ما اصلاح انتخابات شوراها را در دستور داریم اما بعید است به این دوره انتخابات شوراها برسد و احتمالا قانون انتخابات ریاست جمهوری را برسانیم زیرا در روزهای پایانی سال هستیم؛ البته ما تمام تلاشمان را خواهیم کرد.

قاضی زاده خاطرنشان کرد: البته باید اذعان کرد اگر شورای نگهبان و دولت در جهت اصلاح برخی قوانین در انتخابات شوراها به جمع بندی برسند تا برخی قوانین بصورت فوری اصلاح شوند، ما استقبال می‌کنیم./

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1497948
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.