اخیرا برخی رسانه‌های منتسب به جبهه پایداری مدعی شده بودند در جریان اصولگرا تحلیلی مبنی بر «پیروزی به قیمت کاهش مشارکت» وجود دارد و معتقدند نیازی به تبلیغ مشارکت بالا نیست و در این زمینه به مسئولان عالی نظام هم نامه داده اند تا تبلیغی در این زمینه نشود، اما سید محمد حسینی از وجود چنین نامه ای اظهار بی اطلاعی می کند.

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: «سیدمحمد حسینی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت محمود احمدی‌نژاد، در واکنش به اخبار منتشره درباره نامه‌نگاری برخی اضلاع جریان اصولگرا به رهبری و دفاع از مشارکت پایین گفت: اطلاعی ندارم که اینها که هستند و این گونه مبهم‌گویی ها فایده ندارد.

اخیرا برخی رسانه‌های منتسب به جبهه پایداری مدعی شده بودند در جریان اصولگرا تحلیلی مبنی بر «پیروزی به قیمت کاهش مشارکت» وجود دارد و معتقدند نیازی به تبلیغ مشارکت بالا نیست و در این زمینه به مسئولان عالی نظام هم نامه داده اند تا تبلیغی در این زمینه نشود.

سیدمحمد حسینی در وبینار ایرنا در واکنش به این ادعا گفت: از این ادعا که برخی به رهبری نامه نوشته اند و چنین موردی را خواسته اند، اطلاعی ندارم. اما موضع دوستان ما در جریان اصولگرا که با آنها سر وکار داریم، این است که مشارکت باید بالا باشد.

رسانه ملی در پرداختن به بحث انتخابات کوتاهی می‌کند

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی که در وبینار اداره کل پژوهش ایرنا با عنوان «انتخابات ۱۴۰۰، مشارکت حداقلی یا حداکثری؟» حاضر شده بود، در ادامه سخنانش تاکید کرد: از جهت عدم تبلیغ مشارکت مردم، ما به رسانه‌ها و رسانه ملی هم نقد داریم و معتقدیم از همین حالا باید با شیب ملایم بحث انتخابات ریاست جمهوری در قالب میزگرد و بحث و گفتگو مطرح شود و افراد بگویند چرا شرکت نمی کنند و دلایل و ابهاماتشان را بگویند و آنها که می گویند مشارکت ضرورت دارد، توضیح بدهند. نه این که همه چیز به هفته های آخر موکول شود و مناظره های داغ و تند باعث انشقاق و دو پاره شدن جامعه شود. در حالی که اگر این بحث‌ها به تدریج مطرح شود، سعه صدر مردم هم بالا می رود.

وی با قدردانی از ایرنا برای آغاز مباحث مربوط به مشارکت مردم در انتخابات اظهار کرد: رسانه های دیگر هم باید جدی تر به انتخابات بپردازند. به دلیل اهمیتی که انتخابات ریاست جمهوری دارد، در بسیاری از کشورها از یک سال قبل تحرکات کاندیداها برای آن آغاز می شود. کاندیداها در شهرهای مختلف کشور حضور می یابند و بعضا به تیم همراه خود اشاره می کنند تا مردم به آنها اطمینان کنند.

مشارکت مردم، نقطه قوت نظام

حسینی ادامه داد: شاید شرایط کرونا و عدم امکان تجمعات، یکی از عوامل کاهش این تحرکات است و مشکلات معیشتی مردم هم مزید بر علت شده است؛ متاسفانه در انتخابات مجلس هم مثل دوره های قبل حضور گسترده ای نداشتیم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی مشارکت مردم را یکی از نقاط قوت نظام خواند و گفت: از ابتدای شکل گیری جمهوری اسلامی، امام راحل و مقام معظم رهبری همواره بر این مشارکت تاکید داشته اند. چون در نظام مردم‌سالار، مشارکت مردم تعیین کننده است و ما همیشه بر ابن موضوع مانور داده‌ایم؛ چون شرایط نسبت به قبل از انقلاب که مردم تنها تماشاچی و ناظر بودند و در سرنوشت خود سهمی نداشتند، تفاوت کرده است.

به گفته او، جمهوری اسلامی عرصه را باز کرد تا مردم از شورای شهر روستا گرفته تا مجلس و خبرگان و ریاست جمهوری سرنوشت خود را تعیین کنند و این یک امتیاز بزرگ است. نقطه مقابل این حالت برخی کشورهای منطقه هستند که اصلا انتخابات و پایگاه مردمی ندارند و متکی به قدرتهای خارجی هستند. ترامپ می گفت اگر ما یکی دو هفته از آل سعود حمایت نکنیم، ساقط می شوند. حالا اگر در جمهوری اسلامی به دلیل دلسردی و سرخوردگی مردم مشارکت حداقلی شود، قطعا به نفع کشور نیست.

حسینی با برشمردن مزایای مشارکت حداکثری مردم اظهار کرد: دولتی که روی کار می آید، باید از پشتوانه قوی مردمی برخوردار باشد تا بتواند برنامه های خود را پیش ببرد و در سطح جهانی هم از جایگاهی برخوردار باشد تا وقتی پشت میز مذاکره می نشیند، نگویند شما در بین مردم خودتان در اقلیت هستید. از این جهت باید عوامل دلسردی مردم را شناخت و درباره این که مسئولان چه باید بکنند تا شاهد شور و نشاط بیشتر در انتخابات باشیم تا همه مشارکت جدی داشته باشند، بحث و گفتگو کنیم.

سیاسیون شناخته شده طرفدار مشارکت حداکثری هستند

این فعال سیاسی اصولگرا درباره گرایش به انتخابات حداقلی در جریان متبوعش تاکید کرد: ممکن است افرادی در بدنه جریان اصولگرا باشند که مشارکت کمتر نظر شخصی آنها باشد. همان طور که در بین اصلاح طلبان هم گروه‌هایی هستند که به مشارکت مردم روی خوش نشان نداده‌اند. مثلا در سال ۹۰ برخی از آنها در انتخابات مجلس شرکت نکردند یا افرادی را که شرکت کردند، مورد نکوهش قرار دادند. در هر دو طیف بنا به دلایل و انگیزه های متفاوت افرادی پیدا می شوند که نخواهند انتخابات جدی و پرشور در کشور برگزار شود. اما اینها اشخاص هستند و نمی توان آنها را به دو جریان سیاسی کشور تعمیم داد. چرا که تشکل‌های رسمی و سیاسیون شناخته شده طرفدار مشارکت حداکثری هستند.

در وبینار «انتخابات ۱۴۰۰، مشارکت حداقلی یا حداکثری؟» که از سوی اداره کل پژوهش ایرنا برگزار شد، علاوه بر سیدمحمد حسینی، «مرتضی مبلغ» فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز حضور داشت و به زودی محتوای کامل مباحث این وبینار منتشر می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.