جن ساکی سخنگوی کاخ سفید مدعی شد: اگر ایران به اجرای کامل تعهدات خود تحت برجام بازگردد، آمریکا هم کار مشابه انجام خواهد داد و از آن به عنوان سکویی برای رسیدن به توافقی طولانی‌تر و محکم تر با در نظرگرفتن سایر نگرانی‌ها، استفاده خواهد کرد.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی کاخ سفید در حالیکه کشورش با خروج از برجام و اعمال تروریسم اقتصادی، قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است، مدعی شد بازگشت آمریکا به برجام به اجرای کامل تعهدات تهران منوط است.

جن ساکی روز جمعه در نشست خبری روزانه خود در پاسخ به این سوال که آیا زمانبندی مشخصی برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ ایران وجود دارد، گفت: این کاملا به ایران مربوط است.

وی افزود: اگر ایران به اجرای کامل تعهدات خود تحت برجام بازگردد، آمریکا هم کار مشابه انجام خواهد داد و از آن به عنوان سکویی برای رسیدن به توافقی طولانی‌تر و محکم تر با در نظرگرفتن سایر نگرانی‌ها، استفاده خواهد کرد.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: کاری که ما انجام می‌دهیم رایزنی با دیگر شرکای گروه ۱+۵ و اعضای کنگره است.

آمریکا در سال ۲۰۱۸ به طور رسمی به مشارکت خود در توافق هسته ای ایران پایان داد و گروه ۱+۵ به گروه ۱+۴ تبدیل شده است. از این رو، طرفی که در توافق نیست، آمریکا است که با لغو کامل تحریم‌ها، می‌تواند به برجام بازگردد.

سخنگوی کاخ سفید درباره نشست کمیته اصلی شورای امنیت ملی هم گفت یکی از موضوعات این نشست ایران بوده است اما نشست ویژه نبوده و برای هماهنگی سیاست‌ها بین آژانس‌های مختلف برگزار شده است.

ساکی افزود: رئیس جمهوری آمریکا هم در این نشست حضور نیافته است.

سخنان بیشتر درباره سیاست خارجی

وی در پاسخ به سوالی که چرا در سخنرانی روز گذشته بایدن در وزارت خارجه آمریکا به موضوعاتی همچون افغانستان پرداخته نشده است، گفت این سخنرانی به معنای پرداختن جامع به موضوعات سیاست خارجی نبود.

سخنگوی کاخ سفید، افزود: او در هفته‌های پیش رو، درباره سیاست خارجی و رویکرد خود در قبال مسایل امنیت ملی، سخنان زیادی خواهد گفت با این حال، موضوعات زیادی وجود دارد که در حال بحث و بررسی است.

قتل خاشقچی جنایتی هولناک بود

ساکی در پاسخ به این سوال که آیا دولت بایدن به صراحت قتل جمال خاشقچی نویسنده عربستانی روزنامه واشنگتن‌پست را محکوم و بر عاملان آن تحریم اعمال می‌کند، گفت: تکرار می‌کنم که قتل خاشقچی یک جنایت هولناک بود.

وی افزود: ما در حال آماده کردن انتشار یک گزارش غیرطبقه‌بندی با شفافیت کامل برای کنگره هستیم که یک قانون است و ما می‌خواهیم از قانون تبعیت کنیم. دفتر مدیر اطلاعات ملی اطلاعات بیشتری درباره جزئیات این موضوع دارد و شما را به آن ارجاع می‌دهم.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: ما انتظار داریم عربستان سعودی رتبه خود را در حقوق بشر بهبود بخشد که شامل آزاد کردن بازداشت‌شدگان سیاسی است همچون دو زن فعال حقوق بشری که در زندان‌های سعودی هستند.

ساکی از آزادی یک زندانی دو تابعیتی در روز گذشته از عربستان استقبال کرد و یادآور شد: امیدواریم که پیشرفت‌های بیشتری را در ماه‌های آینده شاهد باشیم.

وی اظهار کرد: همچنان سیاست ما در قبال سعودی در حال بررسی است و اکنون نمی‌توانم چیزی درباره سیاست‌هایمان اعلام کنم.

سفارت آمریکا در قدس یا تل‌آویو

سخنگوی کاخ سفید درباره سیاست دولت بایدن برای نگهداری یا جابجایی سفارت خود در قدس که در دوره ترامپ انجام شد هم گفت این یک سوال امنیتی است و من تاکنون با تیم امنیت ملی در این باره صحبتی نداشته‌ام.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.