سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: «هم اکنون زمان حساسی فرا رسیده است. ما بار دیگر امیدواریم که در این عرصه دولت آمریکا به عنوان کشوری که مذاکرات در مورد برنامه هسته ای ایران انجام داد و برجام را امضا کرد مشخص کند که تا چه اندازه می تواند به این سند مهم بین المللی بازگردد.»

به گزارش جماران؛ سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: برجام به نقطه و زمان حساسی رسیده است، امیدواریم که آمریکا زودتر برای اقدامات آتی خود در مورد این توافق بین المللی به نتیجه گیری مشخصی برسد.

لاوروف روز جمعه در نشست مطبوعاتی مشترک با  "جوسپ بورل" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ما به همکاری در چارچوب برجام برای حل و فصل وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران ادامه می دهیم.  

وی افزود: «هم اکنون زمان حساسی فرا رسیده است. ما بار دیگر امیدواریم که در این عرصه دولت آمریکا به عنوان کشوری که مذاکرات در مورد برنامه هسته ای ایران انجام داد و برجام را امضا کرد مشخص کند که تا چه اندازه می تواند به این سند مهم بین المللی که دستاورد دیپلماسی چندجانبه  و نمونه ای از تلاش های لازم برای کاهش تنش ها در مناطق بحرانی و تحکیم نظام عدم انتشار سلاح هسته ای شناخته شده است،  بازگردد».  

 وی تاکید کرد که کشورش آمادگی دارد برای احیای توافق هسته‌ای ایران با اتحادیه اروپا همکاری کند.

لاورف در باره روابط این کشور با اتحادیه اروپا گفت: تضعیف روابط روسیه و اروپا عواقب غیرقابل پیش بینی در پی دارد، طرفین موافق برقراری روابط و توسعه کانال های گفت و گو هستند.

وی تصریح کرد: عدم روابط عادی بین روسیه و اتحادیه اروپا به سود هیچکدام از طرفین نیست

اقدامات پلیس در آمریکا و کشورهای اروپایی بسیار خشن تر از پلیس روسیه است

وزیر امور خارجه روسیه گفت:  ماموران پلیس روسیه بارها ازسوی شرکت کنندگان در اعتراضات غیرقانونی اخیر مورد حمله قرار گرفتند اما اقدامات آنها با خشونت های ماموران پلیس کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکا قابل مقایسه نیست.

وی افزود: طرف روسی فیلمی از خشونت های پلیس آمریکا و کشورهای اروپایی را در آستانه سفر بورل به روسیه به بروکسل فرستاد.

لاوروف گفت: در آنجا شاهد بودیم که چگونه خودرو پلیس از روی معترضان که به زمین افتاده بودند عبور کرد. هیچ گونه رویداد مشابه این در روسیه رخ نداد. در روسیه ماموران پلیس در اعتراضات اخیر بارها مورد حمله قرار گرفته اما از هیچ وسیله مخصوصی برای سرکوب معترضان ازجمله گاز اشک آور استفاده نکرد.  

وزیر خارجه روسیه به گفت و گوی تلفنی دیروز خود با انتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد که در آن موضوع ناوالنی هم مطرح شد و گفت: از وزیر خارجه آمریکا پرسیدم آیا اطلاعاتی در مورد ۴۰۰ نفر دستگیر شده در حوادث دربرابر ساختمان کنگره آمریکا وجود دارد بر اساس قوانین آمریکا آنها به ۲۰ سال زندان محکوم می شوند.  

روسیه و اتحادیه اروپا مخالف تحریم های یکجانبه علیه کوبا

 لاوروف در ادامه گفت که روسیه و اتحادیه اروپا مخالف اعمال تحریم های یکجانبه آمریکا علیه کوبا هستند و در این مورد دیگاه منفی دارند.

وی خاطرنشان کرد که در مورد کوبا تاثیرات مخرب رویکردهای یکجانبه به خوبی دیده می شود و لازم است تا در این رویکردها تجدیدنظر شود. ما در این مساله با اتحادیه اروپا رویکرد واحد داریم.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد که باید همه مسائلی که درباره شریک بین المللی وجود دارد صرفا ازطریق گفت و گو حل و فصل شود و بکارگیری زور و فشار و اولتیماتوم و تحریم و مجازات همه کسانی که خواهان روابط مناسب هستند با اعمال تحریم های یکجانبه، شیوه ها و ابزار دوره استثمار در گذشته است.

 لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که اتحادیه اروپا شریک مطمئن برای روسیه است.

وی این را نیز گفت که تلاش خواهد کرد که اتحادیه اروپا تبعیض در مورد رسانه های روسی در کشورهای حوزه بالتیک را به عنوان یک واقعیت بپذیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.