عباس عبدی می نویسد: بیانیه نماینده مجلس یازدهم که به گمان خود قرار بود نجات‌بخش باشد و ورق هجمه‌ها علیه‌اش را برگرداند، شرایط را برای او دشوارتر از پیش کرد؛ او فراموش کرده که با امکانات دنیای امروز، «تکذیب کردن» دیگر به سادگی گذشته نیست و نمی‌توان به این سادگی از زیر بار «کرده‌ها و نکرده‌ها» فرار کرد.

به گزارش جماران؛ عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی، در یادداشتی در شماره امروز روزنامه اعتماد نوشت: مدار علی‌اصغر عنابستانی همچنان بر «تکذیب واقعیت» می‌گردد؛ روز اول می‌گوید «ما حتی از ماشین هم پیاده نشدیم»، روز بعد اظهارات رییس پلیس راهور که رفتار مامور را «کاملا درست و برگرفته از قانون» دانسته و تاکید کرده بود «مدارک به اندازه کافی وجود دارد که نشان می‌دهد علی اصغر عنابستانی به‌صورت سرباز اکبری سیلی زده است» را «شدیدا تکذیب» می‌کند و وعده می‌دهد که شب و بعد از «جمع و جور کردن کارها»یی که معلوم نیست چه هستند، «بیانیه»ای خواهد داد که کل ماجرا در آن توضیح داده شده و روز سوم با انتشار بیانیه‌ای که قرار است دفاعیه‌ باشد، نقیض اظهارات پیشین خود را مطرح کرده و کار را بیش از پیش خراب‌تر می‌کند. 

نماینده اصولگرای سبزوار در مجلس یازدهم در شب واقعه، بیانیه‌ای نداد. تنها اقدام او پس از چند روز غیبت در فضای مجازی که پیش از آن، یکی از فعالان جدی آن به شمار می‌رفت، تشبیه خود به «شهید بهشتی» و مطرح کردن این روایت بود: «بهش می‌گفتند؛ دیکتاتور، مرفه، پولدار! دوستانش گفته بودن چرا جواب نمی‌دی؟ تا کی سکوت؟ می‌گفت: مگه نشنیدید که قرآن میگه «ان‌الله یدافع عن الذین آمنوا»‌ یعنی یه وظیفه برای منه که ایمان آوردنه، یکی هم برای خدا که دفاع کردنه! ‌دعا کن وظیفه خودمو خوب انجام بدم، اون کارش رو خوب بلده!»

خاطره‌ای از شهیدبهشتی که اگرچه عنابستانی گمان می‌کرد با مطرح کردنش می‌تواند خود را به بزرگان تشبیه و شاید با نوعی مظلوم‌نمایی، خود را قربانی فضاسازی‌ها نشان دهد اما با واکنش افکار عمومی‌ و مخالفت اصولگرایان مواجه شد که از او درباره بیانیه صادر نشده سوال می‌کردند و خواستار آن بودند که استعفا دهد. 

یک روز بعد بالاخره آقای نماینده بیانیه‌اش را صادر و در آن ماجرا را ازجانب خود روایت کرد. روایت اولیه مطرح شده از این قرار بود؛ عابد اکبری سرباز وظیفه راهنمایی و رانندگی که مشغول پست دادن در خط وی‍ژه خیابان انقلاب نزدیکی دروازه‌دولت بوده، با خودروی دنای مشکی رنگی مواجه می‌شود که قصد داشته به‌طور غیرقانونی از خط ویژه عبور کند. این سرباز باتوجه به اینکه ماشین مجوز عبور از خط ویژه را نداشته، اگرچه ماشین «نماینده مجلس» بوده اما «مطابق قانون» از ادامه حرکت ماشین در خط ویژه جلوگیری می‌کند. راننده آقای نماینده رو به سرباز اکبری فحاشی می‌کند، سرباز جوابی می‌دهد، نماینده پیاده می‌شود و به صورت سرباز سیلی می‌زند.

این روایتی است که پس از وقوع ماجرا، عابد اکبری از ماجرا به دست داده و حاضران در صحنه را هم برای «درستی» روایتش شاهد گرفته و تاکید کرده که «دوربین دروازه دولت» ماجرا را ثبت و ضبط کرده است. عنابستانی اما در ساعات اولیه پس از انتشار ویدیوی این ماجرا در فضای مجازی، این روایت را رد کرد و گفته بود که اصلا از خودرو پیاده نشده که حالا بخواهد به صورت سربازی سیلی بزند! اما ظاهرا در ادامه به آقای نماینده گفته‌اند که دوربین‌هایی صحنه را تصویر کرده و پیاده شدن او از ماشین واضح و مبرهن است. پس عنابستانی دست به کار نشر بیانیه شده و در آن، ادعای اولیه‌اش را نقض کرده و با تایید پیاده شدن از خودرو، این‌بار سیاستِ تکذیب را تنها با ردِ سیلی زدن به سرباز دنبال کند. این نماینده مجلس یازدهم ابتدای بیانیه‌اش، راننده خودرو را «جوان و تازه‌کار» می‌خواند تا شاید به این وسیله بخشی از تقصیر را به گردن او بیندازد و در ادامه وضع و حال خود را «مشغول مصاحبه تلفنی» توصیف می‌کند تا احتمالا این‌طور وانمود کند که هنگام عبور غیرقانونی از خط ویژه متوجه تخلف «راننده جوان و تازه‌کار» خود نشده است.

عنابستانی اذعان می‌کند که چون «کارت تردد از خط ویژه» نداشته، سرباز جلوی خودرویشان را گرفته و مانع از عبورشان شده است. این نماینده مجلس البته همه اینها را در شرح رفتار و کردار «راننده» روایت کرده و چنان هوشمندانه از افعال سوم شخص مفرد استفاده می‌کند، انگار خود در صحنه حضور نداشته و مشغول روایت قصه‌ای است که شنیده و داستانی که خوانده؛ «راننده جوان و تازه‌کار من وقتی مطمئن می‌شود به برنامه سفر نمی‌رسیم و در حالی که من مشغول مصاحبه تلفنی هستم به راهبند ورودی خط ویژه نزدیک می‌شود. سربازی جلویش را گرفته و چون کارت تردد ندارد مانع می‌شود. راننده می‌گوید ماشین مجلس است و نماینده عجله دارد.»

براساس روایت عنابستانی، آقای نماینده ناگهان وارد ماجرا می‌شود: «سرباز برای اطمینان از نماینده بودن بنده از من کارت می‌خواهد که نشان می‌دهم. اما سرباز دیگری از راه می‌رسد و از سرباز اولی می‌پرسد این فرد کیست؟ می‌گوید نماینده مجلس است.» عنابستانی از این اینجا دوباره در نقش راوی فرو رفته و می‌گوید: «سرباز دومی بی‌مقدمه به راننده ما می‌گوید برو کنار بچه‌خوشگل! راننده ما با اشاره به بنده تاکید می‌کند که ایشان نماینده مجلس است ولی سرباز دوم یکی- دو بار می‌گوید هر {...} هست، برای خودش هست، من راه نمی‌دهم.» او دوباره وارد ماجرا می‌شود: «من که از توهین بی‌دلیل سرباز ناراحت شده‌ام، پیاده می‌شوم و به او می‌گویم که شما حق نداری توهین کنی؟! راه نمی‌دهی، اشکال ندارد اما حق نداری به هیچ شهروندی ولو نماینده مردم توهین کنی و او دوباره باتومش را به شکم من می‌کوبد و می‌گوید گفتم هر {...} هستی، برای خودت هستی!» آقای نماینده نهایتا درگیری بدنی با سرباز وظیفه را با کمی دخل و تصرف می‌پذیرد: «دستم را روی شانه‌اش می‌گذارم و هلش می‌دهم، یکی، دو قدم به عقب می‌رود و دوباره باتومش را به سمت من پرت می‌کند! برمی‌گردم و در صندلی عقب ماشین می‌نشینم و به راننده می‌گویم بشین برویم‌.»

علی‌اصغر عنابستانی اما مثل تکذیبه‌های پیشینش احتمالا حساب اینجای کار را نکرده بود که ممکن است پلیس راهور  تصاویر دوربین دروازه دولت را منتشر کند. تصاویری که با وجود کیفیت پایین به وضوح نشان می‌دهند روایتِ «دستم را روی شانه‌اش می‌گذارم و هلش می‌دهم، یکی، دو قدم به عقب می‌رود»، چندان هم دقیق و صادق نیست و آن‌چه در تصویر دیده می‌شود این است که سرباز وظیفه راهنمایی و رانندگی به‌‌شدت رو به عقب «پرتاب» می‌شود. 

بیانیه نماینده مجلس یازدهم که به گمان خود قرار بود نجات‌بخش باشد و ورق هجمه‌ها علیه‌اش را برگرداند، شرایط را برای او دشوارتر از پیش کرد؛ او فراموش کرده که با امکانات دنیای امروز، «تکذیب کردن» دیگر به سادگی گذشته نیست و نمی‌توان به این سادگی از زیر بار «کرده‌ها و نکرده‌ها» فرار کرد.

از همان ساعات ابتدایی روز گذشته که علی‌اصغر عنابستانی «بیانیه» یا بهتر بگوییم تکذیبیه وقایع آشکار را منتشر کرد و تصاویر دوربین از سوی پلیس راهور منتشر شد، سیل انتقادات به این نماینده مجلس با شدتی بیش از روزهای قبل روانه است.

مستندات نیز به روشنی نشان می‌دهد که آقای نماینده نه‌تنها قصد دور زدن قانون را داشته و می‌خواسته با استفاده از رانت نمایندگی مجلس، بدون کارت تردد از مسیر خط ویژه عبور کند؛ که ابتدا با ادعای پیاده نشدن از خودرو، قصد تحریف واقعیت و به انحراف کشاندن افکار عمومی را داشته و در ادامه با مشاهده مستندات، به بخشی از واقعیت اعتراف کرده اما باز هم اصل ماجرا را تکذیب کرده و ماجرا را تحریف شده روایت می‌کند. حالا افکار عمومی جدی‌تر از پیش خواستار برخورد قانونی با نماینده مجلسی است که نه‌تنها قصد انجام عملی غیرقانونی داشته؛ بلکه پس از برخورد مامور اجرای قانون، با او درگیر شده و در ادامه با تکذیب واقعیت به مردم خلاف گفته است.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.