سیدجلال ساداتیان در رابطه با طلب ایران از کره جنوبی خاطر نشان کرد: نقطه نظرات متفاوتی وجود دارد که اگر اف‌ای‌تی‌اف [FATF] تصویب شده بود، راهی برای نقل و انتقالات وجود ‌داشت چرا که اگر تحریم‌های آمریکا را هم نداشتیم امکان نقل انتقال پول مقدور نبود. این در حالی است که تحریم‌هایی که اکنون بر ایران اعمال شده، تحریم‌های ایالات متحده است و تحریم‌های سازمان مللی نیست که همه کشورها موظف به اعمال آنها باشند.

به گزارش جماران؛ مدیرکل پیشین شرق آسیای وزارت امور خارجه با اشاره به دلایل پرداخت نشدن بدهی کره جنوبی به ایران به تحلیل شرایط پیش روی دوکشور و مناسبات بین المللی پرداخت.

سیدجلال ساداتیان درباره پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، با تاکید بر تازه نبودن موضوع گفت:‌ ایران حدود شش میلیارد دلار از کره‌جنوبی طلب مستقیم دارد و حدود یک میلیارد دلار نیز خساراتی است که به آن پول تعلق می‌گیرد که در مجموع حدود ۷ میلیارد دلار می‌شود که ایران از کره‌جنوبی طلب دارد. 

وی خاطر نشان کرد: نقطه نظرات متفاوتی وجود دارد که اگر اف‌ای‌تی‌اف [FATF] تصویب شده بود، راهی برای نقل و انتقالات وجود ‌داشت چرا که اگر تحریم‌های آمریکا را هم نداشتیم امکان نقل انتقال پول مقدور نبود. این در حالی است که تحریم‌هایی که اکنون بر ایران اعمال شده، تحریم‌های ایالات متحده است و تحریم‌های  سازمان مللی نیست که همه کشورها موظف به اعمال آنها باشند. 

این کارشناس مسائل شرق آسیا یادآور شد: با علم بر این موضوع اما ‌کشورهایی که با آمریکا مراودات خوبی دارند این تحریم‌ها را اجرا می‌کنند؛ به علاوه اینکه شرکت‌های بزرگ که سطح مراودات و داد و ستدهای آنها با ایالات متحده بالا است، از ترس اینکه موقعیتشان را در آن کشور دست بدهند از کار در ایران سر باز زدند و خودشان را کنار کشیدند.

وی افزود: البته اکنون که در مقطعی قرار گرفتیم که آقای بایدن پیروز شده و زمزمه بازگشت او به برجام وجود دارد اکثر کشورها به دنبال باز شدن راهی هستند تا مراودات شان را با ایران از سر بگیرند؛ بنابراین اگر FATF تصویب شده بود این کشورها بهتر می‌توانستند رابطه و مراوداتشان را با ایران از سر گیرند.

وی بیان کرد:‌ از پیش‌تر تحریم‌ها باعث شد دستری ما به بازارهای بین‌المللی کم شود و نتوانیم به صورت مستقیم نفت و فرآورده‌های نفتی بفروشیم. البته بخشی از کالاها از جمله خشکبار و یوه را به کشورهای همسایه مثل عراق،  افغانستان و اقلیم کردستان صادر می‌کنیم اما اگر این تحریم ها نباشد می‌توانیم به آسانی به بازارها دسترسی داشته باشیم.

ساداتیان یادآور شد: از سویی اگر هم بخواهیم تحریم‌ها را دور بزنیم هزینه‌های بیشتری را متحمل می‌شویم؛ از جمله هزینه‌های بیمه‌ای برای کشتی‌ها و قیمت حمل و نقل کشتی و ضمن اینکه باید با ترفند‌هایی اقلام دست دوم و سوم را تهیه کنیم، بنابراین همه این مسائل هزینه‌های ایران را بالا می‌برد و میزان تورم را در کشور افزایش می‌دهد. اگر این تحریم‌ها برداشته شود طبیعی است که ایران هم استقبال کند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی درباره چشم‌اندازه روابط ایران و کره خاطر نشان کرد: اگر در همین چند روز باقیمانده از حضور ترامپ در قدرت، حادثه‌آفرینی از ناحیه اسرائیل و لابی‌های عربستان و دیگر کشورهای منطقه که در تلاش هستند که دست آقای بایدن را در حنا بگذارند و کاری کنند که او اصلاً یا به راحتی نتواند به برجام بازگردد، رخ دهد شرایط متفاوت خواهد شد.

وی ادامه داد: علی رغم سنگ اندازی این کشورها، کره جنوبی می‌داند که یکی از بازارهای خوب و همچنین یکی از کشورهای تامین کننده منابع انرژی او، ایران است. اکنون کره حس می‌کند که ترامپ و سایه تحریم‌های ترامپی بر سر ایران وجود ندارد و در تلاش است که راهی برای بازگشت به مرادوات گذشته خودش با ایران را پیدا و روابط را برقرار کند.

سفیر پیشین ایران در بریتانیا در پاسخ به این سوال که مناقشات ایران و کره چه فضایی را دنبال می‌کند، با تاکید بر اینکه اگر این هفته را پشت سر بگذاریم و حادثه‌ای در این هفته اتفاق نیفتد روند عادی را طی خواهیم کرد و طرفین راهی را پیدا خواهند کرد، گفت:‌ هیچ کشوری موظف به اجرای تحریم‌های ترامپ نیست اما از ترس فشارهای و تهدیدهای او این کار را کردند.

وی با اشاره به فضای منطقه و با بیان اینکه تکلیف تحرکات کشورهای منطقه و رفت و آمد ناوهای آمریکایی در منطقه این هفته مشخص می‌شود، تصریح کرد:  اگر هیچ اتفاق خاصی در این هفته رقم نخورد، یعنی قطعاً ترامپ رفتنی است و قاعدتاً دیگر نخواهد توانست کاری از پیش ببرد و ایران باید با آرامش بیشتری به ترمیم روابط خودش با کشورهایی که از ترس ترامپ رابطه‌شان با ایران را ترک کردند بپردازد و با طی کردن فرآیند جدیدی آنها را اصلاح کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.