وزیر کشور با اشاره به خاموشی های دیشب در چند استان گفت: «اگر مراعات نشود احتمالا این خاموشی ها زیاد خواهد بود؛ چراکه با توضیحاتی که در نشست امروز در خصوص میزان سوخت نیروگاهها ارائه شد، روشن است که میان مصرف و منابع موجود سوخت نیروگاهها، فاصله ای وجود دارد.»

به گزارش جماران؛ وزیر کشور با بیان اینکه همه ما باید تلاش کنیم که مصرف سوخت را در کوتاه مدت پایین بیاوریم، گفت: مصرف خانگی رقم بالایی را به خود اختصاص داده که باید مدیریت و کنترل شود و این امر بدون همکاری و مساعدت مردم محقق نخواهد شد.

دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور در نشست بررسی مدیریت مصرف سوخت زمستانی کشور، ضمن تشکر و قدردانی از زحمات وزرای نفت و نیرو و معاونین آنها که در برهه های مختلف اوج مصرف مانند زمستان و تابستان سعی در تامین برق و گاز مصرفی مردم دارند، و همچنین استانداران و فرمانداران که مجری سیاستها و مسئول پیگیری و هماهنگی ها هستند، گفت: در حال حاضر، شرایط اجتماعی خاصی داریم؛ فشارهای زیادی به مردم وارد می شود، در حوزه اقتصادی مواجه با نوسانات زیاد ناشی از تحریم ها هستیم، در حوزه کرونا نیز با فشارهای اقتصادی، اجتماعی و روانی بالایی مواجه هستیم، همچنین به صورت مستمر کشور با تهدیداتی مواجه است که می تواند در مردم به نوعی استرس، نگرانی و اضطراب ایجاد کند. 

 

اگر مراعات نشود خاموشی ها زیاد خواهد بود

 

وی در همین راستا ادامه داد: در زمستان سه موضوع می تواند علاوه بر موارد گفته شده، موجب ناراحتی و دغدغه مردم شود. اول؛ آلودگی به ویژه درکلانشهرها که مردم به حق نگران هستند، شاخص های آلاینده های هوا بالاست و این آلاینده ها موجب بروز بیماری ها و افزایش اضطراب و نگرانی مردم می شود. دوم؛ موضوع خاموشی برق است که شب گذشته نیز در چندین استان به صورت موردی با این مسئله مواجه شدیم که اگر مراعات نشود احتمالا این خاموشی ها زیاد خواهد بود؛ چراکه با توضیحاتی که در نشست امروز در خصوص میزان سوخت نیروگاهها ارائه شد، روشن است که میان مصرف و منابع موجود سوخت نیروگاهها، فاصله ای وجود دارد. سوم؛ کسری سوخت مصرفی نیروگاه ها است. به هرحال سقف تولید گاز و گازوئیل کشور مشخص است و با افزایش مصرف، با مشکلاتی مواجه هستیم.

وزیر کشور در همین راستا اظهار کرد: در نشست امروز، زمینه های حل این دغدغه ها بررسی شد و راه حلهایی دنبال شد تا بتوانیم در کوتاه مدت این مسائل را مدیریت و حتی المقدور رفع کنیم.  

دکتر رحمانی فضلی در همین راستا با بیان اینکه همه ما باید تلاش کنیم که مصرف سوخت را در کوتاه مدت پایین بیاوریم، تصریح کرد: مصرف خانگی رقم بالایی را به خود اختصاص داده که باید مدیریت و کنترل شود و این امر بدون همکاری و مساعدت مردم محقق نخواهد شد. کاهش مصرف به معنای سخت گذشتن به مردم نیست، بلکه باید مصرف را بهینه کنیم و از مردم بخواهیم که مصرف سوخت را به گونه ای مدیریت کنند که در خانه خود آرامش داشته باشند اما مصرف به گونه ای نباشد که در شرایط خاص مجبور به قطع گاز شویم و یا به صورت طبیعی و در اثر افزایش مصرف، قطع شود.

 

استانداران بایستی قانون هوای پاک را بند به بند اجرا کنند

 

وزیر کشور با بیان اینکه استانداران بایستی قانون هوای پاک را بند به بند اجرا کنند، گفت: اجرای این قانون می تواند کمک کند تا بتوانیم این مراحل را پشت سر بگذاریم.

دکتر رحمانی فضلی بر ممنوعیت تردد خودروهای سنگین در کلانشهرها تاکید کرد و گفت: حتما باید برای تردد کامیون های دود زا، اتوبوس ها و مینی‌بوس هایی که مطابق با استانداردها نبوده و معاینه فنی ندارند، ممنوعیت ایجاد شود.    

وزیر کشور همچنین به پیشنهاد استانداران مبنی بر اولویت بندی استانها براساس شاخص های مختلف در امر مصرف سوخت و مدیریت آن اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه شرایط استانها یکسان نیست و میزان آلودگی، شرایط اقلیمی و جمعیت در استانها و شهرهای مختلف آنها متفاوت است، در صورتی که بتوانیم متناسب با این شرایط، شاخص های مختلف بگذاریم و اولویت بندی ها در سطح استان و شهرستان انجام شود، اقدام مناسبی خواهد بود که باید این پیشنهاد بررسی کارشناسی شود و جنبه های عملیاتی آن مورد بررسی قرار گیرد که آیا می توان چنین طرحی را عملیاتی کرد یا خیر. 

وی در ادامه به پیشنهاد استانداران مبنی بر ایجاد فضای رقابتی میان استان ها و شهرستان نیز پرداخت و گفت: سقف میزان سوخت برای استانها تعیین شود تا استانها بتوانند در این چارچوب برنامه ریزی کرده و مصرف خود را بهینه و صرفه جویی کنند که در این مسیر می توان رقابت مسالمت آمیزی میان استانها و شهرستانها ایجاد کرد.

رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در ادامه به نقش موثر رسانه ها به ویژه صدا وسیما اشاره کرد و گفت: رسانه ها و صدا و سیما باید با قدرت در حوزه مدیریت مصرف سوخت وارد شوند و با تولید برنامه های مفید، با توصیه و پیشنهاد مستمر مصرف بهینه به مردم و همچنین تهیه گزارش و اخبار و هر نوع قالب محتوایی دیگر که می تواند در این عرصه نسبت به آگاه سازی و همراه کردن مردم در امر کنترل مصرف سوخت منجر شود، ورود کنند. 

وی افزود: استانداران در استانها جلساتی را با صداوسیما و رسانه های محلی در همین راستا برگزار کنند، تقسیم کار کنند و ضمن تبیین اهمیت مسأله، از آنها بخواهند تا کمک کنند، هدف صرفه جوئی محقق شود.

وزیر کشور در همین راستا به تدوین جدول برنامه ریزی تولید و پخش محتوای رسانه ای در این زمینه اشاره کرد و گفت: وزارت نفت، وزارت نیرو و سازمان محیط زیست برنامه های خود را برآن اساس ارائه کنند و تولید اطلاعات برای رسانه ها نیز بر عهده خود دستگاه ها باشد. بعلاوه بعضی از کلیپ ها و برنامه ها و توصیه های رسانه ای را دستگاه ها بسازند تا صدا و سیما برای مردم پخش کند. پس دستگاه ها هم در این روند، علاوه بر صدا و سیما برنامه تولید کنند و زمانبندی و نظارت شود تا حتما صدا وسیما پخش کند. 

 

ماینرهایی که به صورت غیرقانونی مصرف برق دارند، باید تعطیل شوند

 

دکتر رحمانی فضلی همچنین بر ممنوعیت مصرف برق در ماینرهای غیرمجاز تاکید کرد و گفت: هر بیت کوین حدود ۷۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف می کند. بعلاوه بر اساس مصوبه دولت، ماینرهایی که به صورت غیرقانونی مصرف برق دارند، باید تعطیل شوند. این ممنوعیت هم باید اعلام شود. 

وزیر کشور به هماهنگی دادستانهای کل کشور با وزارتخانه های نفت و نیرو در راستای مصرف مازوت در نیروگاهها تاکید و اظهار کرد: در شرایط بسیار خاصی هستیم؛ به هرحال درصورتی که امکان مصرف سوخت نداشته باشیم، نیروگاه تعطیل می شود و در این صورت خاموشی خواهیم داشت که تبعات زیادی به دنبال دارد که یا باید این شرایط را بپذیریم و یا اینکه در برخی مناطق با ملاحظات زیست محیطی و رعایت شاخص هایی که محیط زیست و وزارت نفت داده است، بتوانیم از سوخت مازوت استفاده کنیم که این مسئله هم باید در کارگروه های مدیریت مصرف سوخت استانها بررسی شود و دادستان ها با آن کارگروه هماهنگ شوند و به گونه ای نباشد که با مشکلات بیشتری مواجه شویم. البته وزیر نفت امروز تأکید کردند که در هیچ نیروگاهی در استان تهران و البرز، مازوت مصرف نمی شود.

دکتر رحمانی فضلی همچنین اضافه کرد: استانها، اولویت بندی مصرف سوخت شهرستان های خود را براساس آلودگی هوا تعیین کنند، چراکه عمده آلودگی ها در کلانشهرهاست. 

وی در خصوص نحوه صرفه جویی مصرف سوخت در استانها گفت: هر استان متناسب با مقتضیات و شرایط داخل استان می تواند روش های خاصی را در جهت کاهش مصرف سوخت اجرایی کند. استانها هرهفته با وزارت نفت، نیرو و محیط زیست جلساتی برگزار و برنامه ها و شیوه های کاهش مصرف و صرفه جویی را مدون کنند تا ابلاغ کنیم و بر اجرای این برنامه ها هم نظارت شود. 

وی اضافه کرد: بعلاوه هر استان، اقدامات ویژه و خاصی که در این زمینه اعمال کرده است، به استانداران دیگر نیز منتقل کند تا سایرین هم بتوانند استفاده کنند. وزارتخانه نیرو و نفت نیز اگر عملکرد خوبی در هر استانی دیدند، به همکاران خود در سایر استانها اعلام کنند تا همه بهره مند شوند. 

وزیر کشور با ابزار امیدواری به اینکه به لطف خداوند از این سه ماه زمستان عبور خواهیم کرد، اظهار کرد: تمام تلاش ما براین است که عبور از زمستان، با هزینه بسیار کمی برای مردم باشد و این سه ماه با شرایط مطلوب و مناسبی برای زندگی توأمان باشد و فشارهای جدیدی بر بار فشارهای زندگی مردم اضافه نکنیم که در این مسیر هم باید خود مردم مشارکت داشته باشند. 

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: مردم در مدیریت بیماری کرونا همکاری خوبی در ۱۱ماه گذشته داشتند و با اینکه فراز و فرودهایی داشتیم اما هروقت که مردم به صحنه آمدند و مشارکت بالایی داشتند، موفق بودیم، امیدواریم در مدیریت مصرف سوخت نیز این همکاری صورت گیرد. 

گفتنی است؛ در این نشست زنگنه وزیر نفت گزارشی از وضعیت مصرف سوخت نیروگاهها در کشور، اقدامات صورت گرفته برای بهینه سازی مصرف سوخت، شیوه های مدیریت و اعمال محدودیت بر مصرف گاز ارائه و انتظارات از استانداران و سایر مسئولان استانی را در این راستا مطرح کرد.

در این نشست، همچنین پس از ارائه گزارشی از وضعیت تولید برق در نیروگاههای کشور و میزان مصرف سوخت نیروگاه ها از سوی اردکانیان وزیر نیرو، استانداران تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و اصفهان گزارشی از جمع بندی وضعیت مصرف سوخت در استانهای سراسر کشور ارائه و در ادامه پیشنهادات مورد نظر برای مدیریت مصرف سوخت را مطرح کردند. از جمله این پیشنهادات می توان به بازنگری در مقررات ملی ساختمان در راستای بهینه سازی مصرف سوخت، افزایش ناوگان حمل ونقل سوخت و نفتکش ها برای تسریع در روند انتقال سوخت، بازدید و نظارت موتورخانه های خانگی و صنعتی، اعمال مدیریت هدفمند مصارف، رفع موانع موجود در واردات گاز طبیعی، ارائه سوبسید برای خرید و جایگزینی بخاری های استاندارد با بخاریهای قدیمی، کاهش میزان برق مصرفی معابر و پارکها و همچنین اولویت بندی ارائه گاز طبیعی به نیروگاهها براساس تعداد روزهای هوای پاک و سالم شهرستانها را مطرح کردند. ​

استانداران همدان، گلستان، فارس، یزد، قم و سیستان و بلوچستان نیز به طرح برخی از مشکلات و دغدغه های استان های متبوع خود در زمینه مصرف سوخت پرداختند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1490113
  • منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.