سوال این است که در حالی که متحدان آمریکا و برخی کشورها همچون ترکیه و آذربایجان و پاکستان رای منفی داده اند، چرا دولت عراق تصمیم گرفت رای ممتنع بدهد؟ پاسخ را باید در جهت گیری های شخص الکاظمی و روابط شخصی و نزدیک او با مقامات آمریکایی و به ویِژه شخص دونالد ترامپ یافت.الکاظمی که بارها نشان داده دیدگاه ها و تمایلات ضد ایرانی دارد، بیش از هر دولتی در عراق خود را به آمریکای ترامپ نزدیک کرده است؛ به این امید که بتواند خود را در قدرت حفظ کند!

به گزارش جماران؛ تابناک نوشت: اضافه کردن دو بند جدید در بودجه ۲۰۲۱ سازمان ملل متحد برای احیای کمیته تحریم ها علیه ایران آخربن تلاش آمریکا بود که با تنها ۱۰ رای مثبت و ۱۱۰ رای منفی اعضای مجمع عمومی سازمان، شکست خورد. استدلال آمریکا این بود که کمیته تحریم های سازمان ملل علیه ایران باید کار خود را از سر گیرد چون آمریکا از برجام خارج شده و دیگر برجام وجود ندارد.

در این میان، آرای برخی کشورها تا حدود زیادی قابل تامل و عجیب بود. در حالی که، سه کشور اروپایی عضو برجام، اعضای اتحادیه اروپا، چین و روسیه و کشورهای غربی که از متحدین آمریکا هستند در همراهی با کشورهای عدم تعهد، بصورت متحد به پیشنهادات آمریکا رأی منفی دادند، دولت عراق به پیشنهاد واشنگتن رای ممتنع داد که با واکنش های زیادی مواجه شد.

 

1290484_180 (1)

 

حال سوال این است که در حالی که متحدان آمریکا و برخی کشورها همچون ترکیه و آذربایجان و پاکستان رای منفی داده اند، چرا دولت عراق تصمیم گرفت رای ممتنع بدهد؟ پاسخ را باید در جهت گیری های شخص الکاظمی و روابط شخصی و نزدیک او با مقامات آمریکایی و به ویِژه شخص دونالد ترامپ یافت. 

الکاظمی که بارها نشان داده دیدگاه ها و تمایلات ضد ایرانی دارد، بیش از هر دولتی در عراق خود را به آمریکای ترامپ نزدیک کرده است؛ به این امید که بتواند خود را در قدرت حفظ کند! این در حالی است که برخی نخست وزیران پیشین عراق علی رغم روابط نزدیک با ایران، رویکرد موازنه را در روابط میان تهران و واشنگتن دنبال می کردند. 

الکاظمی یکی از بازندگان شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است و به نظر می رسد با رفتن ترامپ از کاخ سفید او نیز جایی در صحنه سیاسی آینده عراق و انتخابات این کشور که قرار است در ژوئن 2021 برگزار شود، نخواهد داشت.

بدون تردید این اقدام دولت الکاظمی مورد خواست ملت و بسیاری از جریانات سیاسی در عراق نیست و آنچه فراتر از الکاظمی ها باقی خواهد ماند، واقعیت همسایگی و روابط عمیق میان دو کشور است. 

باید یادآور شد در همان روز‌های اولیه ترور سردار سلیمانی، گزارش‌هایی مبنی بر نقش رییس دستگاه اطلاعات عراق در طراحی ترور او مطرح شده بود. همان زمان نام مصطفی الکاظمی نیز به عنوان مظنون احتمالی دخالت در ترور شهید سلیمانی مطرح شد. با این حال، ملت عراق مجاهدت های سرداران ایرانی و به ویژه سردار سلیمانی در دفاع از خاک و موجودیت عراق در برابر داعش را فراموش نخواهد کرد.

لازم به ذکر است از میان ۱۵ کشور همسایه ایران، شش کشور روسیه؛ ترکیه، پاکستان، قزاقستان، آذربایجان و ارمنستان به این پیشنهاد دو بندی آمریکا رای منفی دادند. همانگونه که پیش‌بینی می‌شد عربستان و بحرین رای موافق و عمان، قطر، امارات، کویت و عراق به این قطعنامه رای ممتنع داده‌اند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
696 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.

  • حسینی

    یعنی چی ما ایرانی ها از اونا حمایت همه جانبه میکنیم اونا هم این رفتار رو نشون میدن واقعا بی لیاقتی هست باید حمایت نکرد

    پاسخ