نخست وزیر عراق در دیدار با رییس جمهور آمریکا تاکید کرد: قانون اساسی عراق اجازه نمی‌دهد خاک این کشور برای حمله به هیچ یک از همسایگانش مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش جماران؛ رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با نخست وزیر عراق گفت: مجبور نیستیم در عراق باشیم و می‌توانیم آنجا را ترک کنیم.

دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه در دیدار با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق افزود: وقتی به کاخ سفید آمدم، داعش به سرعت در حال تصرف مناطق وسیعی از عراق و سوریه بود اما اکنون ۱۰۰ درصد آن مناطق را از تصرف آنها خارج کردیم.

وی افزود: اما دولت اوباما عملکرد بسیار بسیار ضعیفی داشت. اکنون با عراق همکاری می‌کنیم و آنها از دلارهای عالی آمریکایی استفاده می‌کنند که قدرتمندترین ارز در جهان است.

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به سوالی درباره حملات انجام شده علیه منطقه سبز بغداد و سفارت این کشور، اظهار کرد: همه می‌دانند که ما بزرگترین نیروی نظامی جهان را داریم و اگر کسی به ما ضربه بزند، بسیار شدیدتر به آنها بازمی‌گردانیم.

ترامپ با بیان اینکه در این زمینه عراق هم هرجا ضرورت داشته، بسیار کمک‌کننده بوده است، ادامه داد: قصد داریم بسیار سریع از عراق خارج شویم، ما منتظر روز آن هستیم، ما مجبور نیستیم در آنجا باشیم.

وی اضافه کرد: ما می‌توانیم از آنجا خارج شویم و امیدواریم آنها بتوانند از خودشان دفاع کنند همانگونه که سال‌ها پیش از آن، این کار را می‌کردند.

وی درباره کردهای عراق هم گفت: کردها در مبارزه با داعش به ما کمک کردند. ما روابط خوبی با کردها داریم و رفتار بسیار خوبی هم با آنها داشته‌ایم.

رئیس جمهوری آمریکا درباره گروه‌های شبه نظامی در عراق هم اظهار کرد: این یک کشور دیگر است، خودش نخست وزیر و دولت دارد. ما برای یک مدت طولانی در عراق بوده‌ایم، نمی‌خواهم بگویم آیا می‌بایست در آنجا باشیم یا خیر اما فکر نمی‌کنم ایده خوبی بوده است.

ترامپ ادامه داد: من در آن زمان یک شهروند بودم و کسی به من گوش نمی‌داد اما نظرم را روشن کرده بودم. اکنون می‌خواهیم از آنجا خارج شویم و این کار در مدت اندکی انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: روابط ما با عراق بسیار خوب است، ما قرارداد نفتی بزرگی داشتیم. شرکت‌های نفتی ما قراردادهای بزرگی منعقد خواهند کرد. ما امیدواریم از کشوری که خودش می‌تواند از خود دفاع کند، خارج شویم.

رئیس جمهوری آمریکا بدون اشاره به حضور بی‌ثبات‌کننده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، گفت: تمام خاورمیانه در بی‌ثباتی قرار دارد، ما برای کمک در آنجا حضور داریم.

ترامپ همچنین به اختلافاتی که بین عراق و ترکیه ایجاد شده است، اشاره کرد و گفت: ما روابط خوبی با ترکیه و اردوغان رئیس جمهوری این کشور داریم و ما با آنها گفت‌وگو می‌کنیم.

وی درباره زمان خروج نیروهای آمریکایی از عراق هم از مایک پمپئو وزیر خارجه خود کمک گرفت که پاسخ داد: در این باره با دولت عراق در حال رایزنی هستیم و هرگاه به آن برسیم، اقدام خواهیم کرد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین به کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان اشاره کرد و گفت: ما اکنون در کمترین تعداد نیروهای آمریکا در افغانستان هستیم و به چهار هزار نیرو خواهد رسید.

ترامپ به صراحت به تسلط بر چاه‌های نفتی سوریه اعتراف کرد و افزود: ما در این باره به دنبال توافق با کردها هستیم. ما نفت را نگهداشتیم اما مرز بین ترکیه و سوریه را رها ساختیم. ما تنها تعداد کمی نیرو برای نگهداری نفت در آنجا مستقر کرده‌ایم.

رئیس جمهوری آمریکا با این ادعا که اکنون کمترین نیروها را در عراق دارند، گفت: اگر ایران بخواهد کاری کند ما باید برای کمک در آنجا باشیم.

الکاظمی:اجازه استفاده از خاک عراق برای حمله به همسایگان نمی‌دهیم

نخست وزیر عراق در دیدار با دونالد ترامپ گفت: اجازه نمی‌دهیم از خاک این کشور برای حمله به همسایگانش استفاده شود.

مصطفی الکاظمی که برای دیدار با مقامات کاخ سفید به واشنگتن سفر کرده است، روز پنج‌شنبه با رئیس جمهوری آمریکا که اکنون در رقابت سخت انتخاباتی به سر می‌برد، دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار با بیان اینکه روز گذشته قراردادهای متعددی را با شرکت‌های آمریکایی امضا کردیم که بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارزش دارد؛ اظهار کرد: عراق برای آینده‌ای بهتر، به روی تجار و سرمایه‌گذاران آمریکایی باز است.

نخست وزیر عراق ادامه داد: ایالات متحده در مبارزه با داعش و سرنگونی صدام به ما کمک کرد. اقدامات مشترکی بین عراق و آمریکا در موضوعات اقتصادی وجود دارد که برای آینده عراق و مردم آن اهمیت دارد.

الکاظمی حملات ترکیه را به طور مطلق ناپذیرفتنی دانست و اضافه کرد: قانون اساسی عراق هم اجازه نمی‌دهد که به هیچ یک از همسایگان خود حمله کند. ما در حال گفت‌وگو با ترکیه هستیم تا این مشکل را برطرف سازیم و امیدواریم همسایه ترک ما هم شرایط عراق را درک کند.

وی تاکید کرد: قانون اساسی عراق اجازه نمی‌دهد خاک این کشور برای حمله به هیچ یک از همسایگانش مورد استفاده قرار گیرد.

نخست وزیر عراق روز چهارشنبه با مایک پمپئو وزیر خارجه ترامپ دیدار کرد و درباره موضوعات امنیتی، اقتصادی و توافق استراتژیک تبادل نظر کرد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.