یک کارشناس مسائل عراق گفت: این سوال مهمی است که چرا در آستانه سفر آقای الکاظمی به تهران محمدجواد ظریف به منظور دیدار با مقامات عراقی به بغداد سفر کرد.

به گزارش جماران، محمدصالح صدقیان  با بیان اینکه سفر روز یکشنبه محمدجواد ظریف به عراق اولین سفر رسمی یک مقام بلندپایه ایرانی به این کشور همسایه بعد از انتخاب مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیر عراق است، گفت: برخی این احتمال را مطرح کرده اند که سفر آقای ظریف به عراق پیش از سفر الکاظمی به عربستان و ایران به منظور انتقال دیدگاه های ایران به عربستان از طریق عراق است و در واقع احتمال میانجیگری الکاظمی بین تهران و ریاض را مطرح کرده اند و اینکه آقای ظریف به بغداد سفر می کند که پیش از سفر آقای الکاظمی به عربستان دیدگاه ها و خواسته های ایران را به الکاظمی منتقل کند تا او به عنوان واسطه به عربستان انتقال دهد.

 

وی ادامه داد: منتهی من این تحلیل را چندان معطوف به واقعیت نمی دانم و بعید است که ظریف از آقای الکاظمی بخواهد که بین تهران و ریاض میانجیگری کند چرا که پیش از این نیز کشورهای قویتری از عراق در شورای همکاری خلیج فارس تلاش کرده اند که بین تهران و ریاض میانجیگری کنند ولی عربستان به این میانجیگری ها واکنش مثبتی نشان نداده است و در همین چهارچوب بعید می دانم که ایران از عراق در این زمینه درخواستی داشته باشد.

 

صدقیان با بیان اینکه البته پاسخ به این سوال مهم است که چرا ظریف در آستانه سفر الکاظمی به تهران در حال انجام سفر به عراق است، گفت: این احتمال وجود دارد که آقای ظریف در جریان این سفر در ارتباط با پول های ایران در بانک های عراق با مقامات این کشور رایزنی انجام دهد. ایران برق و گاز به عراق صادر می کند و اکنون مقداری از پول های ایران در عراق است.

 

وی ادامه داد: این احتمال وجود دارد که آقای ظریف در سفر خود به عراق این تاکید را به مقامات عراقی داشته باشد که نباید موضوع عربستان روابط ایران و عراق را تحت حاشیه قرار دهد و آقای ظریف در این سفر تاکید خواهند کرد که ایران مثل قبل که در کنار نخست وزیران عراق بود، در کنار آقای الکاظمی نیز خواهد بود و از دولت او حمایت می کند.

 

این کارشناس مسائل عراق با بیان اینکه الکاظمی قرار است به واشنگتن نیز سفر کند و احتمالا یکی از محورهای رایزنی ظریف در سفر به عراق گفت وگو در مورد رقابت موجود بین ایران و آمریکا در منطقه است گفت: پیش از این این مسئله مطرح شده بود که آقای الکاظمی قبل از نخست وزیری و زمانی که مدیریت سازمان اطلاعات را بر عهده داشته است تلاش کرده که بین تهران و واشنگتن میانجیگری کند و شاید ایران تمایل داشته باشد که آقای الکاظمی از رابطه قوی که با آمریکا دارد برای کاهش تنش بین دو کشور استفاده کند. خود آقای الکاظمی نیز تلاش دارد که خود را در استایل یک میانجیگر معرفی کند و علاقمند به ایفای این نقش است.

 

وی ادامه داد: این احتمال وجود دارد که آقای ظریف در سفر به عراق صحبت های مقدماتی را در این زمینه انجام دهد تا در جریان سفر آقای الکاظمی به ایران این رایزنی ها ادامه پیدا کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.