طبق توضیحات سخنگوی هیات رییسه مجلس در جلسه غیرعلنی امروز رای گیری و تصمیم گیری در خصوص لایحه بودجه 1400 صورت نگرفت و احتمالا فردا چنین کاری انجام خواهد شد.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایسنا، سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه غیررسمی مجلس برای بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گفت که در این جلسه رای گیری و تصمیم گیری صورت نگرفت و تنها مباحث کلی بیان شد.

محمدحسین فرهنگی امروز در نشست خبری در حاشیه جلسه غیررسمی به صورت غیرعلنی برای بررسی مسائل مربوط به بودجه ۱۴۰۰ برگزار کرد و علت تشکیل جلسه به صورت غیررسمی آن است که در چنین جلساتی امکان رعایت مواد آیین‌نامه وجود ندارد، افراد مختلفی می‌خواهند صحبت کنند که این منطبق با آیین‌نامه نیست لذا این جلسه به صورت غیرعلنی و غیررسمی به مدت دو ساعت تشکیل شد.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در توضیح مباحث مطرح شده در جلسه غیرعلنی اظهار کرد: در ابتدا تعدادی از اعضای کمیسیون تلفیق به انتخاب کمیسیون، رییس کمیسیون برنامه، رییس کمیسیون تلفیق و رییس مرکز پژوهش‌ها دیدگاه‌های خود را ارائه کردند بخشی از دیدگاه‌ها مربوط به نوآوری‌هایی بود که باید در بودجه سال آینده لحاظ شود برخی دیگر درباره‌ی ساختارهای ناصحیح بودجه ریزی جاری کشور و نظام‌های مالیاتی مطالبی را بیان کردن، ۱۰ نفر یعنی پنج مخالف و ۵ مخالف کلیات نیز به اظهار نظر پرداختند.

 

در مجلس امکان اصلاح کلی لایحه بودجه وجود ندارد

 

وی توضیح داد: نظر مخالفان کلیات این بود که در مجلس شورای اسلامی امکان اصلاح کلی لایحه بودجه وجود ندارد. موافقان نیز معتقد بودند که نباید فرصت سوزی شود مجلس باید از فرصت تاریخی به دست آمده استفاده کند دولت هم مسیر درآمدها و هزینه‌ها را بازگذاشته و مجلس شورای اسلامی می‌تواند بودجه را اصلاح کند. رییس کمیسیون تلفیق از جمله افرادی بود که چنین نظری را مطرح کرد مبنی بر این‌که بودجه دو سقفی تنظیم شود یعنی بخشی از آن واقعی و بخشی از آن عملیاتی و در محدوده مدنظر دولت باشد البته که بخش دوم در اجرا با وقفه خواهد بود چون سقف دوم را نمی‌توان در ابتدای بودجه اجرایی کرد.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رییس مجلس هم صحبت‌هایی را بیان کردند و قرار شد فردا قبل از شروع جلسه علنی بحث خود را تکمیل کرده و جمع بندی ارائه کند لذا رای‌گیری صورت نگرفت و تصمیم گیری نشد، اما در نهایت مباحث خوبی بیان شد و نمایندگان دیدگاه‌های خود را مطرح کردند فردا نیز قبل از جلسه علنی رییس مجلس شورای اسلامی توضیحاتی را ارائه خواهد کرد.

 

امروز مجلس ابعاد مختلف بودجه را در جلسه غیررسمی بررسی کرد

 

وی در جمع بندی اظهار کرد: امروز مجلس شورای اسلامی ابعاد مختلف بودجه را در جلسه غیررسمی بررسی کرد با توجه به این‌که بودجه سال ۱۴۰۰ آخرین بودجه دولت فعلی و اولین بودجه مجلس جدید است حساسیت درباره آن زیاد بوده دولت هم درآمدهای غیرمتعارفی پیش بینی کرده که باید در این باره تصمیم گیری شود.

فرهنگی با اشاره به روال بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق اظهار کرد: کمیسیون تلفیق احتمالا فردا درباره کلیات بودجه رای گیری می‌کند اگر کلیات تصویب شد وارد جزییات شده و طبق آیین‌نامه ابتدا درآمدها و سپس هزینه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد بعد از دو هفته در صورت نداشتن درخواستی برای تمدید بررسی بودجه در کمیسیون، گزارش به صحن علنی ارجاع می‌شود، اما اگر کلیات در کمیسیون تلفیق رد شد بلافاصله گزارش آن به صحن علنی داده خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.