سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص ادعای اخیر اوکراین درخصوص عدم دریافت گزارش سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: هفته قبل هم گفتم سازمان هوایپمایی کشور به عنوان نهاد مسئول در حوزه فنی، به مسئولیت خود عمل کرده و گزارش به صورت ویدئو آنلاین در اختیار طرف اوکراینی و طرف‌های دیگر قرار گرفت. امروز یا فردا گزارش به صورت رسمی به شکل ترجمه ارائه می‌شود. امیدواریم در مسیر درست اندکی از اندوه خانواده‌ها کم کنیم. ما مسئولیت خود به عنوان دولت مسئول آگاه هستیم و امیدوار هستیم ابعاد این ماجرا روشن شود.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، سخنگوی وزات امور خارجه گفت: روز گذشته مشاور نخست‌وزیر به تهران آمدند چرا که مراودات نزدیک درخصوص مسائل مختلف با طرف عراقی داریم. ایشان به دعوت ایران به تهران آمده و درخصوص آخرین تحولات رایزنی شده است. این رایزنی‌ها میان دو طرف مرسوم است.

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری امروز خود که بصورت مجازی برگزار شد، ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام فاطمیه و  تبریک سال نو میلادی و میلاد حضرت مسیح (ع)، گفت: با توجه به خبرهای خوبی در که در خصوص کنترل بیماری کرونا به ما می رسد، در تلاش هستیم هفته آینده نشست خبری با صورت محدود به شکل حضوری برگزار شود.

وی در تشریح جزئیات روزشمار وزارت امرو خارجه گفت: دیروز چهارمین برگزاری چهارمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران با سخنرانی ظریف افتتاح شد که تمرکز آن روابط ایران با کشورهای آسیایی بود. همچنین روز سه شنبه گذشته دکتر ظریف با حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان دیدار کرد که در این دیدار درخصوص موضوعات مختلف رایزنی شد. وزیر امور خارجه بار دیگر تاکید کرد راه‌حل قطعی حل و فصل اختلافات در افغانستان گفت‌وگوهای سیاسی فراگیر با حضور تمامی گروه‌ها است و بر این مسئله پافشاری می‌کند و با توجه به حضور بی‌ثبات بخش آمریکا در این کشور، همه گروه‌ها را به گفت‌وگوهای بین‌الافغانی دعوت می‌کنیم.

وی افزود: هفته گذشته نیز نشست وزرای امور خارجه عضو برجام برگزار شد و در این نشست ایران بر لزوم اجرای تعهدات طرفهای مقابل تاکید کرد و آخرین وضعیت در این نشست غیررسمی و برخط تبادل نظر شد.

سفر مشاور نخست‌وزیر عراق به تهران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره خبر رسانه‌های عراقی درخصوص سفر یک هیات عراقی به ایران ابراز داشت: این سفر انجام شده است. مشاور نخست‌وزیر به تهران آمدند و مراودات نزدیک درخصوص مسائل مختلف با طرف عراقی داریم. ایشان به دعوت ایران به تهران آمده و درخصوص آخرین تحولات رایزنی شده است. این رایزنی‌ها میان دو طرف مرسوم است.

براساس منشور ملل متحد، در انجام دفاع مشروع از خود تردیدی نداریم

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر «مقتدی صدر» مبنی بر اینکه ایران عراق را زمین درگیری با آمریکا نکند، گفت: از نظر ایران، حمله به اماکن دیپلماتیک و مسکونی مردود است. در گذشته، اماکن دیپلماتیک ایران در عراق مورد حمله قرار گرفته بود. آنچه ترامپ و پمپئو گفتند، هم محکوم است و هم رد می‌شود. زمان و محتوای آن بیانیه‌ها و توییت‌ها مشکوک و شطینت‌آمیز است. ضمن اینکه دنبال تنش نیستیم؛ از منافع ملی ایران با تمام قوا دفاع می‌کنیم این پیام داده شده است که مسئول هر اقدامی برعهده آمریکا است. 

وی ادامه داد: ایران در هیچ مقطعی اختلافات خود را در منطقه دیگری حل نکرده است. آمریکا کشورهای مجاور را به پایگاه‌های ناامنی علیه ایران تبدیل کرده است. بارها به کشورهای همسایه و دوست گفته‌ایم در برابر سرکشی‌های رژیم حاکم بر کاخ سفید وظایف خود را انجام دهند؛ هرچند براساس منشور ملل متحد در انجام دفاع مشروع از خود تردیدی نداریم. 

گزارش سقوط هواپیمای اوکراینی به صورت رسمی و به شکل ترجمه ارائه می‌شود

وی همچنین درخصوص ادعای اخیر اوکراین درخصوص عدم دریافت گزارش سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار و هم‌دردی با آنها، این درد و اندوه با ماست. هفته قبل هم گفتم سازمان هوایپمایی کشور به عنوان نهاد مسئول در حوزه فنی، به مسئولیت خود عمل کرده و گزارش به صورت ویدئو آنلاین در اختیار طرف اوکراینی و طرف‌های دیگر قرار گرفت. امروز یا فردا گزارش به صورت رسمی به شکل ترجمه ارائه می‌شود. امیدواریم در مسیر درست اندکی از اندوه خانواده‌ها کم کنیم. ما مسئولیت خود به عنوان دولت مسئول آگاه هستیم و امیدوار هستیم ابعاد این ماجرا روشن شود.

 آخرین شانس اروپا برای حفظ برجام

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نشست اخیر وزرای امور خارجه عضو برجام گفت: نشست غیررسمی وزرای خارجه عضو برجام بعد از نشست کارشناسی برگزار شد. این نشست‌ مدت‌ها برگزار نشده بود. در این نشست تحولات رخ داده چه در واشنگتن و چه مرتبط با حوزه برجام بررسی شد. برخی نقطه نظرات توسط طرفین مطرح شد. ظریف به شکل دقیق و روشن مسائل مورد نظر خود را گفته و توییت کردند. 

وی ادامه داد: در آن جلسه روشن کردیم تعهدات طرف مقابل چه بوده و چه کارهایی را انجام نداده است. وزیر امور خارجه تاکید کردند اروپا در نقض برجام شریک آمریکا است. اروپا در خصوص حجم تجارت ایران و این قاره قبل از برجام، در طول اجرای برجام و بعد از آن نتوانست به تعهدات خود عمل کند. در این جلسه گفته شد این آخرین شانس اروپا برای حفظ برجام است. 

وی افزود: همچنین گفته شد هرگاه طرف‌های دیگر برجام به تعهداتشان عمل کنند، ایران همه پنج گام خود را به عقب برمی‌گرداند. ما به طرف اروپایی گفتیم که طنز تلخی است که نمایندگان دموکراسی در غرب از ما بخواهند مصوبه مجلس را اجرا نکنیم. ما مکلف به اجرای قوانین مجلس برجام هستیم. درخصوص مسائل دیگر مانند منطقه حرف زیاد است. به صورت روشن گفته شد مسئولیت بسیاری از اتفاقات در منطقه ریشه در سلاح و صادرات آن و همچنین حضور نظامی دول غربی در منطقه دارد. 

سردار سلیمانی صلح‌سازترین ژنرال منطقه بود

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اظهارات اخیر عادل عبدالمهدی درباره آخرین سفر سردار سلیمانی به عراق و ترور ایشان گفت: در حال نزدیک شدن به سالگرد شهادت سردار سلیمانی هستیم. ایشان صلح‌سازترین ژنرال منطقه بود که میراث ایشان شکست تروریسم و چهره‌های خشونت‌بار وهابیسم در منطقهاست. افراطی‌گری شکست نمی‌خورد و نخواهد خورد جز با خون‌های پاکی که ریخته شده است. 

وی ادامه داد: به قول سردار سلیمانی ما ملت شهادتیم. آنچه از قول عادل عبدالمهدی گفته شده است، نکته درستی است. دولت عراق میزبان دولت سردار سلیمانی بوده‌اند. البته پیامی از سوی عربستان دریافت شده بود که خیلی دیپلماتیک نبود. واجد نکاتی بود که از طریق شورای همکاری خلیج فارس پاسخ داده شد. سردار پیام ما را می‌بردند که آن شنیده نشد ولی مکتوب آن بعدا گفته شد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در خصوص اقدامات وزارت امور خارجه برای پیگیری حقوقی ترور سردار سلیمانی گفت: وزارت خارجه بعد از این مسئله به صورت تمام قد وارد ماجرا شد. جلسه‌ای در صبحگاه شهادت دریافت شد. اصلی ترین هدف ما روشن شدن ماهیت این اقدام دیپلماتیک بود که با ابزارهای دیپلماتیک این هدف را دنبال کردیم. بیش از پنج نامه و یادداشت رسمی در شورای امنیت سازمان ملل متحد داده شد. 

وی ادامه داد: سردار سلیمانی فقط فرمانده سپاه قدس نیست بلکه یکی از ارکان توازن منطقه‌ای و یکی از صلح‌سازترین شخصیت‌های منطقه بودند. ایشان با رهبران کشورهای منطقه روابط نزدیکی داشتند. آمریکا خطای راهبردی بزرگی انجام داد. بیش از ۸۰۰ مقاله در رسانه‌های مکتوب درباره ایشان منتشر و ۱۸۰ مصاحبه تلویزیونی انجام شده است. 

تا زمانی که آمرین شهادت سردار سلیمانی را در محضر عدالت نیاوریم، متوقف نخواهیم شد

وی افزود: ما تلاش کردیم تا با بی‌کیفر ماندن اقدام آمریکا مقابله کنیم و تا زمانی که آمرین این مسئله در دولت آمریکا را در محضر عدالت نیاوریم، متوقف نخواهیم شد. این مسئله بعد از ۲۰ ژانویه نیز پیگیری خواهد شد. بخش مهمی از دیدارهای وزیر خارجه در این باره بوده است. تقریبا هیچ دیدار و تماسی نبوده است که وزیر خارجه در این رایزنی نکند.  اگر گزارشگر سازمان ملل این اقدام را تروریستی نامید به خاطر گزارش وزارت خارجه بود چرا که بیش از چند صد دیدارهای دیپلماتیک با مقامات لشکری و کشوری انجام شده است. نمی‌گذاریم آمرین و عاملین این اقدام در امان باقی بماند. این موضوعی نیست که دولت و حاکمیت از این مسئله بگذارد. دولت آمریکا تا روز آخر باید پاسخگوی این مسئله باشد. 

ایران برای متنوع‌سازی روابط اقتصادی و خارجی خود از کسی سوال نمی‌کند

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال در خصوص نقش روسیه در عدم صدور گاز ایران به اروپا، گفت: این سوال مبتنی بر مفروضات رسانه‌ای است. ایران برای متنوع‌سازی روابط اقتصادی و خارجی خود از کسی سوال نمی‌کند ولی اولویت‌های خود را دارد. درباره خط لوله صلح بیش از یک دهه است که این قرارداد امضا شده است. بیش از ۸۰ درصد آن آماده و ساخته شده است ولی طرف پاکستانی کاری عمده‌ای نکرده است. این قرارداد مجددا ۵ سال تمدید شده است و امیدواریم این خط لوله به نتیجه برسد. 

وی ادامه داد: همکاری‌های انرژی ایران براساس بیشترین منافع است همکاری انرژی ایران با اروپا مختصات خود را دارد. برای منافع خود عمل می‌کنیم. پاسخ اینکه با چه بازار همکاری کرده و وارد چه بازاری شویم، با وزارت نفت است ولی این مسائل با وسواس و دقت انجام می‌شود. 

همه می‌دانند خلیج فارس برای ایران چه معنایی دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص خبر  منتشر شده مبنی بر حرکت زیر دریایی اتمی اسرائیل به سوی ایران اظهار داشت: این خبر هم براساس مفروضات رسانه‌ای است. همه می‌دانند خلیج فارس برای ایران چه معنای دارد و ایران چه سیاستی را درخصوص منافع و امنیت ملی خود دارد. آنها می‌دانند عبور از خط قرمز‌های ایران، چه ریسک‌هایی وجود دارد. شما در این بازی‌های رسانه‌ای قرار نگیرید.

مسئولیت هرگونه توطئه‌چینی و بحران‌آفرینی در منطقه با ایالات متحده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اقدامات اخیر آمریکا در منطقه اظهار داشت: مسئولیت هرگونه توطئه چینی و بحران آفرینی در منطقه با ایالات متحده است؛ از طرق مختلف به ایالات متحده و دوستانمان در منطقه مسائل لازم را گوشزد کرده ایم. رژیم فعلی کاخ سفید  دست به ماجراجویی جدیدی نزند. ما به دنبال تنش در منطقه نیستیم، نبوده‌ایم و نخواهیم بود، اما درباره دفاع از کشور ذره‌ای تردید نداریم و همه این را می‌دانند و امتحان کرده‌ و پاسخ‌های ما را دیده‌اند و امیدواریم این روزها عقلایی که در واشنگتن حضور دارند بتوانند تنش آفرینی‌ها را کنترل کنند.

وی درباره توصیه آلمان به ایران برای اینکه فرصت رابطه دیپلماتیک با آمریکا را از دست ندهد، اظهار داشت:  در اختیار خود کشورها است که در چه چارچوب‌هایی با یکدیگر همکاری ‌کنند. ایالات متحده ناقض برجام است و خسارت بسیار زیادی را به مردم ایران وارد کرده است. قدم اول ایالات‌متحده بازگشت موثر به تعهدات خود به ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ است. ما باید ببینیم اساساً ایالات متحده از مسیر اشتباه خودش درس گرفته است  به تعهداتش باز می‌گردد یا خیر؛ همچنین اروپا را دعوت می‌کنیم به طور موثری به تعهدات خودش بازگردد و امیدواریم شاهد این باشیم که اروپایی‌ها توان انجام تعهدات شان را داشته باشند.

خطیب زاده در پاسخ به انتقادی درباره مصاحبه وزیر خارجه با طیف خاصی از رسانه‌ها، اظهار داشت: ما به تقسیم‌بندی‌هایی که به فضای همدلی کمک نمی‌کند، اعتقاد نداریم. ایشان از صدا و سیما گرفته تا رسانه‌های فضای مجازی تا رسانه‌های مکتوب و رسمی نوبت مصاحبه دارند. شما نیز درخواست خودتان را ارسال کنید.

توافق راهبردی میان ایران و افغانستان در حد بسیار بسیار بالایی نهایی شده است

وی درباره توافق راهبردی میان ایران و افغانستان و همچنین توافقنامه ایران و چین خاطر نشان کرد: درباره سند راهبردی میان ایران و افغانستان در سفر آقای دکتر عراقچی به کابل و حتی بیشتر از آن، در سفر وزیر امور خارجه افغانستان به ایران این موضوع در حد بسیار بسیار بالایی نهایی شده و به نتیجه رسیده است اما موضوعات بسیار ریزی وجود دارد که بیشتر پیرایشی است تا سند نهایی شود  و بین دو کشور عنوان سند تنظیم روابط امضا خواهد شد تا روابط دو کشور در یک چارچوب مشخصی قرار بگیرد.

سند ایران و چین پیش از اینکه یک سند باشد، یک چراغ راه است

وی افزود: در مورد سند چین هم این موضوع در ابعاد مختلف بحث شده و پیش نویس‌ها مبادله شده است. این توافق پیش از اینکه یک سند باشد، یک چراغ راه است و به جهت اینکه  به مسائل روز نمی‌پردازد با دقت به آن پرداخته می‌شود تا بتوانیم چارچوب بلندمدتی را تعریف کنیم.

وی در رابطه با دلایل کاهش صادرات گاز با بیان اینکه زیبایی جامعه ایران است که جلوی تنوع و تکثر کارشناسی گرفته نمی‌شود، افزود: پاسخگوی اقدامات وزارت امور خارجه هستم اما درباره سوال پرسیده شده ما در حوزه‌های مختلف به تعهدات خود عمل می‌کنیم اما در برخی شرایط حاد جوی دچار مضایق فنی می‌شویم که ناچار به اقداماتی هستینم. ما هیچگاه به عنوان کشوری که همواره تعهدات خودش را به دقت انجام داده این موارد را نادیده نمی‌گیریم. برخی کشورها بدهی‌های کلانی به ما دارند اما به دلیل حسن همجواری در کشور عراق سعی کردیم تعهدات خود را منوط به آنها نکنیم.

خطیب زاده با اشاره به صحبت‌های روز گذشته ظریف درباره روابط ایران با کشورهای جهان، گفت: اول از همه سعی کردیم سیاست خارجی ایران یک سیاست خارجی متوازن باشد. از همه عزیزانی که در حوزه سیاست خارجی خواهش می‌کنم مطلبی که در روزنامه ایران منتشر شد مراجعه کنند که در آنجا با عدد و ارقام تعداد سفرها به اروپاو غیره در این چند سال نشان دادیم سیاست متوازن ایران و اینکه اولویت ما همسایگان هستند یعنی چه. 

وی تصریح کرد: اتفاقاً سفرهایی که به اروپا و ایالات متحده داشتیم مشخص است و برخی اعداد و ارقام خلاف واقع است. اینها حامی از آن است که سیاست حسن همجواری یعنی چه. اینها حاکی از آن است که سیاست حسن همجواری یعنی چه.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ما به دنبال پروژه‌های منطقه‌ای هم بودیم. این دولت دور از هیاهو و جنجال‌ها اقدامات خود را انجام داد. ایران چهار راه ترانزیتی در منطقه است. بدانید که دیپلمات‌های ایران با کمک نهادها در پی متنوع سازی هستند. در حوزه‌های دیگر جهانی، یکی از ابعاد برجام خنثی سازی ایران هراسی و ایران ستیزی بود و بخش دیگر آن نیز در رابطه با متنوع شدن برنامه سیاست خارجی بود. بعد از برجام حجم زیادی از مراودات عادی انجام شد و گویا است که چرا ما مذاکرات سختی برای عادی سازی این فضا به اسم برجام داشتیم. این مسیری نیست که به این دولت و دولت‌های قبل و بعد محدود باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا دولت و مجلس عراق پیرامون ترور سردار سلیمانی با ایران مراوده‌ای داشتند، تاکید کرد: همانطور که آقای عادل عبدالمهدی گفتند سردار مهمان عراق بودند و مسئولیت دوستان و دولت عراق از روز اول مشخص است. مصوبه پارلمان عراق برای اخراج آمریکا سند افتخار عراق است. فکر نمی‌کنم کسی بتواند در دنیای لیبرال غرب ادعای حقوق بشری کند، وقتی مقابل دوربین‌ها به حقوق‌ها بی توجه هستند و خنده تلخ می‌زنند. عاملین، آمرین و اجرا کنندگان باید مورد محاکمه قرار بگیرند.

وی درباره پیش بینی اقدام نظامی دولت ترامپ علیه ایران، گفت: پیش بینی نه کار سیاستمداران و نه دیپلمات‌ها و حتی محققین است. ما به عنوان یک دولت برای هر سناریو آمادگی داریم. به هر سناریو فکر می‌کنیم و برای هر کدام پاسخ مناسب هم داریم. امیدواریم در این زمینه کاخ سفید دست بردارد و هر قدمی بردارند میراث بدتری در خاطره‌ها از خود باقی خواهند گذشت.

FATF را در فضای حقوقی و فنی باید مورد بررسی قرار داد

خطیب زاده درباره تصویب نشدن لوایح FATF برای خرید واکسن، یادآور شد: وزارت بهداشت باید درباره جزئیات واکسن اظهار نظر کند. هیچ درخواستی بی پاسخ نمانده و مذاکرات کمک دهنده انجام شده است. خرید واکسن در جاهایی که وزارت بهداشت گفته بود را مذاکره کردیم. اما اینکه کسی در رابطه با لوایح اظهار نظر کرده است خودش باید پاسخگو باشد. اینکه این لوایح در این زمینه ضروری است باید از سوی بانک مرکزی تشریح شود. در خصوص واکسن کرونا نمی‌دانم چه کسی ادعا کرده اما باید از وزارت بهداشت و بانک مرکزی پرسیده شود. مسیر اخذ واکسن کاملاً مشخص است. FATF را در فضای حقوقی و فنی باید مورد بررسی قرار داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان به ایران هم گفت: ما در برخی از شهرهای اشغالی که آزاد شدند، تاسیسات مشترک داریم و درباره جزییات اینها مذاکره کرده و به توافقات خوبی رسیدیم و برخی هم به امضا نزدیک شده است که در جای خود گزارش خواهد شد.  

خبرنگاری از خطیب‌زاده پرسید که آمریکا در قطر در حال تحرکاتی است. پاسخ ایران به این مسئله چیست که وی در این باره گفت: ما به طور روشن گفته‌ و هشدار داده‌ایم که مسئولیت هرگونه توطئه‌چینی با آمریکا است. برخی شیطنت‌ها را شنیده‌ایم. به آمریکا و دوستان در منطقه پیام داده‌ایم که آمریکا در روزهای پایانی حیات خود در کاخ سفید دست به ماجراجویی‌ جدیدی نزند.  

این دیپلمات ارشد اضافه کرد: به دنبال تنش در منطقه نبوده و نیستیم. در عین حال درباره دفاع از کشور ذره‌ای تردید نداریم. همه امتحان کرده‌اند و پاسخ‌های ما را دیدند. امیدواریم عقلایی که در واشنگتن هستند، تنش‌زدایی کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.