یک منبع خبری مدعی شده که یکی از چهره های مطرح حزب اعتدال و توسعه به برخی افراد فعالان ستاد انتخاباتی حسن روحانی در سال ۹۶ توصیه کرده که از علی لاریجانی به عنوان نامزد مطلوب در انتخابات ۱۴۰۰ حمایت کنند.

 

به گزارش جماران؛ نامه نیوز نوشت: خبرها از تصمیم تشکیلاتی حزب اعتدال و توسعه برای حمایت از علی لاریجانی حکایت می کند. برخی منابع اطلاع داده اند که گویا یکی از چهره های مطرح این حزب به برخی افراد فعالان ستاد انتخاباتی حسن روحانی در سال ۹۶ توصیه کرده اند که از علی لاریجانی به عنوان نامزد مطلوب در انتخابات ۱۴۰۰ حمایت کنند.

هرچه به انتخابات نزدیک تر می شویم اصلاح طلبان بیشتر واقعگرا می شوند. هرچند آنها دست خود را برای معرفی نامزد اختصاصی خالی می بینند اما به توصیه کارگزاران درباره حمایت از علی لاریجانی فکر می کنند، البته برخلاف سال ۹۲ نمی خواهند به نفع یک نامزد غیراصلاح طلب چک سفید امضا بکشند. از طرفی حزب اعتدال و توسعه نیز به رغم شدت یافتن اختلافاتش با کارگزاران و اصلاح طلبان، سناریوی حمایت از آذری جهرمی یا محمدباقر نوبخت را کنار گذاشته و به نظر می رسد واقع بینانه حالا به معادلات انتخابات پیش رو می نگرد؛ از این رو خبرها از تصمیم تشکیلاتی این حزب برای حمایت از علی لاریجانی حکایت می کند. برخی منابع اطلاع داده اند که گویا یکی از چهره های مطرح این حزب به برخی افراد فعالان ستاد انتخاباتی حسن روحانی در سال ۹۶ توصیه کرده که از علی لاریجانی به عنوان نامزد مطلوب در انتخابات ۱۴۰۰ حمایت کنند.

 

لاریجانی شخصیتی اصولگرا محسوب می‌شود

 

بیژن مقدم درباره حمایت اعتدال و توسعه از علی لاریجانی گفت: آقای علی لاریجانی شخصیتی اصولگرا محسوب می‌شود، اما اینکه این جریان با چه هدفی می خواهد به آقای لاریجانی نزدیک شود یا نام او را برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح کند، معتقدم از حرف ها و صحبت های آنها بر می آید که هدف شان خراب کردن آقای لاریجانی است.

وی افزود: حمایت آنها از آقای لاریجانی ظاهری است، نه از سر باور به توانایی ها یا ارادت به شخصیت ایشان است بلکه می خواهند آقای لاریجانی را نزد طرفدارانش در جریان اصولگرا و انقلابی خراب کنند. برای همین هم هیچ گاه رسمی به حمایت از آقای لاریجانی نمی پردازند، بلکه برخی افرادشان موضع طرفداری و حمایتی نسبت به آقای لاریجانی می گیرند.

 

پایگاه رأی لاریجانی در جریان اصولگرایی است

 

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: برخی معتقدند اگر آنها هیچ نامزدی نداشته باشند شاید بگویند «چون کسی را نداریم، آقای لاریجانی را نزدیک تر به دیدگاه های خودمان می دانیم» اما شخصا چنین باوری ندارم و ما هیچ گاه شاهد این اتفاق نخواهیم بود. معتقدم آنها دارند با آقای لاریجانی بازی می کنند.

وی درباره احتمال احیای ائتلاف اصلاح طلبان، سنتی های اصولگرا و اعتدالی ها مانند سال ۹۲ حول نام آقای لاریجانی افزود: پایگاه رأی آقای لاریجانی در جریان اصولگرایی است و امکان آنکه جریان رقیب بتواند نیروهایش را برای حمایت از آقای لاریجانی توجیه کند وجود ندارد.

 

مقدم تأکید کرد: علی لاریجانی سعی خواهد کرد پایگاه خودش را در جریان انقلابی و اصولگرا حفظ کند، زمانی هم او وارد انتخابات می شود که از ناحیه این مجموعه ها مورد حمایت کامل یا حداکثری قرار گیرد بنابراین آقای لاریجانی دلخوش به جریانات غیراصولگرا نیست و رأی آنها را هم نمی خواهد. در واقع تلاش نمی کند به هر قیمتی و با رأی آن جریان رئیس جمهور مملکت شود.

حسین کنعانی مقدم درباره تغییر سناریوی انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه و گرایش این حزب به سمت علی لاریجانی گفت: از آنجاکه فعلا نام آقای لاریجانی در جریان اصولگرایی مطرح نیست، اول باید دید اگر قرار است آقای لاریجانی بیاید از طرف کدام پایگاه و جناح سیاسی حمایت خواهد شد. آن موقع می توان وزن آرای او را مورد ارزیابی قرار داد.

وی با اشاره به اهمیت تشکیل دولت ائتلافی افزود: همه جناح های کشور باید دست به دست هم دهند و بکوشند یک دولت فراگیر و حداکثری درست کنند و این مسئله با جمع شدن دو گروه یا دو شخصیت کنار هم اتفاق نمی افتد.

 

لاریجانی اگر می خواهد وارد عرصه انتخابات شود باید کاملا مستقل باشد

 

این تحلیلگر مسائل سیاسی با تأیید متمایل شدن حزب اعتدال و توسعه به علی لاریجانی یادآور شد: البته این حزب جریان ساز نیست و در سایه حزب کارگزاران و جریان اصلاحات وارد عرصه سیاست شد، پیش از آن یک حزب حداقلی بود. این حزب و بخشی از اصلاح طلبان و جریانات مستقل سیاسی تمایل دارند با آقای لاریجانی که خود را شخصیتی مستقل در حوزه سیاسی نشان می دهد برای انتخابات ریاست جمهوری ائتلاف داشته باشند.

کنعانی مقدم تأکید کرد: آقای لاریجانی اگر می خواهد وارد عرصه انتخابات شود باید کاملا مستقل باشد و چسبندگی هر حزبی به او استقلال او را زیرسئوال می برد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.