دولت در حد خود قدم هاى لازم براى حمایت از معلولان را برداشته است، حال نوبت مجلس و نهادهاى عمومى است که آنها هم به این حرکت خداپسندانه بپیوندند.

به گزارش جماران؛ رضا امیرى در یادداشتی در نواندیش نوشت: با اجرایى شدن قانون حمایت از معلولان، اقدامات دولت در راستاى اجرایى شدن این قانون در حال پیگیرى است.

قانون حمایت از معلولان؛ دولت اقدام کرد، حالا نوبت مجلس و نهادهاى عمومى است

در این مسیر کمیته هماهنگى و نظارت بر اجراى این قانون به ریاست معاون اول رییس جمهور تاکنون دو جلسه برگزار کرده است.

بر اساس بررسى اخبار رسانه ها، محمد شریعتمدارى وزیر تعاون، رفاه و امور اجتماعى نیز علاوه بر رصد اجرایی شدن قانون، بارها جلساتى با افراد داراى معلولیت برگزار و دغدغه هاى آنها را شنیده است و مدیران سازمان بهزیستى را مامور پیگیرى موضوع کرده است.

مطابق گزارش هاى عملکرد ارائه شده از سوى وزیر و نیز رییس سازمان بهزیستى، علاوه بر عملکرد مناسب دولت در ساخت، تکمیل و تحویل مسکن افراد داراى معلولیت، اقدماتى مانند تحقق استخدام معلولان بر اساس سهمیه هاى تعیین شده در دستگاههاى دولتى، معافیت مالیاتى و نظام وظیفه براى خانواده معلولان، افزایش مستمرى ها و حق پرستارى معلولان و خانواده هاى آنان، کاهش ساعات کار معلولان یا منسوبان آنها، پرداخت شهریه افراد داراى معلولیت و ... اجرایى شده است.

اما به رغم این اتفاقات خوب که نیاز به تداوم دارد، افراد داراى معلولیت همچنان دغدغه هایى دارند که حالا تحقق آنها بیشتر معطوف به خارج از دولت است.

اول از مجلس براى توجه به بودجه مورد نیاز براى اجراى قانون و نیز سامان دادن به وضعیت معیشتى سخت این قشر؛ این مطالبه وقتى برجسته مى شود که می بینیم نمایندگان مجلس در گذشته و حال بارها درباره افزایش بودجه هاى مربوط به خود، صداوسیما و ... کم نگذاشته اند، حتى اگر لازم به برداشت از صندوق توسعه ملى بوده باشد!

و دوم با اینکه دولت ماده مربوطه در قانون معلولان در زمینه رعایت سهمیه استخدام معلولان را اجرایی کرده اما نهادهاى عمومى غیر دولتى چون بنیادها و نهادهاى انقلابى و حاکمیتى هنوز قدم موثرى در این رابطه بر نداشته اند و معلولان همچنان چشم انتظار چراغ سبز براى اجراى قانون در این بخش از حاکمیت هستند.

به نظر مى رسد دولت در حد خود قدم هاى لازم براى حمایت از معلولان را برداشته است، حال نوبت مجلس و نهادهاى عمومى است که آنها هم به این حرکت خداپسندانه بپیوندند.

*در نگارش این یادداشت از نظرات یکى از افراد داراى معلولیت و فعال اجتماعى در این حوزه، بهره گرفته شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.