محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص موضع اصولگرایان در مورد پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا گفت: «رفتار تند آن ها ناشی از نارضایتی‌شان از شکست ترامپ است. آن هم ترامپی که دستش تا آرنج به خون مردم و علی الخصوص شهید سلیمانی آلوده است. برخی اصولگرایان از آمدن بایدن ناراحت هستند».

به گزارش جماران؛ به نقل از خبرآنلاین؛ محمدرضا خباز، نماینده ادوار مجلس با بیان آنکه اظهار نظرهایی که می گوید همه اصولگرایان به دنبال انتخابات حداقلی می‌باشند، درست نیست، گفت: در بین اصولگرایان نیز افراد عاقل پیدا می شود اما تعداد از آنان به صورت رسمی از مشارکت کم مردم در انتخابات مجلس در اسفندماه سال گذشته ابراز خرسندی کرده و مزه‌ آن هنوز زیر دندانشان است.

محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح طلب درباره تاثیرگذاری انتخابات آمریکا بر فضای داخلی ایران خصوصا انتخابات ۱۴۰۰، گفت:  فضای سیاسی جهان با آمدن بایدن بازتر می شود. ما در علم سیاست، حزب جمهوری خواه را به پرنده باز و حزب دموکرات را به کبوتر تشبیه می کنیم. کبوتر یک حیوان ظریف و خانگی است که می توان با او زندگی کرد؛ اما باز یک حیوان خطرناک و لاشخور صفت است.

عضو حزب اعتمادملی ادامه داد: وجود ترامپ حیثیت نداشته آمریکا را در دنیا از بین برد، او علاوه بر ایران، به کشورهای زیادی تجاوز و تعدی کرد. با این حال بیشترین تجاوز ترامپ علیه جمهوری اسلامی بوده و او رذیلانه ترین، زشت ترین و غیر انسانی ترین برخورد ها را با ملت ایران داشت. 

از شکست ترامپ خیلی خوشحالیم

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به شهادت سردار قاسم سلیمانی گفت: رئیس جمهور فعلی آمریکا با عدم اجازه ورود دارو به ایران، اوج پستی خود را نشان داد. از سوی دیگر ما از رای نیاوردن و شکست ترامپ بسیار خوشحالیم زیرا، او قاتل سردار محبوب و عالی ترین مقام نظامی ما است. مردم امریکا پاسخ بدرفتاری های او را با تحقیر کردنش دادند. 

نماینده ادوار مجلس، با بیان آنکه ترامپ از روش های غیرانسانی استفاده کرده اما در نهایت برکنار شد؛ بیان کرد: انتخابات آمریکا بر انتخابات ۱۴۰۰ ایران تاثیر گذار خواهد بود. اثر آن حضور حداکثری مردم پای صندوق های رای است تا اقتدار و انسجام داخلی کشور افزایش یابد و همچنین دشمنان چشم طمع به سرزمین ما نداشته باشند. 

خباز ادامه داد: مردم هنگامی پای صندوق آراء می آیند که امید در دل آنان زنده شود. با اعلام خبر پیروزی بایدن، قیمت طلا و ارز به صورت کاهش پیدا کرد. هنگامی هم که آمریکا به برجام بازگشته و تحریم ها برداشته شود، مردم از زیر بار فشار خارج شده و نفس خواهند کشد. در این صورت حضور مردم پای صندوق های رای در ۱۴۰۰ اثر مثبتی خواهد داشت. 

اتاق تخریب اصولگرایان تندرو به دنبال مشارکت حداقلی است

وی با اشاره به تلاش برخی اصولگرایان برای مشارکت حداقلی مردم، خاطرنشان کرد: این تحلیل را نمی توان به همه اصوگرایان نسبت داد اما اتاق تخریب و جنگ اصولگرایان به دنبال حداقل مشارکت است. 

خباز با نقل خاطره ای گفت: من در گذشته این تحلیل را داشتم تا هنگامی که در سمنان استاندار بودم، فردی به بهانه مشارکت در سالگرد یک روستایی سخنرانی کرد و گفت منافقین جدید به دنبال انتخابات حداکثری هستند. با این سخن نشان داد که جز ۴ نفر تندروی کشور می باشد. من فکر کردم که او بی عقلی کرده و سخنی غیر منطقی را بر زبان آروده است؛ تا آن یکی از نمایندگان مجلس هشتم و جز گروه های تندرو نیز در مصاحبه ای بیان کرد که مشارکت حداکثری شود، رای نخواهد آورد. بنابراین تلاش می کنند تا انتخابات حداقلی شود. 

خباز افزود: این مصداق واقعی قیصریه ای را به یک دستمال فروختن است. یعنی برای رأی آوردن خودشان، حاضرند تا انتخابات حداقلی باشد و برای کشور سرشکستگی به وجود آید اما آنها رأی بیاورند. البته، تاکید می کنم که این را نمی توان به همه اصولگرایان نسبت داد و تندروها به این شیوه عمل می کنند. 

آرزوی اصلاح طلبان مشارکت حداکثری مردم است

عضو حزب اعتماد ملی تصریح کرد: آرزوی اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ حضور حداکثری مردم است. زیرا مشارکت عمومی، موجب انسجام اقتدار کشور شده و احتمال تعرض دشمنان به خاک ما را کم می‌کند. طبیعی خواهد بود که افرادی که وارد مبارزه انتخاباتی می شوند؛ خواهان برنده شدن هستند. اما این آرزوی دوم کاندیداهای اصلاح طلبان است و آرزوی اول همان مشارکت زیاد مردم می باشد.

وی با بیان آنکه اظهار نظرهایی که می گوید همه اصولگرایان به دنبال انتخابات حداقلی می باشند، درست نیست، گفت: در بین اصولگرایان نیز افراد عاقل پیدا می شود اما تعداد از آنان به صورت رسمی از مشارکت کم  مردم در انتخابات مجلس در اسفندماه سال گذشته ابراز خرسندی کرده و مزه‌ آن هنوز زیر دندانشان است که با انتخابات حداقلی اجازه ای برای حضور رقیب به مجلس فراهم نشد. بنابراین الان دو نگاه یکی انتخابات حداقلی و دیگری انتخابات حداکثری وجود دارد. 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، باید یک مقبولیت بین‌المللی داشته باشد

همچنین این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره ویژگی های یک کاندید ریاست جمهوری برای بالا بردن میزان مشارکت گفت: اولین ویژگی یک کاندیدای مورد قبول، داشتن یک برنامه است. نه این که فقط در سخنرانی ها به مردم وعده دهد، بلکه به صور مکتوب یا در فضای مجازی یا غیر مجازی به مردم اعلام کند تا در صورت رای آوردن چه کارهایی را انجام خواهد داد. به این کار مانیفست می گویند. مردم باید بدانند به چه برنامه ای می خواهند رای بدهند و بعد بدانند به چه کسی رای می دهند. 

وی گفت: این موضوع باعث رونق بخشیدن به حضور مردم در انتخابات خواهد شد. همچنین کاندیدای انتخابات باید علاوه بر مقبولیت داخلی، یک مقبولیت بین المللی هم داشته باشد. او همچنین باید سابقه مدیریتی مثبتی داشته باشد تا اگر مردم به گذشته او رجوع کردند؛ آن کاندید را فردی با حوصله، با صبر و توانمند و شایسته بدانند. شایستگی به تیپ و لباس نیست؛ بلکه به اندیشه است. 

یک کاندید انتخابات، به قول امیرالمؤمنین نباید به حکومت به چشم طعمه داشته باشد. بدان معنی که فکر نکند حال که مسئولیتی را می خواهد بپذیرد، چه طعمه ای گیرش افتاده است.او باید ریاست جمهوری را یک مسئولیت دانسته و برای رسیدن به آن مسئولیت از ابزار صحیح یعنی قول ها و برنامه های واقعی استفاده کند.

خباز افزود: اعتقاد ما بر این است که ریاست جمهوری هدف نیست بلکه وسیله ای برای خدمت است. فردی که از ابتدا برنامه هایش غیر واقعی باشد، دروغ گفته، شانتاژ کرده و از روش های پوپولیستی استفاده کند ؛ پیروزی در انتخابات را هدف می داند. در حالی که پیروزی در انتخابات ابزاری برای خدمت به مردم است. 

ترامپ نابخردانه کافه را بهم ریخت

نماینده ادوار مجلس با اشاره به اظهار و نظرها درباره سوء استفاده اصلاح طلبان از روی کار آمدن بایدن و زنده شدن دوباره شعارها و وعده های دیپلماتیک، خاطر نشان کرد: آمدن بایدن به نفع عقلانیت است و باید عقلانیت را در کشور زنده کرد. رئیس جمهور منتخب آمریکا، در زمان مناظره های انتخاباتی از بازگشت به برجام سخن گفت. اگر او برگردد عقلانیت خود را اثبات می کند.

وی ادامه داد:  برجام یک معاهده بین المللی است و همه کشورهای عضو به آن رأی داده‌اند. ترامپ نابخردانه زیر میز زد و کافه را بهم ریخت در حالی که بایدن اعلام کرد به برجام باز می گردد. این بازگشت به رفاه عمومی مردم کمک می کند. 

نماینده ادوار مجلس با اشاره به دولت اول حسن روحانی گفت: دولت اول آقای روحانی به علت فراهم شدن ارتباط با دنیا، موفقیت آمیز بود. به خاطر برجام، انرژی هسته ای ما به رسمیت شناخته شد؛ شرایط سرمایه گذاری خارجی ها در ایران فراهم شد و نفت به اندازه سهمیه مان در اوپک فروخته و هزینه کردیم.  

خباز افزود: ولی در حال حاضر در شرایط تحریم هستیم. کالا ها چند برابر قیمت به دست ما رسیده و به دلیل دور زدن تحریم ها هزینه سنگینی برای کشور داشته و به مردم فشار وارد می کند.ان‌شاء‌الله فشارها کم شود و شرایط کشور به سمت عادی شدن رفته تا مردم از نظر اقتصادی، احساس آرامش کنند.  

اصولگرایان از آمدن بایدن ناراحت هستند

عضو حزب اعتماد ملی در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه آیا اصولگرایان از آمدن بایدن، احساس خطر می کنند، گفت: رفتار تند آن ها ناشی از نارضایتی‌شان از شکست ترامپ است. آن هم ترامپی که دستش تا آرنج به خون مردم و علی الخصوص شهید سلیمانی آلوده است. برخی اصولگرایان از آمدن بایدن ناراحت هستند، در حالی که باید به آنان گفت؛ در بین بد و بدتر، باید بد را انتخاب کرد تا از جنگ و خون ریزی جلوگیریزی جلوگیری شود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.