نشریه «فرانکفورتر آلگماینه» نوشت: لحن دولت آمریکا در دوره «جو بایدن» با کشورهای همپیمان خاورمیانه متفاوت خواهد بود. دیگر هیچ چک سفید امضایی برای «دیکتاتور مورد علاقه» ترامپ وجود ندارد.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، نشریه «فرانکفورتر آلگماینه» آلمان به پایان کار «دونالد ترامپ» در کاخ سفید و به‌ سرآمدن دوره‌ای این روند اشاره کرد و افزود که رییس ‌جمهوری آمریکا به حمایت بی‌قید وشرط از دیکتاتورهای منطقه می‌پرداخت.

شکست ترامپ رییس جمهوری کنونی آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ پیام تلخی برای کشورهایی در منطقه داشت که بقای خود را به وابستگی هر چه بیشتر به دولت وی گره زده بودند.

نشریه «فرانکفورتر آلگماینه» امروز (دوشنبه) در مطلبی با عنوان «بایدن و خاورمیانه؛ پایان دوره چک های سفید امضا» با اشاره به همین واقعیت نوشت: لحن دولت آمریکا در دوره «جو بایدن» با کشورهای همپیمان خاورمیانه متفاوت خواهد بود. دیگر هیچ چک سفید امضایی برای «دیکتاتور مورد علاقه» ترامپ وجود ندارد.

زمانی که بایدن در توییترش این مطلب را اعلام کرد، منظورش «عبدالفتاح السیسی» حاکم مصر بود. اما وی تنها حاکم مستبد در جهان عرب نیست که احتمالاً در آینده روزهای سخت تری خواهد داشت. ترامپ به مسائل حقوق بشری علاقه ای نداشت، اما بایدن حداقل اعلام کرده است که این موضوع در رابطه با «نزدیکترین شرکای امنیتی» ایالات متحده نیز از اولویت بالایی برخوردار خواهد بود.

السیسی که در آن زمان توسط بایدن مورد سرزنش قرار گرفت، جزو اولین سران کشورهای عربی بود که پیروزی بایدن را تبریک گفت. جای تعجب ندارد که این مقام مصری در پیامش 'روابط دوجانبه استراتژیک' میان دو کشور را برجسته کرد.

اما اوضاع در مورد رهبری عربستان سعودی متفاوت است: بیش از یک روز طول کشید تا آنها خود را برای گفتن تبریک راضی کنند. حتی بعد از ظهر یکشنبه ، حدود ۲۰ ساعت پس از اعلام پیروزی بایدن ، هنوز هیچ بیانیه ای از سوی ریاض صادر نشده بود و این در حالی بود که پادشاهی سعودی در این میان فرصت کافی داشت تا انتخاب مجدد رییس جمهوری تانزانیا و روز استقلال کامبوج را به پادشاه این کشور تبریک بگوید.

به گزارش ایرنا، در ساعات پایانی روز گذشته «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان طی پیام‌های جداگانه، پیروزی بایدن نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به وی تبریک گفتند. این اقدام البته از دید رسانه های جهان دور نماند به طوری که در میان تمام کشورهای جهان واکنش و برخورد رژیم صهیونیستی و متحد جدیدش یعنی عربستان به پیروزی بایدن بیش از سایر کشورها جلب توجه کرد.

این دو متحد واشنگتن که شکست ترامپ را باور نداشتند، تا یکشنبه شب درشوک بسر می بردند و سرانجام بن سلمان و پدرش واقعیت شکست رویاهایشان را پذیرفته و پیامی به مقصد ویلمینگتون ارسال کردند.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که نماینده ویژه‌اش در امور ایران برای رایزنی پیرامون ایران به برخی کشورهای منطقه و قدس اشغالی سفر می کند. این وزارت خانه در بیانیه ای اعلام کرد که الیوت آبرامز نماینده ویژه این کشور در امور ایران از تاریخ ۷ تا ۱۲ نوامبر برای رایزنی پیرامون ایران به قدس اشغالی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی سفر می‌کند.

نحوه استقبال کشورهای منطقه از نماینده دولت ترامپ به نوعی خواست و اراده آنها در تداوم راه گذشته و یا اصلاح مسیر این دولت‌ها را نشان خواهد داد. انتظار می‌رود این کشورها بدانند که شرایط همانند سال‌های گذشته نیست و بهتر است در رویکردهای خود تجدید نظر کرده و مسیری را انتخاب کنند که نتیجه آن نه شکاف و اختلاف افکنی در منطقه بلکه ارتقای صلح و امنیت و ثبات و توسعه منطقه باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.