رابطه ایران با امریکا برای بسیاری از مردم مهم است و آن را رصد می‌کنند که می‌توان آن را ناشی از تأثیر اقتصادی آن بر زندگی مردم دانست.

به گزارش جماران، محمد رهبری در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: با آغاز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در نیمه شب سه‌شنبه 13 آبان، بسیاری از سیاستمداران، جامعه‌شناسان، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در سراسر دنیا توجه خود را به این انتخابات معطوف کردند. انتخابات در امریکا از آن‌رو اهمیت دارد که سیاست‌هایی که رییس‌جمهوری این کشور در پیش می‌گیرد، می‌تواند بر سایر کشورها، از اروپا تا شرق آسیا تأثیر بگذارد. ایران نیز از این وضعیت مستثنی نیست؛ به‌خصوص آنکه با تحریم‌ها و فشار حداکثری امریکا، اقتصاد کشور آسیب‌های فراوانی دیده است. به همین دلیل می‌توان ادعا کرد که بسیاری از ایرانیان نیز اخبار انتخاباتی ریاست‌جمهوری امریکا را دنبال کرده‌اند.

برای بررسی این ادعا، رجوع به کلان‌داده‌ها در شبکه‌های اجتماعی و رفتار مردم در این شبکه‌ها در روزهای اخیر می‌تواند مفید باشد. بنابر داده‌های به دست آمده، بسیاری از ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی در روزهای اخیر اخبار مربوط به انتخابات امریکا را دنبال کرده‌اند.

همان‌گونه که در جدول زیر مشخص است، از بامداد روز چهارشنبه تا پایان روز پنج‌شنبه، مطالب بسیار زیادی در شبکه‌های اجتماعی درمورد انتخابات امریکا منتشر شده که نکات مهم آن به شرح زیر است: 

    مطالب مربوط به انتخابات امریکا در تلگرام، بیش از 776 میلیون بار دیده شده است. نکته قابل‌توجه در این رابطه آن است که باتوجه به آنکه بیش از 165هزار پست تلگرامی در این خصوص منتشر شده، هر مطلب به‌طور میانگین، تنها حدود 4.5هزار بار دیده شده است.

    در اینستاگرام مطالب مربوط به انتخابات امریکا، نزدیک به 26 میلیون بار لایک شده و بیش از 50میلیون بار دیده شده است. نکته قابل‌توجه آن است که این آمار تنها مربوط به 26.6 هزار پست اینستاگرامی است و این درحالی است که مطالب اینستاگرامی منتشر شده در این خصوص بیشتر بوده و در صفحات خصوصی یا استوری افراد نیز به این موضوع توجه شده است.

    اخبار منتشر شده درمورد دونالد ترامپ رییس‌جمهوری فعلی امریکا، به مراتب بیش از اخبار منتشر شده درمورد جو بایدن بوده است و به همین جهت نیز مطالب مربوط به ترامپ بیشتر موردتوجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

نکته قابل توجه درمورد مطالب متشر شده پیرامون انتخابات ریاست جمهور در امریکا آن است که با گذر زمان مطالب مربوط به بایدن افزایش یافته است، خصوصا پس از آنکه در ایالت پنسیلوانیا ورق به نفع او برگشت.

مجموع داده‌های فوق‌الذکر نشان می‌دهد که موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری در امریکا به‌شدت موردتوجه کاربران شبکه‌های اجتماعی بوده و این موضوع مهم‌ترین مساله‌ شبکه‌های اجتماعی مجازی در روزهای اخیر بوده و مهم‌ترین ترندهای این شبکه‌ها، خصوصا در توییتر فارسی، به این موضوع اختصاص داشته است. از این امر می‌توان نتیجه گرفت که این مساله برای عموم ایرانیان مهم بوده است؛ چراکه حدود 40 تا 50 درصد از ایرانیان از این پلتفرم‌های آنلاین استفاده می‌کنند و می‌توان ادعا کرد که اخبار مربوط به انتخابات امریکا در روزهای اخیر مورد توجه بسیاری از این کاربران بوده است.

این موضوع نشان می‌دهد که رابطه ایران با امریکا برای بسیاری از مردم مهم است و آن را رصد می‌کنند که می‌توان آن را ناشی از تأثیر اقتصادی آن بر زندگی مردم دانست؛ بنابراین سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران سیاست خارجه باتوجه به این مساله باید بدانند که نباید بی‌توجه به دیدگاه، نظرات و خواسته‌های مردم در رابطه با ارتباط ایران و امریکا تصمیم بگیرند و بهتر است مردم را در فرآیند تصمیم‌گیری خود دخیل کنند تا رضایت عموم آنها را جلب کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.