سلیمی نمین در واکنش به رویکرد سلبی برخی نمایندگان مجلس در قبال دولت، گفت: تضعیف دولت از سوی یک نماینده مجلس چه منفعتی دارد؟ اگر آقایان توانستند روحانی را استیضاح کنند حاصل آن چه می شود و شرایط کشور چگونه رقم می‌خورد؟ تحقق این وضعیت نمی‌تواند به بهبود وضعیت کمک کند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، یک فعال سیاسی اصولگرا تقویت دولت را وظیفه همه مردم دانست و با طرح این پرسش که تضعیف دولت از سوی یک نماینده مجلس چه سودی دارد، گفت: اگر خود را پیرو رهبر معظم انقلاب می‌دانیم نباید در عمل دچار تناقض باشیم.

عباس سلیمی نمین به اظهارات اخیر نماینده مردم قم در مجلس یازدهم علیه رییس جمهوری، اشاره و خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب اسلامی به عنوان شاخص نظام در شرایط کنونی به دولت کمک می‌کنند و همه بخش‌های زیر نظر ایشان بودجه و وقتشان را با توجه به شرایط موجود به دولت اختصاص داده‌اند. ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هم بودجه‌اش را به دولت اختصاص داده است. اگر ما خود را پیرو رهبری می‌دانیم نباید در عمل دچار تناقض باشیم.

این فعال اصولگرا ادامه داد: رهبری اجازه برداشت یک میلیارد یورو از صندوق ذخیره ارزی را دادند و از نیروهای مسلح خواستند که همه امکانات خود را برای کمک به دولت بسیج کنند. این یک الگوی رفتاری بسیار مهم است. در این قضیه تقویت دولت در ابعاد مختلف از سوی نظام صورت گرفته است.

تقویت دولت یک وظیفه است/ به رای اکثریت احترام بگذاریم

سلیمی نمین در واکنش به رویکرد سلبی برخی نمایندگان مجلس در قبال دولت، گفت: تضعیف دولت از سوی یک نماینده مجلس چه منفعتی دارد؟ اگر آقایان توانستند روحانی را استیضاح کنند حاصل آن چه می شود و شرایط کشور چگونه رقم می‌خورد؟ تحقق این وضعیت نمی‌تواند به بهبود وضعیت کمک کند.

وی با بیان اینکه بجای بی ثباتی باید در پی تعامل دولت و مجلس بود، گفت: اگر آقایان خودشان را پیرو رهبری می‌دانند باید از ایشان تبعیت کنند. در این موضوع مردم مهم هستند نه دولت، زیرا دولت، حلقه اتصال امکانات کشور با مردم است. در این شرایط نمی‌توانیم دو دولتی یا بی‌دولتی داشته باشیم. رهبری انقلاب به صراحت می‌گویند ما نباید دو دولتی داشته باشیم و همه امکانات باید از کانال دولت بگذرد. بنابراین تقویت دولت یک وظیفه است ولو اینکه خطاهایی هم داشته باشد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران افزود: حضور مدیران دولتی میان جامعه نوعی آرامش را به جامعه تزریق می‌کند. اگر جامعه در شرایط عادی باشد حتی مدیر پرکاری انتخاب نکنیم چندان مشکل ساز نیست، اما به میزانی که دشمن فشار می‌آورد و در قواعد حکومت‌داری ما اخلال ایجاد می‌کند باید یک مدیر سختی بیشتری به خود بدهد تا بتواند اختلال‌ها را برطرف کند و چرخ کشور را به حرکت درآورد.

سلیمی نمین تاکید کرد: در این شرایط باید به رای اکثریت احترام بگذاریم و اجازه دهیم تا دوران قانونی این دولت طی شود و ضعف‌ها را از طریق سایر مکانیسم‌های قانونی برطرف کنیم. آقایان در مجلس می‌گویند استیضاح یک ساز و کار قانونی است! ولی راهکارهای متعددی پیش روی نمایندگان مجلس وجود دارد. اینکه ما کدام راهکار را انتخاب کنیم باید به عقل خود رجوع کنیم.

وی اضافه کرد: یک قاضی به لحاظ قانونی راهکارهای متعددی اعم از شلاق، زندان و جریمه برای تنبیه فرد متخلف در اختیار دارد. اگر همه قضات از ظرفیت زندان برای تنبیه استفاده کنند  زندانها  به حد انفجار می‌رسد. عقلانیت حکم می کند که قاضی از برخی ظرفیت‌های قانونی استفاده کند و این معنی آن نیست که ما قاضی را محدود کنیم بلکه او را دعوت به عقلانیت کردیم. بنابراین باید از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم که مشکلی برای کشور ایجاد نشود.

این فعال اصولگرا از نمایندگان مجلس یازدهم دعوت کرد با استفاده از ظرفیت‌های قانونی نگذارند کشور قفل و مشکلات بیشتر شود و در ادامه افزود: امروز دشمن در پی آن است که ما در درون دچار مشکل شده و در مواجهه با مشکلات خارجی دچار درگیری شویم و اتحاد خود را از دست بدهیم.

سلیمی نمین تصریح کرد: اتفاق و اتحاد به این معنی نیست که مشکلی نداریم چون مساله مهم‌تری مطرح است و اختلافات را در اولویت‌های دوم و سوم مطرح کنیم و اولویت اول حل مشکلات کشور است. اهمیت دارد که ما با عقلانیت حکمرانی کنیم؛ بدین معنی که نمایندگان کاری نکنند که دولت نتواند وظایف خود را برای حل مشکلات مردم ایفا کند.

وی اظهار کرد: می‌توانیم نقدهایی به دولت داشته باشیم اما بدانیم مساله امروز ما آمریکا است که می‌خواهد با وارد کردن بالاترین فشار ما را زمین بزند تا کنترل خود را از دست دهیم. بنابراین با استیضاح  چیزی عوض نمی‌شود و در کوتاه مدت نمیتوان شرایط بهتری را در قوه مجریه به وجود آوریم.

یکدستی مجلس و دولت به بهبود شرایط کمک می‌کند

سلیمی نمین با بیان این که یکدست بودن مجلس و دولت به درک دقیق از شرایط کشور بستگی دارد، گفت: اگر مجلس و دولت درک دقیقی از شرایط داخلی، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشند با تعامل می‌توانند به پیشرفت امور کمک کنند، در صورتی که غیر از آن باشد،  برای کشور مشکل ایجاد میکند.

این تحلیلگر مسایل سیاسی یادآور شد: فرمولی ناشی از اراده نظام از ابتدای انقلاب در ساختار سیاسی کشور حاکم شد تا براساس آن جناح رقیب در صورت به قدرت نرسیدن نتواند دولت یا مجلس را زمین‌گیر کند و در دوره ابوالحسن بنی صدر رییس جمهوری پیشین اگر پیوندش با گروه‌های مسلح شکل نمی‌گرفت اختلافات نظر او قابل تحمل بود و نظام این انعطاف را داشت که حتی با عزلش به فرموده امام (ره) در کشور بماند و کار علمی کند.

وی خطاب به برخی نمایندگان مجلس گفت: کم تحملی‌ها باعث ایجاد تصور نادرستی از چرخش قدرت در کشور می‌شود. چرخش قدرت یکی از شاخص‌های نظام جوان ما است که در دوران کوتاهی توانسته است دموکراسی خاص خود را به وجود آورد و باید از این رویکرد حمایت شود. باید به گونه‌ای با افزایش ظرفیت‌سازی‌ها، تحمل جامعه نسبت به مخالفان را بالا ببریم و اینگونه نباشد که به راحتی بتوان قاعده و  قانون کشور را به هم زد.

طرح اصلاح قانون انتخابات ضعف‌های جدی دارد

سلیمی نمین درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس یازدهم گفت: به دلیل اینکه در این طرح از مسائل «قطعی» کاسته شده و به «ارزیابی» ‌ها بیشتر بها داده شده است این طرح ضعف‌های جدی دارد. ارزیابی یا تشخیص امکان خطا را افزایش می‌دهد، اما در مسائل قطعی امکان خطا کمتر است. ممکن است ارزیابی من در مورد مدیر بودن افراد اشتباه باشد اما اگر بگویند مدیر بودن فردی نیازمند تایید ۱۰۰ مدیر برجسته کشور است امکان خطا را کمتر می‌کند.

مدیر مسوول سابق کیهان هوایی با بیان اینکه اصلاح قانون انتخابات باید محدودیت‌هایی را برای ثبت نام نامزدها فراهم کند، گفت: برای مثال اگر از افراد شرکت کننده ودیعه‌ای دریافت کنند و شرط بگذارند اگر ۱۵ درصد آرا را کسب کنند ودیعه برگردانده می‌شود و در غیر این صورت ودیعه به نفع دولت ضبط می‌شود، تعداد شرکت کنندگان کاهش می‌یابد و در بررسی صلاحیت‌ها دایره تشخیص شورای نگهبان کمتر می‌شود.

وی افزود: شورای نگهبان نمی‌تواند در فرصت اندک ارزیابی دقیقی مثلا روی پنج هزار نامزد داشته باشد. باید برخی از ارزیابی‌ها را به مراجع دیگر واگذار کنیم تا اگر خطایی صورت گرفت مرجع قانونی زیر سوال نرود. برای کاهش منازعات باید قوانین را به آن سو سوق دهیم و با تقویت قانون از جنبه تشخیص فردی بکاهیم تا با تشخیص درست، یک فرد بتواند در عرصه کارزار انتخابات حاضر شود.

شورای نگهبان مصون از خطا نیست

سلیمی نمین، شورای نگهبان را مصون از خطا ندانست و گفت: ممکن است برخی اعضای شورای نگهبان به دلیل فرصت کوتاه در فرایند بررسی صلاحیت شمار زیادی از نامزدهای مجلس دچار خطا شوند یا تحت تاثیر سلایق خود عمل کنند. این موضوع در خیلی از زمینه‌ها قابل اصلاح است.

وی ادامه داد: اصلاح طلبان در برخی حوزه‌ها احراز صلاحیت نشدند و بعد از اعتراض، نسبت به آنان تجدیدنظر شد. اینگونه نیست که نهاد نظارت در مورد عملکرد افراد نگاه جزم اندیشانه داشته باشد. شورای نگهبان در این باره انعطاف دارد و می‌تواند امکان بروز خطا را کاهش دهد.

رقابت انتخابات ۱۴۰۰ مختص اصولگرایان نیست

سلیمی نمین فضای رقابت انتخابات ۲۸ خردادماه  ۱۴۰۰ ریاست جمهوری را مختص طیفی خاص ندانست و گفت: در انتخابات پیش رو رقابت میان کسانی که دارای صلاحیت هستند و در چار چوب قانون اساسی به فعالیت مشغول هستند شکل خواهد گرفت.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران افزود: امروز همه طیف‌های سیاسی آماده معرفی نامزد هستند و چنین برداشتی که رقابت انتخابات تک قطبی یا منحصر به طیفی خاص است وجود ندارد چون جریان‌های سیاسی سعی دارند نامزد اختصاصی خود را معرفی کنند.

سلیمی نمین درباره اجماع اصولگرایان بر سر معرفی نامزد واحد در انتخابات ریاست جمهوری گفت: برخی از اصولگرایان باور دارند رقابت انتخابات ۱۴۰۰ درون جریانی است و به همین دلیل تمایلی به اجماع ندارند. قطعاً با نزدیک شدن به انتخابات چنین تلقی منتفی می‌شود و انتخابات با حضور طیف‌های مختلف برگزار می‌شود.

این فعال اصولگرا، عملکرد مجلس یازدهم بر انتخابات ۱۴۰۰  را تاثیر گذار دانست و خاطرنشان کرد: در آستانه انتخابات مجلس یازدهم عملکرد شوراهای اسلامی شهر و روستا تاثیرگذار بود و علت بی‌تفاوتی یا بی انگیزگی پایگاه اجتماعی رای اصلاح طلبان عملکرد مدیریت برخی کلان شهرها بود.

موفقیت اصولگرایان در مجلس سکوی پرتاب آنها به دولت است

سلیمی نمین تاکید کرد: اگر اصولگرایان از مجلس یازدهم کارنامه قابل قبولی بگیرند، شانس آنها در انتخابات پیش‌رو برای دستیابی به سکوی قوه مجریه بیشتر خواهد شد و اگر کارنامه قابل قبول نداشته باشند قطعاً شانس کمتری برای پیروزی در انتخابات خواهند داشت.

وی با بیان اینکه در این مدت کوتاه از عمر مجلس یازدهم نمی‌توان در مورد عملکرد آن قضاوت کرد، یادآور شد: زمان برگزاری انتخابات ۱۴۰۰  یک سال از عمر مجلس گذشته است و این فرصت مغتنمی است تا مجلس عملکرد مثبتی داشته باشد.

چهره‌های شاخص اصلاح طلب مشکلی برای احراز صلاحیت ندارند

سلیمی نمین، بروز مشکل در احراز صلاحیت نامزدهای شاخص اصلاح طلب را بعید دانست و گفت: افراد مطرحی چون محمد جواد ظریف، اسحاق جهانگیری و رضا اردکانیان در صورت تمایل برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری مشکلی برای تاییدصلاحیت نخواهند داشت. جریان اصلاح طلب باید به گونه‌ای عمل کند که چنین شانسی از آنها گرفته نشود.

مدیر مسوول سابق کیهان هوایی خاطرنشان کرد: جامعه پذیرای افراد جنجالی که بخواهند نظم موجود را به هم بزنند و پایبند به میثاق‌ها نباشند، نیست. ما باید در چارچوب‌های مشخصی حرکت کنیم تا قوام و دوام جامعه و قانون‌گرایی تقویت شود.

وی یادآور شد: اگر دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب نامزدهای زیادی را معرفی کنند و ائتلافی شکل نگیرد شورای نگهبان می‌تواند صلاحیت این افراد را از نظر سیاسی، رجل بودن، جایگاه و شان علمی نسبت به هم مورد بررسی قرار دهد و برای برخی نامزدها اولویت قائل شود.

زنان می‌توانند نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند

سلیمی نمین با بیان اینکه مانعی برای حضور زنان در عرصه رقابت انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد، گفت: رجل سیاسی به معنای مرد بودن نیست هر فردی قابلیت‌های لازم  برای اداره جامعه داشته باشد می‌تواند نامزد شود و نظام سیاسی ما در این زمینه مشکلی ندارد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران افزود: در مورد وزارت هم مساله حضور زنان وجود داشت. انتخاب مرضیه وحید دستجردی نشان داد زنان می‌توانند عملکرد قابل قبولی داشته باشند. همه طیف‌های سیاسی پذیرفتند که این وزیر زن مدیریت شایسته‌ای داشت. فکر نمی‌کنم نظام سیاسی در مورد مدیریت زنان مشکلی داشته باشد. جامعه و نظام سیاسی باید به سمتی پیش برود که این فرصت را برای حضور زنان فراهم کند.

شکستن اراده دشمن الزاماً به ستیز نمی‌انجامد

سلیمی نمین در بخش دیگری از این گفت و گو، اتمام محدودیت های تسلیحاتی ایران را فرصتی برای دولت ارزیابی کرد و گفت: به طور قطع آمریکایی‌ها تلاش زیادی خواهند کرد تا در این زمینه با ایجاد اخلال، بر خریداران سلاح ایرانی فشار وارد یا در نقل و انتقالات مشکل ایجاد کنند. باید از ماجرای فروش بنزین در ونزوئلا الگو بگیریم و نگرانی جدی از احتمال اقدام آمریکایی‌ها نداشته باشیم. البته در موضوع سلاح قضیه کمی متفاوت است و بستگی به قاطعیت دولت در فروش سلاح دارد.

فعال اصولگرا افزود: شکستن اراده دشمن این نیست که  الزاماً به ستیز بینجامد. می‌توان با تدابیر شایسته و ارزیابی‌های دقیق با دشمن مقابله کرد. نباید قدرت دشمن را بزرگ ارزیابی کرد اگر دولت با تحلیل درست عمل کند می‌تواند در این زمینه موفق باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.