اظهارنظرهای تند و حتی خشونت آمیز علیه حسن روحانی در پی اظهاراتش در جلسه چهارشنبه هیئت دولت در خصوص صلح با انتقادهای گسترده جناح های مختلف سیاسی همراه شده است.

پایگاه خبری جماران؛ عین الله فیض آبادی: واکنش های چهره های سیاسی به اهانت به رییس جمهور در پی می آید:

سوال محمد مهاجری از دلواپسان

محمد مهاجری روزنامه نگار اصولگرا در توئیترش نوشت: «وقتی امام مجتبی(ع) صلح با معاویه را امضا کرد، عده ای ایشان را با لفظ "خوارکننده مسلمانان"خطاب کردند. اگر دلواپس های امروز،آن روز بودند،جز این با امام،رفتار می کردند؟ همچنین اگر دلواپس های امروز خراسان،در زمان امام رضا (ع) بودند، با آن حضرت به خاطر ولایتعهدی مامون چه می کردند؟»

***

فعالان اصولگرا: هیات رئیسه مجلس با بی‌اخلاقی‌ها برخورد کند

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا در این باره به ایرناپلاس گفت: برخی از نمایندگان مجلس یازدهم گمان می‌کنند که به کار بردن ادبیات تند و الفاظ رادیکال باعث مطرح شدن آنها در افکار عمومی، رسانه‌ها و حوزه انتخابیه خود می‌شود. به طور مثل در انتخابات دوره آینده مجلس، مردم بگویند چه نماینده فهیمی است! در حالی که این ادبیات تند، سطح تنش میان قوای کشور را بالا می‌برد و نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه به مشکلات کشور هم می‌افزاید.

وی معتقد است، هم جناحی و هم حزبی‌های این نمایندگان باید مخاطب قرار بگیرند. باید با این افراد برخورد و حتی تذکرات علنی داده شود. در واقع در مجلس و رسانه‌ها از این افراد برائت جویند و هیات رئیسه مجلس نیز باید فضا را کنترل کند و با این افراد تذکر بدهد.

ایمانی افزود: شاید گفته شود که این مساله براساس آیین‌نامه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در حوزه وظایف هیات رئیسه نیست، اما در حوزه وظایف این هیات و فراکسیون‌هاست که شأن مجلس را حفظ کنند.

مجلس تریبون عقده گشایی‌ها نشود

حسین کنعانی‌مقدم، دیگر فعال سیاسی اصولگرا نیز به ایرناپلاس گفت: مجلس با توجه به لقبی که رهبری به آن داده، تلاش می‌کند انقلابی باشد اما نباید فراموش کنند که مجلس انقلابی، باید ولایی هم باشد و از دستورات رهبری پیروی کند. رهبر معظم انقلاب تأکید کرده بودند که در سال آخر دولت باید قوا هم‌افزایی و تعامل داشته باشند تا مشکلات کشور حل شود.

او با تاکید بر اینکه برخی از نمایندگان، مشکلات و درگیری‌های سیاسی خود در انتخابات را وارد مجلس کرده‌اند. تصریح کرد: نباید اجازه داد تریبون مجلس، تریبون عقده‌گشایی عده‌ای شود؛ در واقع تریبونی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نشود.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: برخی از نمایندگان در تلاشند نشان دهند همه مسائل و مشکلات از طرف دولت است در حالی که یک نماینده مجلس آشکارا از مشکلات کشور خبر دارد و می‌داند کشور با انواع مسائل و مشکلات خارجی درگیر است.

کنعانی‌مقدم افزود: به‌کار بردن ادبیات سخیف از سوی نمایندگان، مردم را ناامید و خسته از مسئولانی می‌کند که در این شرایط سخت، به جای تلاش برای حل مشکلات مردم، به دنبال دعوای جناحی هستند. همچنین دولت را خسته می‌کند که هرچقدر و در هر زمینه‌ای تلاش کند، قرار است به او انتقاد شود.

رویکرد هیات نظارت بر رفتار نمایندگان

محمدجواد جمالی نوبندگانی، سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس دهم در این باره به ایرناپلاس می‌گوید: براساس تفسیر حقوقدانان، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، تا اشخاص حقیقی و یا حقوقی شکایت نکنند، نمی‌تواند به این مسائل ورود کند. «ما نیز وقتی وزرا و وکلا شکایت می‌کردند به مسائل ورود می‌کردیم؛ بعد قوه قضاییه از ما نظرخواهی می‌کرد. بنابراین باید دید که آیا شکایتی به هیات رسیده است یا نه؟ البته تا جایی که اطلاع دارم به جز شکایت آقای میرسلیم پرونده دیگری وجود ندارد.»

وی ادامه داد: البته ظاهرا مجلس یازدهم درصدد ترمیم آیین‌نامه این هیات است. پیشنهاد می‌کنم طوری اصلاحات انجام شود که خود هیات نظارت بتواند به مواردی که خلاف شأن نمایندگی، اخلاقی و مجلس است، ورود کند.

***

علی مطهری: اظهارنظر هر ایرانی خصوصا رئیس جمهور باید آزاد باشد

نماینده تهران در مجلس دهم در حساب توییتری خود نوشت: من مذاکره با آمریکا را در شرایط فعلی به صلاح کشور نمی دانم اما معتقدم اظهارنظر هر ایرانی خصوصا رئیس جمهور در این مورد باید آزاد باشد و نباید موجب توهین و تهدید شود. این که مقام رهبری مخالف مذاکره هستند مانع اظهارنظر دیگران نیست.

***

 

پرخاشها سبب می شود دشمنان به این جمع بندی برسند که فشارهای آنان موُثر بوده است

زهرا سعادتی کارشناس علوم سیاسی و روابط بین الملل در یادداشتی برای ایرنا نوشت: «یکی از نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی در توییتی عجیب خواستار "هزار بار اعدام" رییس جمهوری شده است، امری که سبب برانگیختن واکنش های بسیار شد.

مجتبی ذوالنوری، نماینده قم و رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، در حساب توییتری خود، با اشاره به سخنان روحانی درباره صلح امام حسن، خطاب به رییس جمهوری گفته است اگر خواست مردم ملاک باشد، مقام معظم رهبری باید دستور دهند رییس جمهور هزار بار اعدام شود تا مردم راضی شوند. بررسی این اظهارات ذوالنور، اشاره به چند نکته را ضروری می کند:

اول آنکه این اظهار نظر ذوالنور نشان دهنده بی اعتنایی او به قانون اساسی است. اصل ۱۴۰ قانون اساسی تصریح می کند رسیدگی به اتهامات رییس جمهوری با اطلاع مجلس و در دادگاه انجام می شود. ذوالنور نباید فراموش کند که سوگند خورده است از قانون اساسی دفاع کند. آشکار است که پیشنهاد شیوه ای خلاف نص قانون اساسی، نقض سوگند ذوالنوری است.

۲- این ادعا که مقام معظم رهبری می توانند بر خلاف نص قانون اساسی، حکم اعدام صادر کنند، ارائه تصویری خلاف واقع از جایگاه ایشان و ایجاد کننده این تصور غلط است که مقام رهبری، چنین رفتارها و تمایلاتی داشته اند. مسلم است که ایجاد چنین تصویری،  برای آنانی که برای تضعیف جایگاه رهبری تلاش می کنند، فرصت مناسبی ایجاد می کند و مصداق جفا به رهبری است.

۳- آمریکا و برخی بدخواهان ایران، فشارهای مختلفی علیه ایران طراحی و اجرا کرده اند. پرخاشهای این چنینی رییس کمیسیون امنیت ملی علیه دومین مقام نظام، سبب می شود دشمنان به این جمعبندی برسند که فشارهای آنان آنچنان موُثر بوده است که مقامهای جمهوری اسلامی با شدیدترین عبارات مقابل هم قرار گرفته اند و به اختلافاتی ویرانگر دچار شده اند.

۴- ممکن است بگوییم بسیاری از گفته ها و رفتارهای روحانی قابل دفاع نیست اما اگر خواست مردم ملاک باشد، تغییرات عمده ای باید رخ دهد. به علاوه به نظر می رسد چنانچه مجازات مسئولان، در دستورکار قرار گیرد، نوبت بسیاری از آنها از روحانی جلوتر است.

این نکته که رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، بر خلاف نص قانون، مغایر الزامات جایگاه رهبری و در راستای هدف بدخواهان سخن بگوید، تنها نشانه عصبانیت و خشمی است که با امنیت ملی نسبتی ندارد. شاید ذوالنور تا زمان نگارش و انتشار این یادداشت، باز هم مانند آن زمان که به سبب تندی علیه احمدی نژاد، تذکری شنید، سرزنش شده باشد.»

***

پاسخ مشاور رییس جمهور به ذوالنوری

به گزارش جماران؛ در واکنش به پیام تند ذوالنوری علیه روحانی، حسام الدین آشنا مشاور رییس جمهوری در حساب توییتری خود نوشت: «‌فحاشی انسان را نه دانشمندتر می‌کند و نه نورانی‌تر».

***

رمضان زاده: صلح یک ارزش است

عبدالله رمضان زاده در حساب توییتری خود نوشت: «پیامبر اکرم هیچگاه دعوت به صلح را رد نکرد. امام حسن صلح را پذیرفت چون اکثر پیروانش خواهان جنگ نبودند. امام رضا ولایتعهدی مامون را پذیرفت برای حفظ مذهب و پیروان. امام خمینی مدبرانه قطعنامه را پذیرفت برای اینکه جان مردم و خاک ایران را حفظ کند. صلح یک ارزش است.»

***

عباس عبدی: دستور استیضاح صادر شد

به گزارش جماران؛ عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی، در کانال تلگرامی خود نوشت: «پس از انتشار  ویدیوی جدید احمدی‌نژاد علیه روحانی، اکنون به نظر می‌رسد که طرفدارانش در مجلس کلید استیضاح روحانی را روشن کرده‌اند. درخواست رسمی یکی از نمایندگان برای تکمیل امضاهای لازم برای استیضاح، در چارچوب اجرای این خواست است. باید دید آیا این بار هم می‌توانند جلوی استیضاح را بگیرند یا سمبه تندروها پر زودتر است.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
31 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.