وزیر بهداشت به همراه معاونان وی و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و متخصصان بیماری کرونا عصر دوشنبه با روحانی دیدار و موفقیت‌ها و چالش های مرتبط با شیوع بیماری کرونا در ایران را با رییس جمهور در میان گذاشتند.

به گزارش جماران؛ ایرنا نوشت: وزیر بهداشت، معاونان وی و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در نشستی که با حضور رییس جمهوری برگزار شد، خواستار برخورد قاطع با کسانی شدند که با رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی باعث شیوع بیماری و مرگ هموطنان می‌شوند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونان وی، روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و متخصصان بیماری کرونا عصر دوشنبه با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس‌جمهوری دیدار و موفقیت‌ها و چالش های مرتبط با شیوع بیماری کرونا در کشور را با رییس دولت تدبیر و امید در میان گذاشتند.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در  این دیدار گفت: همکاران ما از زمانی که شنیدند ویروس کرونا در چین شیوع یافته خود را آماده کردند و با وجود فشار سنگینی که به همکاران من در بخش اقتصادی آمد، هیچ بیماری را به دلیل بی بضاعتی پشت در بیمارستان رها نکردند و حتی در بعضی از استان ها تعداد زیادی از افاغنه بدون کارت را رایگان درمان کردند.

نمکی با بیان اینکه اقوام ایرانی در هیچ کدام از استان‌های سنی‌نشین و بقیه اقوام مورد بی‌مهری قرار نگرفت، تصریح کرد: جمهوری اسلامی در دوره دولت تدبیر و امید، در زمینه عدالت در توزیع امکانات بهداشت و سلامت یکی از الگوهای موفق در جهان بود.

وی به موج افزایش بیماری کرونا در کشور اشاره کرد و افزود: بعضاً این وحشت ممکن است دامن زده شود که در برخی مناطق کمبود تخت و مشکل داریم ولی با همه سختی ها تدابیری اندیشیده شده که در تمامی استان‌ها با سرافرازی این دوره را نیز پشت سر بگذاریم. به شما قول می دهیم که هیچ بیماری پشت در بیمارستان‌ها سرگردان تخت بستری و موارد دیگر نباشد.

نمکی با بیان اینکه اکسیژن، مراقبت و نیروی انسانی کافی و مواردی از این قبیل می‌تواند به کاهش مرگ و میر مبتلایان به کرونا کمک کند، تصریح کرد: تقاضای ما این است که با سختگیری های بیشتر درباره رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانع از افزایش موارد ابتلا شوید.

وی با تاکید بر افزایش دو برابری کلینیک های سرپایی تشخیص زودرس و افزایش تست تشخیص عفونی(پی سی آر) خاطرنشان کرد: باید ببینیم که چقدر ظرفیت برای افزایش تست وجود دارد تا آنرا از روزی ۲۵ هزار تا به ۴۰ هزار و یا اگر نیاز بود به ۵۰ هزار تست برسانیم.

وزیر بهداشت با تشریح برنامه‌های این وزارتخانه برای رصد افراد مبتلا به کرونا و اطرافیانشان گفت: سامانه هوشمندی برای این موضوع طراحی شده که بین پرونده سلامت، سامانه سیب و تمام آزمایشگاه‌های خصوصی و دولتی از طریق شماره ملی افراد ارتباط ایجاد کرده و مراقب بهداشت در محلات را از وضعیت فرد در منطقه آگاه می‌کند تا فرد بیمار و اطرافیانش تحت مراقبت های لازم قرار گیرند.

نمکی از استفاده از روش های مدرن و علمی برای بستری افراد خبر داد و تصریح کرد: پروژه بسیج ملی یافتن مبتلایان به کرونا یکی از موثرترین و علمی ترین کارهای انجام شده در این حوزه بود.

وی ضمن تاکید بر برخورد قاطع با کسانی که دستورالعمل ها را رعایت نمی کنند، گفت: اگر دیگر دستگاه‌ها به ما کمک نکنند ما نمی توانیم زنجیره را قطع کنیم.

وزیر بهداشت ضمن تقدیر از کادر بهداشت و درمان کشور افزود: ما دلسوزترین تیم پزشکی و پرستاری دنیا را داریم و حتی آنهایی که ماه ها معوقه مالی دارند با جان و دل در خدمت بیماران هستند.

عامل موفقیت ما در کرونا نیروی انسانی بود

معاون درمان وزارت بهداشت هم در این دیدار اظهار داشت: نزدیک به هشت ماه از کرونا در کشور می‌گذرد و درس آموخته‌هایی داریم که بسیار ارزشمند است و تجاربی که در کشور ما به دست آمد، می‌تواند در جاهای دیگر قابل استفاده باشد.

قاسم جان بابایی گفت: مهمترین عاملی که باعث موفقیت ایران با همه شرایط و محدودیت‌ها شده و ایران توانسته در مدیریت کرونا سرپای خود بایستد، زحمات شما و آقای وزیر و روسای دانشگاه‌ها وهمکاران در مراکز بهداشتی و درمانی بود که شبانه روز وقت گذاشتند.

وی با تاکید بر اضافه شدن تخت ها به تناسب نیاز و راه اندازی مراکز سرپایی افزود: به تناسب نیاز، تخت‌ها اضافه شده است و یکی از مهمترین اقداماتی که انجام شده راه‌اندازی مراکز سرپایی است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه یک هزار و ۲۰۰ مرکز  ۱۶ ساعته و حدود ۱۵ کلینیک تنفسی در دانشگاه‌ها در هفته های اخیر راه اندازی شده است، گفت: بیش از  ۹۰ درصد از مراجعات ما سرپایی است و این مراجعات سرپایی با کمک سامانه‌هایی که در سطح ملی ایجاد  شده است، خیلی خوب مدیریت و در مردم ایجاد آرامش کرد.

جان بابایی با بیان اینکه موثرترین عاملی که موجب نجات بیمار می‌شود اکسیژن و دستگاه کمک تنفسی است، تصریح کرد: بحث اول تست بود که از صفر شروع کردیم و اکنون به حدود ۲۵۰ هزار تست در روز رسیده است و دوم توسعه تخت‌های ویژه مورد توجه قرار گرفت که بالای دو هزار تخت ویژه و دستگاه ونتیلاتور اضافه شده است.

وی با اشاره به این موضوع که دستخوش تصمیم‌های خارج از کشور و سازمان‌های جهانی نشدیم، گفت: کمیته علمی که در وزارت بهداشت با دستور وزیر بهداشت تشکیل شد توانست از مشکلاتی که ممکن بود در حوزه درمان اتفاق افتد، جلوگیری کرد.

معاون درمان وزارت بهداشت، تقویت دانشگاه ها و جذب دانشجویان بومی در استان‌های محروم در کنار راه اندازی شبکه بهداشت بعد از انقلاب اسلامی را یادآور شد و گفت: طرح تحول سلامت که در دوره دولت تدبیروامید اجرا نیز از جمله تحولاتی بود که نظام سلامت کشور را ارتقا داد.

جان بابایی ابراز امیدواری کرد که با تکمیل طرح های نیمه تمام در کشور، شرایط شیوع بیماری کرونا در زمستان مهار شود.

مردم از جریمه متخلفان استقبال می‌کنند

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت نیز در این دیدار با کم سابقه بودن پدیده کرونا در تاریخ پزشکی جهان گفت: کشورهای مختلف جهان تجربه های خوبی در مبارزه با شیوع بیماری کرونا دارند که برای ما درس آموز است.

رضا ملک زاده ضمن درخواست از رییس جمهوری برای افزایش سخت گیری ها علیه کسانی که دستورالعمل های بهداشتی در ارتباط با کرونا را رعایت نمی کنند، تصریح کرد: مردم راضی به این هستند که جریمه ها را بیشتر کنید زیرا برخی از افراد خود هیچ علائم بیماری ندارند ولی ده ها نفر را بیمار می کنند.

وی با ابراز نگرانی نسبت به افزایش تلفات کرونا در کشور گفت: نیازمند یک جنبش عظیم برای پیشگیری هستیم و احساس می‌کنم هنوز چنین حرکتی در کشور تحقق پیدا نکرده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با تاکید بر زدن ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و پیشگیری از سفر برون شهری و تجمعات برای مهار بیماری کرونا خاطرنشان کرد: جریمه و نهایت سختگیری برای متخلفان می تواند خیلی از مشکلات را حل کند.

ملکی با تاکید بر این موضوع که باید تست کرونا را افزایش دهیم، گفت: باید به طرف درمان سرپایی برویم و روش‌های درمانی ما احتیاج به تحول دارد زیرا تلفات در افرادی که بستری می شوند باوجود تلاش های انجام شده بالاست.

نیازمند آرایش نوین جنگی در مقابله با کرونا هستیم

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه آرایش نوین جنگی در مقابله با این ویروس منحوس مورد نیاز است، گفت: شرایط فعلی و آرایشی که در برخی  از دستگاه های اجرایی می بینیم در تناسب با این بیماری نیست.

علیرضا زالی خواستار پیگیری اجرای دستورالعمل های بهداشتی و وظایف دستگاه های مختلف در ستاد ملی کرونا شد و افزود: نیازمند ایجاد پنجره های واحد غیر دیوان سالارانه در  برخی از مبادی اجرایی و تصمیم گیری کشور هستیم.

وی با بیان اینکه فرایند متعارف در جذب نیروی انسانی با کندی خاصی رو به روست، از رییس جمهوری خواست تا برای تسریع در امور استخدامی نیروهای وزارت بهداشت دستورات لازم را صادر کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خواستار تحول در الگوی مشارکت بیمه های پایه و تکمیلی شد و گفت: لازم است تمام دستگاه های ارایه دهنده خدمات در کشور موظف شوند تمام بدیل های الکترونیک و غیر حضوری را به ستاد ملی کرونا اعلام کنند و تحقق دولت الکترونیک باید به  صورت یک امر حاکمیتی انشا شود.

زالی با بیان اینکه خدمات دیجتالی را باید شکل بدهیم، افزود: باید زمینه تجارت الکترونیک را برای مردم فراهم کنیم و افرادی که در این حوزه فعال هستند را از مالیات و تعرفه های گمرکی معاف کنیم تا تجارت به شکل غیرحضوری گسترش یابد.

وی گفت: باید نظارت و مداخلات جدی تری در رابطه با سفرهای استانی وجود داشته باشد و همه دستگاه های اجرایی برای به حداقل سفر رساندن سفرها برنامه دهند و تلاش کنند.

بیش از ۵۰ درصد تخت‌ها در دولت تدبیرو امید ایجاد شده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با اشاره به بستری بودن هزار و ۲۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در آذربایجان‌شرقی، گفت: ۵۰ درصد تخت های عادی و ۶۰ درصد تخت های ویژه برای مبتلایان به کرونا در دولت تدبیر و امید ساخته شده و ۹۰ درصد ونتیلاتورهای مورد استفاده برای ۱۳۵ بیمار نیازمند این دستگاه نیز در این دولت تخصیص یافته است.

محمد حسین صومی با تقدیر از رییس جمهوری برای حمایت از بخش بهداشت و درمان کشور در مبارزه با کرونا تصریح کرد: نظام سلامت ما پای کار بود و همه حواشی را حذف و به متن پرداخت.

وی با بیان اینکه دانشگاه های علوم پزشکی در مبارزه با بیماری کرونا احساس تنهایی می کنند، خاطرنشان کرد: تغذیه، بهداشت روان و استراحت نیز از مواردی است که باید در پیشگیری مورد توجه قرار گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ضمن درخواست از مسئولان برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی گفت: باید بدانیم که پیشگیری از کرونا اصل است و همه باید این پروتکل ها را در بازدیدها و مراسمات رعایت کنیم.

علیرضا بیگلری رییس انستیتو پاستور ایران نیز در این نشست گفت: جلسه بسیار خوبی بود و آن چیزی که می شود از آن برداشت کرد این است که مبارزه با کرونا باید به عنوان یک اولویت در برنامه ریزی ها و اقدمات اجرایی کشور مورد نظر قرار گیرد.

جواد آقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در این نشست گفت: انتظار داریم در موج سوم کرونا، دولت دانشگاه ها را کمک کند. در این جلسه مقرر شد ۱۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل تخت‌های بیمارستانی نیمه‌کاره و افزایش میزان تست روزانه اختصاص یابد.

وی تصریح کرد: انتظار داریم همه دانشگاه ها و وزارت بهداشت را کمک کنند تا کرونا مدیریت شود و شیوع این بیماری در میان مردم کاهش یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.