آبه شینزو نخست وزیر ژاپن به دلیل وضعیت جسمی وخیم خود استعفا داد.

به گزارش جماران؛ به دنبال اعلام استعفای «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن به دلیل بیماری در یک کنفرانس مطبوعاتی، تکاپو در میان حزب لیبرال، حزب حاکم بر ژاپن برای انتخاب نخست وزیر جدید آغاز شده است.

آبه روز جمعه در یک کنفرانس خبری در توکیو در تشریح دلیل استعفای خود اعلام کرد که وضعیت سلامتی اش وخیم تر شده است و از ماه گذشته /تیر/احساس خستگی می کند.

او با بیان اینکه استعفا از ایجاد مشکل در شکلگیری خلاء رهبری جلوگیری می کند تصریح کرد: به دلیل بیماری اعتماد به نفسش در توانایی خدمت به ژاپنی ها را از دست داده است.

آبه همچنین اعلام کرد: به دنبال درمان است اما به مراقبت طولانی مدت نیاز دارد.

وی با بیان اینکه تا زمان تعیین جانشین در سمت خود باقی خواهد ماند از اعلام نام جانشینش خودداری کرد.

او ضمن ابراز تاسف از عدم اصلاح قانون اساسی ژاپن در دوران نخست وزیری اش همچنین بابت عدم حل موضوع اتباع ربوده شده توسط کره شمالی عذرخواهی کرد.

مقامات حزب لیبرال دموکرات ژاپن و آبه هم برای بحث درباره تصمیم نخست وزیر، ساعاتی پیش و قبل از کنفرانس خبری آبه، جلسه ای فوری در دفتر مرکزی حزب برگزار کردند.

یکی از اعضای ارشد حزب حاکم ژاپن روز جمعه گفت: «آبه شینزو»  هدف از استعفا را جلوگیری از تاثیر بیماری وی بر حزب خوانده است.

«هیروشیگه سیکو» از اعضای بلند پایه حزب لیبرال دموکرات گفت: آبه در نشست امروز دلیل تصمیم خود را بیماری اعلام کرده و گفت به دلیل بیماری نمی توانم قضاوت های صحیحی داشته باشم.

کیودو گزارش کرده است قرار است حزب لیبرال دموکرات ژاپن برای تعیین نخست وزیر جدید رای گیری کند همزمان  «کی شیدا» وزیر امور خارجه سابق این کشور برای جانشینی آبه ابراز تمایل کرده است.

او ظرف دو هفته گذشته دو بار به یک بیمارستان مراجعه کرده که باعث گمانه زنی ها درباره افت وضعیت سلامتی او شده بود نخست وزیر آبه سال‌ها است که با بیماری روده به اسم کولیت اولسراتیو مقابله می‌کند.

این دومین بار است که آبه به دلیل مشکلات سلامتی از سمت خود کناره می گیرد او در سال ۲۰۰۷ نیز تنها یک سال پس از آغاز نخست وزیری به دلیل یک بیماری مربوط به التهاب روده استعفا داد.

او در سال ۲۰۱۲ پس از یک پیروزی چشمگیر در انتخابات مجلس نمایندگان مجددا رهبری کشور را در دست گرفت.

دوران تصدی هفت ساله آبه طولانی ترین دوران نخست وزیری تاریخ ژاپن بوده است آبه می توانست یک سال دیگر در این سمت باقی بماند قرار بود دوره او به عنوان رئیس حزب اصلی حاکم لیبرال دموکرات در سپتامبر سال آینده به پایان برسد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1466492
  • منبع: ایرنا از کیودو
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.