تلویزیون دولتی ژاپن یادآور شده که اکثر کشورهای عضو شورای امنیت با تحویل نامه ای مبنی بر این که چون آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته ای خارج شده است اعلام کردند که دیگر نمی تواند چنین کاری را انجام دهد.

به گزارش جماران؛ تلویزیون دولتی ژاپن در گزارشی ضمن بازتاب شکست آمریکا در بازگرداندن تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی ایران از طریق «مکانیسم ماشه» گزارش کرد به اعتقاد کارشناسان، آمریکا در این مسیر به هدفش نمی رسد و نمی تواند تحریم های ایران را بازگرداند.

«ان. اچ. کی» روز پنجشنبه در این گزارش افزود: رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشنهاد آمریکا مبنی بر درخواست برای بازگرداندن کلیه تحریم های سازمان ملل علیه ایران را رد کرده است و عدم اتفاق نظر این شورا در این مورد را اعلام کرد.

گزارش می افزاید: روز پنجشنبه گذشته، دولت آمریکا به اندونزی، رئیس دوره ای این شورا اطلاع داد که مراحل بازگرداندن تحریم ها علیه ایران به دلیل نقض توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ (برجام) را آغاز خواهد کرد.

اکثر کشورهای عضو شورا با تحویل نامه ای مبنی بر این که چون آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافق هسته ای خارج شده است اعلام کردند که دیگر نمی تواند چنین کاری را انجام دهد.

گزارش می افزاید چین و روسیه نظر «دیان تریانسیاه دجانی»  رئیس شورای امنیت درباره اظهارات آمریکا در نشست آنلاین روز سه شنبه این شورا را جویا شدند فرانسه و آلمان از دجانی خواستند که این روند را انجام ندهد.

دجانی در پایان این نشست به اعضا گفت که هیچ اتفاق نظری بر سر این مسئله در این شورا وجود نداشته و او در موقعیتی نیست که دست به اقدام بیشتری بزند.

تلویزیون ژاپن در پایان آورده است به اعتقاد ناظران بعید بنظر می رسد که آمریکا به قصدش برسد، زیرا رئیس دوره ای شورای امنیت در ماه سپتامبر هم کشور نیجر است که آن هم با این تقاضای آمریکا مخالف است.

به گزارش ایرنا، دولت ترامپ پس از پایان دادن به مشارکت خود در برجام، در این ماه بر آن شد تا مانع از پایان یافتن محدودیت تسلیحاتی مندرج در پیوست ب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت شود از این رو ابتدا یک قطعنامه ۱۳ صفحه‌ای ارائه داد که با مخالفت کلی اعضای شورا روبرو شد، در نتیجه وادار شد مفاد آن را به کلی حذف و یک قطعنامه دیگر در ۴ بند ارائه دهد که هدف اصلی آن تداوم محدودیت تسلیحاتی فعلی ایران بود.

این قطعنامه هم نتوانست حد نصاب لازم برای تصویب را به دست آورد به همین دلیل نیازی به وتوی چین و روسیه نبود هرچند این دو کشور متحد ایران به این قطعنامه رای منفی دادند.

با تحمل این شکست، مایک پمپئو در ۳۱ مرداد ماه امسال با سفر به نیویورک و حضور در سازمان ملل متحد، به عنوان بالاترین مقام به اصطلاح دیپلماسی آمریکا، نامه درخواست فعال‌سازی مکانیسم ماشه را به رئیس شورای امنیت ارائه داد.

با گذشت حدود یک هفته از آن، در نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد به طور رسمی اعلام شد با توجه به نظر مخالف اکثریت قریب به اتفاق اعضا با درخواست آمریکا، اقدام دیگری برای آن نمی‌تواند انجام شود و اینگونه آمریکا بار دیگر در عرصه بین‌المللی با شکست دیگری در برابر ایران مواجه شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.