• کدخبر: 1465573
  • منبع: روزنامه ایران
  • نسخه چاپی

یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در یادداشتی مطرح شد:

فضا را برای دولت فراهم کنید

نماینده مجلس: از عمر دولت دوازدهم کمتر از یک سال زمان باقی مانده در این فرصت کوتاه فضا را برای پایان خوب دولت فراهم کنیم. با اینکه در 7 سال گذشته دولت اقدامات خوبی انجام داده اما فرصت‌های بهتری بود، که استفاده نکرده است.

به گزارش جماران، احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مجلس در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: از عمر دولت دوازدهم کمتر از یک سال زمان باقی مانده است، فرصت کوتاهی که برای همه دولت‌ها دارای اهمیت فراوانی بوده و بیشترین تلاش‌ها برای تحقق اهداف و شعارها در همین زمان صورت می‌گیرد در شرایط خاصی پیش روی دولت روحانی قرار دارد. 

 مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها از یکسو و شیوع ویروس کرونا از سوی دیگر مصائبی است که دولت دوازدهم با آن روبه روست. معیشت مردم، اشتغال و همه مشکلاتی که سر منشأ اقتصادی دارند، از موضوعاتی است که همچنان ذهن دولتمردان را مشغول خود کرده است، اما آیا راه حلی برای برون‌رفت از آن وجود دارد؟ و آیا می‌توان در یک سال باقی مانده کاری از پیش برد؟ با در نظر گرفتن تمام شرایطی که کشور درگیر آن است، یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت در یکسال باقیمانده را می‌توان تحقق اهدافی دانست که تا نیمه‌های کار پیش رفته‌اند. پروژه‌های کلان و نیمه تمام از جمله مواردی است که به دولت پیشنهاد می‌شود در این یک سال باقیمانده فکری برای اتمام آنان کند؛ بهتر است دولتمردان از سر جمع کارهای خود گزارش گیری کاملی داشته باشند و سپس کارهای نیمه تمام را به سرانجام برسانند.

اگر باز هم در این مسیر با مشکلاتی روبه‌رو هستند، دست به انتخاب زده و تنها آنهایی را که می‌توانند به نتیجه برسانند، فکری به حالش کنند. به نظر نگارنده این از مهم‌ترین اولویت‌هاست که می‌تواند در کارنامه دولت دوازدهم مؤثر واقع شود.  همزمانی یک سال پایانی دولت با یک سال آغازین کار مجلس هم فرصت خوبی برای تعامل است، اگرچه عنوان می‌شود که دو قوه مجریه و مقننه از لحاظ سیاسی و جناحی در مقابل هم قرار دارند، اما مجلس هرجا که حس کند پای منافع ملت در میان است به کمک دولت خواهد رفت و در ساخت پروژه‌هایی که می‌دانیم ساخت آن به نفع مردم است، همیار دولتمردان خواهد شد؛ بخصوص در حوزه‌های زیرساختی و عمرانی، آب و انرژی که قطعاً پایان یافتن آن جزو خدمات بزرگ به مردم است، از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد تا دولت هم بتواند سال آینده صورت وضعیت درست و مثبتی از عملکرد خود ارائه کند. نباید از این واقعیت هم گذشت که  نارضایتی مردمی هم کم نیست.  مردم به خیلی از سیاست‌های دولت در حوزه‌های بازرگانی، معیشتی، ارز و سوخت انتقاد دارند و ناراضی هستند. اما الان دولت همچون هواپیمایی است که در مرحله لندینگ است. ما باید فضای نشستن دولت را آماده و مهیا سازیم.

فرود دولت در هشتمین سال فعالیت خود باید در فضایی باشد که  بتواند کارنامه خود را ارائه دهد و فرصت قضاوت را به تاریخ بدهد. هرچند که معتقدم در  7 سال گذشته اقدامات خوبی انجام گرفته است اما فرصت‌های بهتری برای ثبت کارنامه شایسته‌تری هم وجود داشته که دولت از آن استفاده نکرده و در یک سال باقیمانده می‌توان امید به انجام آن داشت.

دولت می‌توانست از یک نسل متعهد و کارشناس و در عین حال جوان و جدیدی حتی اگر در سطح وزرا امکانپذیر نبود، در لایه‌های میانی نظام مدیریتی کشور استفاده کند. با اجرایی شدن قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان که در مجلس قبلی به تصویب رسید، فقط هزار و 700 مقام در این دولت جابه جا شدند. چرا باید این تدبیر با اجرای قانون مصوب انجام می‌شد؟ بهتر بود که سیاست دولت از زمان آغاز به کار می‌بود. یک نسل جوان می‌توانست در لایه‌های میانی تقویت شود و وارد عرصه حکمرانی شود که این اتفاقات نیفتد. حال به نظر می‌رسد که آقای روحانی در سال پایانی دولت فضایی را به وجود بیاورد تا یک نسل گسترده از جوانان در بدنه مدیریتی کشور قرار بگیرند. اگر این کار در سال پایانی دولت شکل بگیرد و آغازی برای حکمرانی و تربیت کادر و نیروی جوان باشد، خدمت بزرگی برای آینده انقلاب خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1465573
  • منبع: روزنامه ایران
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.