اعاده دادرسی آخرین مرحله و روشی است که می توان به یک حکم قطعی اعتراض کرد . اعاده دادرسی به دو دسته اعاده دادرسی مدنی و اعاده دادرسی کیفری تقسیم می شود .

به گزارش جماران، سخنگوی قوه قضائیه روز گذشته در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خبر تایید حکم اعدام سه نفر در ارتباط با حوادث آبان ۹۸ صحیح است و آیا حکم این افراد اجرا خواهد شد یا اینکه هنوز راه حقوقی برای عدم اجرای احکام این افراد باز است؟ گفت: بله آنچه که از ناحیه همکاران به ما اعلام شده این است که این حکم در دیوان عالی بعد از فرجام خواهی که متهمان و وکلای آنها داده بودند به تایید دیوان عالی رسیده و به دادسرا اعاده شده است.

 

اما اعاده دادرسی به چه معنا است؟  اعاده دادرسی آخرین مرحله و روشی است که می توان به یک حکم قطعی اعتراض کرد . اعاده دادرسی به دو دسته اعاده دادرسی مدنی و اعاده دادرسی کیفری تقسیم می شود . یکی از مهمترین و متفاوت ترین موارد اعاده دادرسی زمانی است که رییس قوه قضاییه یک حکم قطعی که در هر یک از مراجع قضایی صادر شده است را مخالف مقررات شرعی تشخیص دهد .

 

در این فرض موضوع را به دیوان عالی کشور ارجاع می دهد تا به موضوع حکم رسیدگی کنند و در صورتی که دیوان خلاف شرع بودن حکم را تایید کرد ، حکم قبلی را نقض می کند و مجددا به پرونده رسیدگی می شود .

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.