بعد از آنکه سخنگوی قوه ی قضائیه صحت خبر حکم اعدام سه تن از معترضان حوادث آبان ماه را تائید کرد، هشتگ اعدام نکنید ترند جهانی شد، در این میان برخی چهره های سیاسی از جمله علی مطهری، علی شکوری راد، محمود صادقی، پروانه سلحشوری و عمادالدین باقی و همچنین چهره های ورزشی و هنری نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

به گزارش جماران، بعد از آنکه سخنگوی قوه ی قضائیه  صحت خبر حکم اعدام سه تن از معترضان حوادث آبان ماه را تائید کرد، هشتگ اعدام نکنید ترند جهانی شد. از سوی دیگر در پی ادعای مداخله جویانه و کذب ترامپ در حمایت از این موضوع برخی چهره ها این دخالت را محکوم و آن را مداخله در امور داخلی کشورمان عنوان کردند.

علی ربیعی با اشاره به درگذشت سرحدی‌زاده  در پیامی توئیتری نوشت: «در این حال و هوای نگرانی از سختی‌های زندگی مردم تا مباحث یک حکم اولیه قضایی برای اعدام سه نفر که فکر و ذکرت را مشغول کرده، چقدر سخت است بغض نبودن سرحدی‌ها، نمادهای شرافت و نسلی که با شاه مبارزه کرد را در گلو با خود همراه داشته باشی، چقدر دلم برای حضور او تنگ خواهد شد.»

 

علی مطهری  در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: لازم است قوه قضائیه مردم را درباره صدور حکم اعدام سه جوانی که در آشوبهای آبان ۹۸ شرکت داشته‌اند قانع کند. روشن شود که آیا آنها اقدام مسلحانه کرده‌اند یا انسانی را به قتل رسانده‌اند؟ اگر نه، توضیح داده شود.

 

 احمد خمینی در صفحه‌ی اینستاگرام خود درباره عفو و بخشش با ذکر حدیثی از پیامبر اکرم نوشت: « تا می توانید حدود و مجازات را از مسلمین بردارید و اگر راهی هست مجازات را برطرف کنید چراکه اگر امام و حاکم در اینکه عفو کرده است اشتباه کرده باشد بسیار بهتر از آن است که در مجازات اشتباه کرده باد.»

 

شکوری راد در توئیتی با هشتگ اعدام نکنید نوشت: رسیدگی قضایی به پرونده سه جوانی که گفته شده است در ارتباط با حوادث آبان۹۸ محکوم به اعدام شده و در آستانه اجرای حکم هستند شفاف نبوده و قانع‌کننده نیست.آنها که مقصر واقعی هستند باید محاکمه و مجازات شوند. این‌ اعدام‌ها  خطایی افزون بر خطاهای گذشته است. 

 

محمود صادقی نیز نوشت: «حوادث فاجعه‌بار آبان ۹۸ محصول یک تصمیم نابجا بود که هیچ مقامی مسئولیت آن را به عهده نگرفت. دستگاه قضایی به جای برخورد با مسبب با سبب برخورد کند.»

 

این نماینده پیشین مجلس در توئیتی دیگر نوشت: «وقتی برخلاف اصل ۲۷ قانون اساسی حق اعتراض مسالمت‌آمیز و قانونی را به رسمیت نمی‌شناسیم، زمینه برای اعتراض خشونت‌آمیز فراهم می‌شود. در مجلس دهم طرح جامعی را برای برگزاری اجتماعات و راهپیمایی مسالمت‌آمیز مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی ارائه و امضا کردیم که متأسفانه در نوبت قرار نگرفت.​»

 

 

پروانه سلحشوری در توئیتی با هشتگ اعدام نکنید نوشت: «گر شد از جور شما خانه موری ویران، خانه خویش محال است که آباد کنید»

او همچنین در توئیتی دیگر و با تبریک به نماینده ای که به تازگی فرزنددار شده بود، با هشتگ اعدام نکنید  نوشت: «قدم نو رسیده مبارک باشد. خوشحالی و تبریک همکارتان به همه جز شما هم مبارک باشد. اما فراموش نکنیم که آن سه جوان هم فرزندان مادران دیگری هستند. مادرانی که آغوش فرزندانشان را می‌خواهند نه جنازه آن‌ها را. شما هم نماینده مجلس هستید و هم یک مادر. صدای مادران ایران باشید.»

 

عمادالدین باقی، فعال حقوق بشر در صفحه ی تلگرام خود نوشت: «بعنوان کسی که ۳۰ سال است علیه اعدام مبارزه می‌کند و قلم می زند و قبلاً توسط قوه قضاییه به همین دلیل محکوم شده، ضمن ابراز تاسف عمیق از اجرای چند حکم اعدام در روزهای اخیر و البته خشنودی از دستور توقف اجرای حکم قصاص شخصی دیگر در اراک از سوی ریاست قوه در سحرگاه همین امروز، در خصوص 3 محکوم آبان دقیقاً در جریان جزئیات هستم که از همان ابتدا قوه قضاییه با تصمیم شعبه 15 مخالف و درصدد نقض حکم بود. سخنگوی قوه قضاییه هم سه شنبه 24 تیر گفت: اجرای احکام یک فرایند قانونی دارد و ممکن است در فرایند قانونی با اعمال ماده ۴۷۷ و دیگر فرایند‌ها؛ نتیجه پرونده، تغییر کند.»

همچنین ابوالفضل فاتح، موسس و اولین مدیرعامل ایسنا در یادداشتی خطاب به رییس قوه قضاییه با اشاره به خبرهای متناقض درباره دستور اعاده‌ دادرسی پرونده‌ سه متهم حوادث آبان ماه و با یادآوری دستور رهبری در دهه‌ هشتاد در اهمیت دم در اسلام در ماجرای حکم سیدهاشمی آقاجری، نوشت: 

حضور گرانقدر آیت الله رئیسی ریاست محترم قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران

با سلام و تقدیم احترام

خبرگزاری فارس امروز خبر داد که حضرتعالی دستور به اعده دادرسی سه متهم حوادث آبان ماه که در دادگاهی به اعدام محکوم شده اند را صادر فرمودید. اما ساعتی بعد خبرگزاری میزان این خبر را تکذیب کرد.

 تا جایی که سخنگوی محترم قوه قضائیه ابراز داشتند، خوشبختانه، دست این سه جوان متهم، به خون کسی آلوده نیست و دلایل دیگری به اعدام محکوم شده اند. اینجانب این جوانان را نمی نشاسم، اما به عنوان یک شهروند ایرانی علاقمند به کرامت دین و میهن، و به عنوان یک ناظر بر آنچه می گذرد این گونه اعدام ها را که روندهای قضایی آن نیز با توجه به اظهارات وکلای ایشان با ابهامات فراوانی در افکار عمومی مواجه است، نه مصلحت کشور و نه مصلحت مردم و نه مصلحت نظام و نه مصلحت قوه قضائیه و نه شخص شما می دانم. به یاد می روم که در سال های دهه ی هشتاد، رهبری انقلاب در پاسخ به تقاضای افکار عمومی و اساتید دانشگاه ها در دستوری به قوه قضائیه، اهمیت «دم» در اسلام را یادآور شدند که منجر به اعاده دادرسی و منتفی شدن یک حکم اعدام و مانع نمونه هایی نظیر آن شد. لذا از شما که مایل به اصلاحات در قوه قضائیه هستید، استدعا دارد دستور اعاده ی دادرسی در این احکام را صادر فرمایید. چه بسا قضات جامع الاطراف و آشناتر با رافت اسلامی و مصالح و حقوق اجتماعی و فردی حکم دیگری صادر کنند.

 

در همین رابطه برخی چهره های ورزشی و هنری نیز با استفاده از هشتگ اعدام نکنید به خبر اعدام سه تن از معترضان آبان ماه واکنش نشان دادند:

 

نوید محمدزاده

واکنش نوید محمد زاده به اعدام نکنید

 

شهاب حسینی

اعدام نکنید

 

سهراب پورناظری

اعدام نکنید

 

حبیب رضایی

اعدام نکنید

 

ترانه علیدوستی

اعدام نکنید

 

محسن تنابنده

اعدام نکنید

 

علی کریمی

اعدام نکنید

 

علی انصاریان

اعدام نکنید

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
10 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.