برخی نمایندگان معتقدند که هیئت رئیسه مجلس در چینش کمیسیون‌ها اغماض ورزیده و بر طبق آیین‌نامه عمل نکرده و در نتیجه برخی از این افراد ناراضی به دنبال استیضاح هیئت رئیسه هستند.

به گزارش جماران؛ یک ماه از آغاز به کار مجلس می‌گذرد و در این مدت بحث استیضاح هیئت رئیسه موضوعی که در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته است.

تنها یک ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم می‌گذرد و پارلمان تنها ۹ جلسه علنی برگزار کرده، اما در همین مدت کوتاه بحث استیضاح هیئت رئیسه موضوعی است که چندروزی در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته و این امر به دنبال نارضایتی منتخبان مردم از کمیسیون‌های تخصصیشان پیش آمده است.

براساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان باید طبق امتیازبندی در کمیسیون‌های تخصصی قرار گیرند، اما برخی نمایندگان معتقدند که هیئت رئیسه  مجلس در چینش کمیسیون‌ها اغماض ورزیده و بر طبق آیین‌نامه عمل نکرده و در نتیجه برخی از این افراد ناراضی به دنبال استیضاح هیئت رئیسه هستند.

به نظر می‌رسد که یکی از دلایل اعتراض نمایندگان درباره کمیسیون برنامه و بودجه است، چرا که  حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش پیشین و با تحصیلات دکترای معارف اسلامی و الهیات به عنوان رئیس این کمیسیون انتخاب شده است، این‌گونه به نظر می‌رسد که این گزینش در حالی صورت گرفته که الیاس نادران و شمس‌الدین حسینی، هر دو با مدرک تحصیلی دکترای اقتصاد، و محمد خدابخشی با مدرک تحصیلی دکترای اقتصاد کاربردی با گرایش تحقیقات در عملیات نیز نامزد ریاست این کمیسیون بودند.

هیئت رئیسه باید  آیین‌نامه داخلی مجلس را به درستی رعایت کند

محمد خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: بنده در دوره قبلی مجلس پیگیر ورود نمایندگان به کمیسون‌ها بر اساس امتیازبندی بودم و من و دیگر نمایندگان انتظار داشتیم که این قانون به درستی اجرا شود، اما در این زمینه اشکالاتی به کار هیئت رئیسه وارد است، اگرچه آقای حاجی بابایی رقیب من در کمیسیون برنامه و بودجه بود اما ورود وی به این کمیسیون بر اساس امتیاز وی صورت گرفته چرا که این نماینده قبلا هم سابقه حضور در کمیسیون مذکور را داشته است.

او با اشاره به جمع‌آوری طرحی برای استیضاح هیئت رئیسه مجلس افزود: بنده از امضاکنندگان این طرح نبوده‌ام و نمی‌دانم که این امر کار درستی است یا خیر، اما انتظار داریم که هیئت رئیسه آیین نامه داخلی مجلس را به درستی رعایت کند.

بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نمایندگان امکان استیضاح رئیس و دیگر اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی را دارند. در این آیین‌نامه آمده است: «هرگاه نمایندگان به کیفیت اداره جلسات یا سایر امور مجلس و نحوه ایفای وظایف رئیس یا سایر اعضای هیئت رئیسه معترض باشند، می‌‌توانند طی تقاضای کتبی با امضای حداقل ۲۵ نفر خواستار تشکیل هیئت رسیدگی به اعتراضات، مرکب از روسای کمیسیون‌‌های تخصصی و اعضای کمیسیون آیین‌‌نامه داخلی مجلس شوند.»

اما اعضای هیئت رئیسه مجلس معتقدند که استیضاح همه افراد در هیئت رئیسه براساس قانون امکان‌پذیر نبوده و نمایندگان در صورت داشتن دلیل و توجیه منطقی باید از یک فرد شکایت کنند.

استیضاح همه اعضای هیئت رئیسه مجلس عملاً امکان‌پذیر نیست

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در واکنش به اقدام برخی نمایندگان مبنی بر جمع‌آوری امضا برای استیضاح هیئت رئیسه مجلس اظهار کرد: برخی همکاران نسبت به چینش کمیسیون‌ها گلایه‌مندند در حالیکه این امر بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس صورت گرفته است.

او افزود: به عنوان مثال برخی همکاران در دوره‌های قبل در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی بودند و حالا می‌خواهند به کمیسیون عمران یا برنامه و بودجه بروند که طبیعتاً آیین‌نامه اجازه این کار را نمی‌دهد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی نمایندگان معترض به روند انتخاب اعضای کمیسیون‌ها در پی جمع‌آوری امضا هستند تا هیئت رئیسه مجلس را استیضاح کنند در حالیکه این مسئله باید پس از بررسی در کمیسیون آیین‌نامه داخلی در صحن علنی و توسط نمایندگان رأی بیاورد.

امیرآبادی فراهانی تأکید کرد: استیضاح همه اعضای هیئت رئیسه مجلس عملاً امکان‌پذیر نیست و نمایندگان تنها می‌توانند از یک فرد شکایت کرده و در ضمن باید دلیل موجهی برای آن بیاورند.

نمایندگان باید بر اساس تخصص و تحصیلات خود در کمیسیون‌های تخصصی قرار گیرند

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی دیگر عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع گفت: مجلس باید کارآمد باشد و بتواند مشکلات مردم را به درستی حل کند، برای تحقق چنین مجلسی نمایندگان باید بر اساس تخصص و تحصیلات خود در کمیسیون‌های تخصصی قرار گیرند، همچنین هیئت رئیسه امتیازبندی‌های نمایندگان  را به همراه اعضای کمیسیون آیین‌نامه انجام داده است که خود نمایندگان اعضای آن را انتخاب کرده‌اند.

او افزود: برخی کمیسیون‌ها ۷۰ نفر متقاضی داشته و ما سعی کردیم که  بر اساس عدل و قانون عمل کنیم، آیا امکان داشت که تمام این افراد به یک کمیسیون خاص بروند؟ نمایندگان ناراضی توضیح دهند که کجای کار ما غیر قانونی و خلاف انصاف بوده است.

حجت‌الاسلام تصریح کرد: نمایندگان ناراضی باید مشخص کنند که در هیئت رئیسه دقیقا به کدام فرد اعتراض دارند، چرا که نمی‌توانند همه اعضا را خطاب قرار دهند.

مشخص نبودن هویت متقاضیان استیضاح با شفافیت تناقض دارد/ پارلمان نباید به حاشیه برود

البته طرح استیضاح هیئت رئیسه مجلس در حالی مطرح شده که مشخص نیست طراح واقعی و یا امضا کنندگان این طرح چه کسانی هستند، در حالی که این امر علاوه بر آنکه با  شفافیت آرا و عملکرد نمایندگان تناقض دارد، بلکه در شرایط فعلی که مجلس باید به فکر حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم باشد به صلاح نبوده و پارلمان را به حاشیه می‌راند.

عباس گلرو نماینده مردم سمنان اظهار کرد: بنده مخالف طرح  استیضاح هیئت رئیسه مجلس هستم و این امر ضرورتی ندارد، چرا که اعضای این هیئت کار خود را به خوبی و قانونمندانه انجام می‌‎دهند و اگر نماینده یا نمایندگانی به عملکرد هیئت رئیسه اعتراض دارد باید آن را به نحو دیگری مطرح کنند.

او افزود: این مسائل مجلس را به حاشیه برده و انسجام آن را از بین می‌برد، از طرفی ما در کشور بیش از پیش نیازمند وحدت هستیم و نمایندگان نیز باید تمام انرژی خود را به حل مشکلات مردم اختصاص دهند نه اینکه درگیر مسائل حاشیه‌ای شوند و ما نمایندگان باید به اصل مشکلات کشور بپردازیم، البته بنا بر رفتار و انسجامی که در نمایندگان می‌بینم ممکن است استیضاح هیئت رئیسه مجلس حاشیه باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1451659
  • منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.