پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گمانه زنی ها درباره انتخاب یا عدم انتخاب مستاجر کاخ سفید؛

آیا ترامپ دوباره رییس جمهور می شود؟ او گزینه مطلوب چین و روسیه است

گمانه زنی ها درباره انتخاب یا عدم انتخاب مجدد دونالد ترامپ این روزها در بسیاری از محافل داخلی و بین المللی یکی از موضوعات مورد توجه است. گزارشی که در پی می آید در گفت و گو با یک کارشناس ایرانی و دو استاد دانشگاه آمریکایی به همین موضوع می پردازد.

پایگاه اطلاع رسانی جماران: «دیاکو حسینی» تحلیل‌گر مسائل آمریکا و اروپا معتقد است: از نگاه چینی‌ها پیروزی ترامپ ‌می‌تواند یک مطلوبیت برای چهار سال بعد محسوب شود

این کارشناس مسائل بین‌المللی ادامه داد: تا آنجا طبیعی است که تلاش می‌کنند ایران را نیز تا جایی که قابل دفاع است، مورد حمایت قرار دهند اما این موضوع را باید مورد توجه قرار داد که چین و روسیه منافع گسترده‌‌ای هم با آمریکا دارند و ممکن است که این معادلات در آینده تغییر کند.

وی تصریح کرد: بحثی در بخشی از جامعه تصمیم‌گیری چین مطرح است که معتقدند پیروزی مجدد ترامپ به نفع چین است، به دلیل اینکه آنها به این درک رسیده‌اند که دشمنی با چین یک مسئله دو حزبی در آمریکا است و با این تفاوت که دولت احتمالی بایدن خیلی اصولی و حرفه‌ای‌تر برخورد خواهد کرد و همراهی متحدانش به ویژه اروپا را نیز به همراه خواهد داشت، و این می‌تواند فشار بر چین را افزایش داده و اصولی‌تر کند. در حالی که ترامپ به خاطر آشفتگی درونی و دمدمی بودن و اینکه متحدانش را از خودش رانده کمتر می‌تواند از این قابلیت‌ها استفاده کند؛ بنابراین از نگاه چینی‌ها پیروزی ترامپ ‌می‌تواند یک مطلوبیت برای چهار سال بعد محسوب شود.

این تحلیلگر مسائل سیاست‌خارجی ادامه داد: روس‌ها نیز دلایل خودشان را دارند چرا که مهمترین مسئله برای روسیه اختلاف بین اروپا و آمریکا است که در دوره ترامپ در حال تشدید شدن است، بنابراین برای اینکه آنها بتوانند یک بار دیگر به ترامپ امتیاز بدهند و او این امتیاز را در داخل آمریکا برای هدف انتخابات صرف کند باید قربانی‌هایی را پیدا کنند، مسئله ایران می‌تواند به اندازه‌ای در این معامله‌گری‌های نانوشته مطرح باشد، بنابراین در دید کلان، اتکا، اعتماد و خوش بین بودن به هیچ کشوری سنجیده نیست.

 

بایدن به زودی جایگزین ترامپ خواهد شد

 

راس بیکر (Ross K. Baker) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه روتگرز است. وی به صورت تخصصی در حوزه‌های روابط بین‌الملل و دولت آمریکا تحقیق و بررسی کرده است. بیکر همچنین مقاله‌نویس «لس آنجلس‌تایمز» و «نیوزدی» است و همکاری‌ زیادی با سایر مجلات معروف و حرفه‌ای دارد. وی پیش از این به عنوان مشاور در کمیته دموکراتیک مجلس نمایندگان ایالات متحده و مشاور ارشد سناتور پاتریک جی لیی و چاک هگل مشغول به کار بوده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در مورد تنش‌ها و برجام بیان کرد.

ترامپ شانس‌های خود برای پیروزی در انتخابات را یکی پس از دیگری از دست می‌دهد

طرفداران ترامپ آنقدر زیاد نیستند که به پیروزی او در انتخابات کمک کنند

راس بیکر در ابتدا با ابراز تاسف از ناآرامی‌های این روزهای آمریکا گفت: ترامپ به دلیل تظاهرات داخلی از نظر سیاسی آسیب می‌بیند و شانس‌های خود برای پیروزی در انتخابات را یکی پس از دیگری از دست می‌دهد، اما اگر بتواند با قانون و مقررات کمی شرایط را مدیریت کند، شاید بتواند طرفداران نظم و قانون را راضی کند و آن‌ها به او رای دهند. اما در هر صورت طرفداران ترامپ آن قدرها زیاد نیستند که به او برای پیروزی در انتخابات کمک کنند.

ترامپ خواهان نابودی برجام به هر طریقی است

 وی در ادامه در مورد تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران و فشار آمریکا برای این موضوع تاکید کرد که ترامپ خواهان نابودی برجام به هر طریقی تا پیش از انتخابات نوامبر است. این یکی از اقدامات در همین راستاست.

بایدن به زودی جایگزین ترامپ خواهد شد

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه روتگرز همچنین گفت: من معتقدم که ترامپ بار دیگر رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌شود. بایدن به زودی جایگزین ترامپ خواهد شد و او به زودی به برجام بازمی‌گردد.

کابینه بایدن را اعضای دولت اوباما تشکیل خواهند داد

وی افزود: کابینه بایدن را اعضای کابینه اوباما تشکیل خواهند داد پس احتمال ادامه رویه اوباما وجود دارد‌.

ایران با ایالات متحده در دوره بایدن روابط بهتری خواهد داشت

راس بیکر همچنین تاکید کرد: اگر بایدن انتخاب شود، من از دولت ایران می‌خواهم که آشتی با آمریکا را بپذیرد. ایران با بایدن در کاخ سفید و با ایالات متحده در دوره بایدن روابط بهتری خواهد داشت.

وی عنوان کرد: درست است که احتمالاً ایران در صدر برنامه‌های بایدن با توجه به مشکلات آمریکا قرار نگرفته است، اما شانس پیشرفت روابط میان ایران و آمریکا با حضور بایدن به عنوان رئیس‌جمهور بیشتر است. 

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه روتگرز در مورد همکاری میان ونزوئلا و ایران و کارشکنی‌های آمریکا برای ممانعت از این همکاری گفت: این اتفاق در زمانی افتاد که رسانه‌های آمریکا درگیر مشکلات داخلی و کرونا هستند و این موضوع هنوز خیلی مورد توجه رسانه‌ها در آمریکا قرار نگرفته است.

 

دلهره در چهره ترامپ مشخص است

 

رابرت جرویس (Robert Jervis) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کلمبیا است. حوزه تخصصی او روابط بین‌الملل و سیاست خارجی است. وی به بیان نظرات خود درباره تنش‌های میان ایران و آمریکا پرداخته است.

ابزارهای ترامپ برای مدیریت اعتراض‌ها بی‌رحمانه است/ دلهره در چهره ترامپ مشخص است

رابرت جرویس در ابتدا در مورد ناآرامی‌های این روزهای آمریکا گفت: این تظاهرات بیشتر در قالب اعتراضات مسالمت‌آمیز بوده است و آنچه برای پاسخ به سؤال شما مهم است، این است که بیشتر مردم آن را ابزاری برای تغییر مسالمت‌آمیز می‌دانند. اما ابزارهای ترامپ برای مدیریت اعتراض‌ها کمی بی‌رحمانه بوده و دلهره در چهره وی مشخص است.

اعتراض‌ها موقعیت ترامپ را با آسیب جدی مواجه کرده است

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کلمبیا تاکید کرد: من فکر می‌کنم اعتراض‌ها موقعیت ترامپ را با آسیب جدی مواجه کرده است و واکنش ترامپ به اعتراض‌ها شرایط را برای وی سخت کرده است.   

ترامپ در ماجرای انتقال نفت ایران به ونزوئلا عقب‌نشینی کرد

وی هم چنین در مورد توافق میان ایران و ونزوئلاو دور زدن تحریم‌های ازسوی کشورمان بدون توجه به تهدیدهای آمریکا گفت: بدیهی است که این توافق به هر دو کشور کمک می‌کند ، هر دو با مشکلات اقتصادی بسیار عمیقی روبرو هستند. انتقال نفت ایران به ونزوئلا یک شکست برای آمریکا بود زیرا ایالات متحده با آن مخالفت داشت، اما دولت ترامپ  مواظب بود تهدیدات خود را کاملاً مبهم نگه دارد. این بدان معنی است که با توجه به اینکه عقب‌نشینی کرد اما تلاش کرد به شهرت خود آسیب نرساند.

بایدن به دنبال نسخه تقویت شده برجام است

جرویس در مورد آینده برجام گفت: فکر می‌کنم بایدن به احتمال زیاد پیروز انتخابات نوامبر شود و به دنبال نوعی نسخه تقویت شده این توافق باشد. امیدوارم وی موفق شود، اما موانع هر دو طرف بسیار زیاد است.

وی در ادامه با بیان اینکه ترامپ مدعی است که دشمن مردم ایران نیست، گفت: او در حرف می‌گوید نمی‌خواهد مردم ایران را مجازات کند، بلکه می‌خواهد دولت را به سمت میز مذاکره سوق دهد اما من شک دارم که تحریم و فشار برای رسیدن به این هدف مؤثر باشد و فکر می‌کنم ادعای وی در این خصوص خصمانه باشد.

متحدان آمریکا اجازه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی را نخواهند داد

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کلمبیا هم چنین در مورد تلاش ترامپ برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران گفت: این را قبول دارم که این منطق عجیب است؛ یعنی سعی کنید از بندی از برجام استفاده کنید در حالیکه خود از آن خارج شدید. من به هیچ وجه مطمئن نیستم که متحدان آمریکا اجازه این کار را بدهند، مطمئناً چین و روسیه چنین اجازه‌ای به آمریکا نمی‌دهند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.