پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:

اوج گروکشی و اوباشی گری ترامپ و دولتش

تحریم دادگاه بین المللی جنایی توسط ترامپ نه فقط نقض قوانین بین المللی است بلکه پوششی برای جنایتکاران جنگی ایجاد می کند.

 

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: « دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا پس از حمله شدید به سازمان بهداشت جهانی و توقف حمایت مالی سالیانه آمریکا از آن که نزدیک به نیم میلیارد دلار است، اکنون علیه دادگاه  بین المللی جنایی اعلان جنگ کرده و تحریم های اقتصادی علیه خانم«فاتو بنسوده» مدعی العموم گامبیایی آن و همه اعضا هیئت قضایی اش اعمال کرده است تا از پیگیرد نظامیانش طی خدمت نظامی شان در چارچوب نیروهای آمریکایی در افغانستان جلوگیری کند.

این اقدام ترامپ بازتاب دهنده حالت«هاری» ای است که اکنون رئیس جمهور آمریکا در آن به سر می برد زیرا فشارها و پیگردهای داخلی و خارجی از همه سمت ها محاصره اش کرده است؛ امری که ایجاب می کند جامعه بین المللی برای رویارویی با او و پایان اوباشگری اش که از همه عرف ها و قوانین بین المللی خارج شده است، در یک جبهه متحد شود.

نظامیان آمریکایی در افغانستان شنیع ترین نوع قتل و شکنجه را مرتکب شدند و هواپیماهای آنها مراسم های عروسی و خانه های غیرنظامیان را در نتیجه اطلاعاتی که بعدا گفتند غلط است بمباران کردند و جنایت های شان در دوران اشغال عراق به ویژه جنایت هایی نظیر شکنجه های توهین آمیز در زندان «ابو غریب» را نباید فراموش کنیم؛ شهادت صدهزار عراقی به دلیل محاصره ای که بیش از 13 سال طول کشید که دیگر جای خود دارد.

ما بر این باور نیستیم که این تحریم های اقتصادی ظالمانه و خبیثانه علیه هیئت قاضیان دادگاه بین المللیجنایی تاثیر  جدی روی آنها بگذارد. حداکثر کاری که دولت ترامپ می تواند انجام دهد جلوگیری از سفر آنها به ایالات متحده آمریکاست و ما بر این باور نیستیم که این ممنوعیت خواب آنها را آشفته کند ولی بی تردید عزم آنها را برای انجام ماموریت والای شان جزم می کند. ایالات متحده آمریکا نیز بهشت خدا روی زمین نیست و میلیاردها انسان اصلا نمی دانند که این کشور کجا واقع شده است.

دولت آمریکا با این تحریم ها نه فقط قوانین بین المللی را نقض می کند بلکه پوششی برای ناقضان حقوق بشر ایجاد می کند؛ حقوق بشری که مدعی است از آن دفاع می کند و وزارت خارجه اش فهرست های سیاهی را صادر می کند که شامل نام کشورها و حکومت هایی در آن است که حقوق بشر را نقض می کنند.

درود بر خانم فاتو بنسوده مدعی العموم دادگاه جنایی بین المللی که هرگز به این گروکشی آمریکایی وقعی ننهاد و ماموریتش برای تعقیب جنایتکاران جنگی آمریکایی را ادامه داد و اعلام کرد که اطلاعات کافی برای اثبات اینکه نیروهای آمریکایی شکنجه،نقض، تجاوز و خشونت جنسی در افغانستان بین سال های 2003 و 2004 مرتکب شده اند در اختیار دارد.

لغو روادید ورود وی و تیم قاضیان دادگاهش توسط «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا افتخار بزرگی برایش و تأکیدی بر استقلال و شجاعتش است و در عین حال محکومیت این دولت خبیث است که در سراسر جهان به دلیل نفاق،سلطه گرایی، اوباشگری و نقض حقوق بشر منفور شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.