یک میلیون و 300 هزار پوند معادل 27 میلیارد تومان؛ وزیر خارجه هنوز پرداخت هرگونه غرامت به انگلیس را تکذیب می‌کند؛ غرامتی که گویا باید بابت خسارت‌های حمله به سفارت این کشور در تهران پرداخت شود.

به گزارش جماران، روزنامه شرق در شماره امروز خود نوشت:  وزیر خارجه هنوز پرداخت هرگونه غرامت به انگلیس را تکذیب می‌کند؛ غرامتی که گویا باید بابت خسارت‌های حمله به سفارت این کشور در تهران پرداخت شود. احمد مازنی، نماینده تهران، در تذکری دراین‌باره گفته بود که یک میلیون و 300 هزار پوند معادل 27 میلیارد تومان هزینه خودسری «عده‌ای خودسر از جیب مردم پرداخت شد». او از وزارت خارجه خواسته بود تا در این زمینه توضیح دهد.

وزیر خارجه نیز در این زمینه گفته: «مقرراتی در حوزه بین‌الملل وجود دارد و دولت ایران هم اعلام کرده که حفظ و حراست از سفارتخانه‌های خارجی در ایران تعهد دولت جمهوری اسلامی ایران است و همه مقامات کشور نیز بر این نکته تأکید کرده‌اند». او تأکید کرد که «در مورد جزئیات باید طرفین مذاکره کنند و هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است». 

 

 حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به اینکه ایران تمامی کنوانسیون‌های مرتبط با حقوق بین‌الملل از جمله وین و ژنو را پذیرفته است، به «فرارو» گفته: «با توجه به این موضوع، اگر در کشورمان به هر سفارتی که وجود دارد، آسیب‌هایی وارد شود، این خسارات را باید مسببان این موضوع پرداخت کنند. اگر دولت بخواهد از جیب ملت چنین خساراتی را پرداخت کند، این امر نشان از بی‌کفایتی دولت است، چراکه در مورد حمله به سفارت عربستان و انگلستان دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم وارد شد، اما بعد از گذشت نزدیک به ۹ سال، مسببان این حوادث محاکمه نشده‌اند. این در حالی است که چنین گروه‌هایی از قدرت بسیار زیادی در کشور برخوردارند و همچنین به منابع مالی عظیمی نیز دسترسی دارند، بنابراین آنها باید خودشان این خسارت ۲۷ میلیاردتومانی را پرداخت کنند».

فلاحت‌پیشه ادامه داد: «قدر مسلم باید این قدرت در کشور وجود داشته باشد تا با چنین عناصر و گروه‌های خودسری که به منافع ملی کشور آسیب وارد می‌کنند، برخورد شود، در غیر این صورت، تبعات و خسارات ناشی از اقدام این گروه‌ها را دولت باید از بیت‌المال و به بیانی از جیب مردم پرداخت کند، آن هم در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه وجود دارد و هم اینکه دولت با کسری بودجه شدیدی روبه‌روست». به گفته او، «بالاخره روزی روابط ما با عربستان دوباره برقرار خواهد شد، همان‌گونه که بعد از بالارفتن از سفارت انگلیس، ارتباط دیپلماتیک با این کشور اروپایی مجددا برقرار شد، اما نکته مهم آن است که باید خسارات ناشی از این رفتارهای افراط‌گرایانه را که چیزی جز ضررزدن به منافع ملی کشورمان ندارد، همین گروه‌های خودسر پرداخت کنند که این امر برایشان درس عبرتی شود، در غیر این صورت ما باز هم شاهد چنین حرکت‌هایی به بهانه‌های مختلف خواهیم بود».

 

9 سال پس از واقعه

 

نکته اینجاست که حالا 9 سال از این واقعه می‌گذرد و روابط تیره‌وتار ایران با انگلیس در آن مقطع تا حدودی بازسازی شده است. ماجرا از آنجا آغاز شد که سایت سفارت انگلیس در ایران، به مناسبت روز جهانی حقوق ‌بشر یادداشت انتقادآمیزی درباره وضعیت حقوق ‌بشر در ایران به قلم سایمون گَس، سفیر بریتانیا در تهران منتشر کرد. پس از آن، انتقادها درباره این یادداشت بالا گرفت. تا جایی که نمایندگان مجلس نهم در وزارت خارجه ایران را موظف کردند ظرف دو هفته روابط سیاسی با دولت بریتانیا را به سطح کاردار و روابط بازرگانی با این کشور را به حداقل ممکن برسانند.

اما کمی بعد از این طرح حمله عده‌ای به سفارت انگلیس، واقع در قلهک همه معادلات را تغییر داد. واکنش‌های جهانی علیه ایران برانگیخته شد و اغلب کشورها حمله به سفارت انگلیس در تهران را محکوم کردند. وزارت خارجه دولت دهم با ابراز تأسف از این حادثه با صدور بیانیه‌ای به جامعه بین‌المللی متعهد شد که از جان دیپلمات‌های خارجی مقیم تهران محافظت خواهد کرد. علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه وقت نیز بعدها در روایتی دراین‌باره گفت که «آن حادثه واقعا اتفاق بسیار بد و تلخی بود».

اسماعیل احمدی، فرمانده نیروی انتظامی تهران هم در نشست خبری دراین‌باره گفته بود: «عده‌ای رفتند در باغ قلهک و پرچم را پایین کشیدند که این کار بسیار زشت بود. وقتی برای دستگیری آنها وارد عمل می‌شدیم مورد هجوم جریان‌های دانشجویی قرار می‌گرفتیم. در میدان فردوسی خواهران را جلو فرستاده بودند که مأموران با آنها برخورد نکنند». پس از آن انگلیس روابط خود را به صورت یک‌جانبه با ایران قطع کرد و سفیر ایران در لندن نیز اخراج شد. سه ‌سال بعد و در دولت یازدهم درحالی‌که تلاش‌ها برای بازسازی روابط با کشورهای منطقه و جهان آغاز شده بود، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دیوید کامرون و حسن روحانی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. در نهایت تابستان 94، فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس، در رأس هیئتی بلندپایه وارد تهران شد. او در این سفر سفارت انگلیس در تهران را بازگشایی کرد تا روابط دو کشور از سر گرفته شود. بااین‌همه هنوز ماجرای غرامت ایران به انگلیس پس از 9 سال در فضایی مبهم باقی مانده است.

 

بیشتر بخوانید:

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.

  • ناشناس

    از کرامات دلواپسان ودر راس انها مدعیان ریاست مجلس

    پاسخ