به گزارش جماران؛ حمید بعیدی نژاد، سفیر کشورمان در لندن، ضمن انتشار عکسی در کانال تلگرامی خود نوشت:

فتحعلیشاه قاجار دومین پادشاه سلسله قاجار پس از نشستن بر تخت سلطنت بدلایل مختلف بسیار علاقمند بود که خود را جوان، قدرتمند و مقتدر نشان بدهد و لذا بسیار به نقاشی از خود علاقه نشان می داد. در دوره ی پادشاهی وی بدین ترتیب پرتره های بسیاری از وی کشیده شدند که که در تمامی آنها پادشاه بعنوان فردی جوان و سرحال با ریشی بلند که حتما نشان شجاعت و اقتدار بوده است تصویر شده است. وی دستور می داد که این نقاشی ها در اتاقهای کاخهای سلطنتی نصب شوند و یا به رهبران خارجی و شخصیتهای مهم سیاسی هدیه داده شوند. 

از میان این پرتره ها در حال حاضر یکی در موزه ی ویکتوریا آلبرت در لندن وجود دارد که در سالن مهم مربوط به اشیاء ایران در بخش خاورمیانه و جنوب آسیا در این موزه قرار دارد. 

یکی دیگر از این پرتره ها نیز در دوره ی سلطنت وی به سفیر وقت انگلیس در ایران هدیه داده شده بود که از آنزمان در سفارت انگلیس در تهران نگهداری می شده است. این نقاشی که تصویر آنرا مشاهده می فرمایید توسط آقا احمد نقاش فرزند آقا نجف اصفهانی در سال ١٢٢٨ هجری قمری ( سال ١٨٢٢ میلادی)  نقاشی شده است و قیمت فعلی آن بیش از یک میلیون پوند تخمین زده میشود.

در حادثه اخیر سفارت انگلیس در تهران به این تابلوی نقاشی آسیب وارد آمد. در سال جاری متخصصین هنری دو کشور طی چند دور مذاکره و چندین جلسه کارشناسی راههای ترمیم این تابلوی نقاشی را مورد بررسی قرار داده و امکان مساعدت سازمان میراث فرهنگی کشورمان برای کمک به ترمیم این تابلو فراهم گردید. ترمیم این تابلو با توجه به قدمت دویست ساله رنگها و طراحی آن نیاز به تخصص هنری ویژه ای دارد و با دقت و اختصاص وقت کافی صورت می گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.