• کدخبر: 1419901
  • منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • نسخه چاپی

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

محمد خدادی تاکید کرد: به هرحال، رسانه با مخاطب زنده است و رسانه‌های کاغذی نیز در صورت توجه به نیاز مخاطب و تولید محتوا بر اساس این نیازسنجی، هرگز بدون مخاطب نخواهند بود.

به گزارش جماران؛ پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اکثر اماکن عمومی و پرتجمع، دستور تعطیلی روزنامه‌ها و چاپخانه‌ها نیز صادر شد. در پی این دستور فعالیت روزنامه‌ها از انتشار کاغذی به نسخه دیجیتال تغییر کرد و بعضاً با نگرانی‌هایی هم روبه‌رو شد.

برخی از مدیر مسئولان نگران بودند که این تعطیلی موجب فاصله گرفتن مردم با فرهنگ روزنامه‌خوانی، فراموشی نسخه‌های کاغذی و همچنین کاهش چشمگیر تیراژ روزنامه‌ها شود.

محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به اینکه آیا تعطیلی کرونا تاثیری بر کاهش تیراژ روزنامه‌ها داشته است یا خیر، گفت: الکترونیکی شدن مطبوعات در ایام نوروز تنها برای تقویت جریان اطلاع رسانی و تعطیل نشدن زنجیره تولید و توزیع محتوا بود. هر نوع رسانه‌ای، مخاطب خاص خود را دارد و نمی‌توان با قطعیت از پایان عمر رسانه‌های کاغذی سخن گفت.

وی افزود: به هرحال، رسانه با مخاطب زنده است و رسانه‌های کاغذی نیز در صورت توجه به نیاز مخاطب و تولید محتوا بر اساس این نیازسنجی، هرگز بدون مخاطب نخواهند بود.

خدادی با بیان اینکه در سال گذشته توانایی و ضریب نفوذ جریان رسانه‌های شناسنامه دار و بدون شناسنامه از هم تفکیک شد، اظهار کرد: شناسنامه دار‌ها هوشمندی، مهارت و فهم منافع ملی را در تمامی حوادث با تمام کمی و کاستی‌ به رخ کشیدند و بی شناسنامه‌ها هم هویت شان بیش از گذشته برای مردم مشخص شد.

وی ادامه داد: به نظرم سالی که پشت سر گذاشتیم، سال نمایش غیرت، توانایی و از خودگذشتگی و همراهی همه خبرنگاران ایرانی در رسانه‌های شناسنامه‌دار بود و همزمان نمایش نیات پلید و اهداف نامشروع رسانه‌های بدون شناسنامه و هویت به عنوان دشمنان مردم ایران که در هر واقعه‌ای خواستند کام مردم را تلخ کنند.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با قدردانی از زحمات اهالی رسانه که با تمام قدرت بر اطلاع رسانی صحیح پای بند هستند، عنوان کرد: سربازان گمنام عرصه اطلاع رسانی همچنان گمنام مانده اند و کمتر از آن‌ها یاد می شود؛ اما حضور آنان در جای جای کشورمان و در تمامی صحنه‌ها به ویژه خط مقدم مقابله با بحران‌ها مشهود بود. در نوروز ۹۹ رسانه‌ها تعطیلی نخواستند و نداشتند و هم اکنون هم نمی‌خواهند؛ چون نیاز مردم، اولویت رسالت رسانه‌ای بر منافع شخصی یک خبرنگار معنی شده است.

وی افزود: باید زحمات همکاران رسانه‌ای در شبکه‌های مختلف رادیو تلویزیون، روزنامه ها، نشریات، پایگاه‌های اطلاع رسانی و فعالان فضای مجازی که با وجود محدودیت در مکان، محل و حتی امکانات و شرایط کار به صورت ۲۴ ساعته تلاش کردند، ارج نهاده شود. همچنین یادی کنیم از همه عزیزان رسانه‌ای که اکنون کنار ما نیستند و بر اثر بیماری کرونا در سال گذشته و اوایل سال جدید درگذشتند.

خدادی درباره ارتباط مردم با رسانه‌ها گفت: شک و تردید در صحت اطلاعات درست است، باید هم کسی که اطلاعاتی را دریافت می‌کند اول شک سپس به منبع مراجعه و در آخر یقین کند. این موضوع طبیعی است و شک در صحت اطلاعات برای همه رسانه‌های جهان وجود دارد و اصولا نگاه مطلق به هیچ رسانه‌ای نیست. در وقایع مختلف می‌توان رفتار رسانه‌ها را تحلیل کرد.

وی در پایان یادآور شد: ما از رسانه‌های مکتوب خواستیم که در ایام ممنوعیت، به جای چاپ نسخه کاغذی به صورت پی دی اف و برخط فعالیت کنند، اما جریان اطلاع‌رسانی را متوقف نکنند؛ بنابراین این به معنای از بین رفتن نسخه‌های کاغذی و قطع ارتباط مردم با روزنامه‌ها نیست. هر رسانه به فراخور مطالبش تیراژ و بازدیدکننده دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1419901
  • منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.