سیل ویرانگر12 فروردین ماه 98 بیش از پنج هزار میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های شهرستان پلدختر وارد کرد که بالغ بر65 میلیارد تومان آن خسارات به شبکه و زیرساخت‌های آب روستایی بود، سیلابی که آب شرب 161 روستای این شهرستان را قطع کرد.

به گزارش جماران؛ آب شرب روستای «چم کبود» معمولان با گذشت بیش از یکسال از سیلاب فروردین ماه ۹۸ همچنان قطع است و مردم مجبور به استفاده از آب غیربهداشتی شده‌اند.

سیل ویرانگر12 فروردین ماه 98 بیش از پنج هزار میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های شهرستان پلدختر وارد کرد که بالغ بر65 میلیارد تومان آن خسارات به شبکه و زیرساخت‌های آب روستایی بود، سیلابی که آب شرب 161 روستای این شهرستان را قطع کرد و برخی روستاها ماه‌ها بدون آب شرب و از طریق تانکر آبرسانی شدند و با وجود تلاش‌های صورت گرفته بعد از گذشت یکسال هنوز آب شرب برخی روستاها از جمله روستای تازه ساخت« چم کبود معمولان» وصل نشده و این روستا از داشتن آب شرب سالم محروم است. 

روستای چم کبود گاو زرده روستایی در پنج کیلومتری جنوب معمولان و در ضلع شرقی رودخانه کشکان از جمله روستاهایی است که در سیلاب فروردین ماه امسال به زیر آب رفت و به طور 100درصد تخریب شد.

روستای چم کبود با تغییر مکان در منطقه ای حدود 500 متری محل قبلی جانمایی شد و به همت یک خانم خیر و جهادگر به نام سمیرا شاهوردی ملقب به «مادرآرزوها» ساخته و اهالی در کمتر از یکسال صاحب منازل امن ‌و ایمن شدند اما این روستا هنوز با مشکلاتی روبرو است. 

روستای چم کبود فاقد آب شرب بهداشتی

روستای چم کبود از سیلاب فروردین ماه سال98 به سبب اینکه مخزن و زیرساخت‌های آب شرب را سیلاب با خود برده فاقد آب شرب بهداشتی است که مشکلاتی را برای اهالی به وجود آورده است که با توجه شیوع گسترده کرونا ویروس در استان لرستان و لزوم حفظ بهداشت فردی نیاز است که در اسرع وقت مشکل آب شرب این روستا برطرف شود.

09

خبرگزاری تسنیم در 11 اسفند ماه98 نیز در گزارشی با عنوان قطع 11ماهه آب شرب روستای «چم کبود» معمولان؛ مردم مجبور به استفاده از آب غیربهداشتی شدند پرداخته بود که مرتضی کائیدی رئیس آبفار وقت پلدختر گفته بود آب شرب روستای چم کبود به زودی وصل ومشکل این روستا برطرف خواهد شد ولی با گذشت بیش از  42 روز از این سخنان هنوز خبری از وصل آب شرب این روستا نیست و مردم همچنان با مشکلات بهداشتی دست وپنجه نرم می‌کنند وبیم آن می‌روند که به بیماری کرونا مبتلا شوند.

یکسال بدون آب شرب بهداشتی

رضا ططری عضو شورای روستای چم کبود با بیان اینکه روستای چم کبود دارای 18خانوار و 60 نفر جمعیت است گفت: همه اهالی چم کبود در منازل نو ساخت خود که به همت جهادگر خانم شاهوردی ساخته شده بود مستقر شدند ولی روستا بعد گذشت یکسال از سیلاب و با وجود بیماری کرونا و نیاز به رعایت بهداشت فردی فاقد آب شرب لوله کشی وبهداشتی است البته آبفار پلدخترهفته‌ای یک بار با تانکر به روستا آبرسانی انجام می‌دهد که جوابگو نیست.

وی با بیان اینکه هنوز مسئولی برای حل مشکل آب شرب به این روستا نیامده است افزود: آبرسانی آب وفاضلاب جوابگو نیست و اهالی برای تامین آب مجبورند با بیست لیتری از تانکرهای بنیاد مسکن که آب برای ساخت پل به نزدیکی روستا می‌آورد آب تهیه کنند بنابراین از مسئولان تقاضا می‌کنیم مشکل آب شرب این روستا را برطرف کنند.

عدم حضور میدانی مسئولان برای حل مشکلات

سمیرا شاهوردی بانوی جهادگر و ملقب به «مادر آرزوها» که از اوایل وقوع سیلاب در شهرستان پلدختر در روستای چم کبود مستقر شده و در کمتر از یکسال تمام این روستا را ساخته و تحویل مردم داده است اظهار داشت: در یکسال حضور خود در استان لرستان و روستای چم کبود معمولان من هنوز هیچ مسئولی ندیدم که برای رفع مشکلات به این روستا بیاید و تنها کسی که برای پیگیری مشکلات آمده میثم کشکولی دبیر قرارگاه جبهه فرهنگی انقلاب لرستان است و سردار کشکولی فرمانده سپاه استان لرستان هم پیگیر مشکلات این روستا بوده ولی ما هنوز مسئولی ندیدیم.

وی با بیان اینکه روستای چم کبود اولین روستایی است که در استان لرستان به طور صدرصد ساخته شده است افزود:مشکلی که در این روستا وجود دارد نبود آب شرب است و اهالی این روستا 10ماه بعد سیلاب از آبی که بنیاد مسکن از رودخانه برای ساخت وساز استفاده می کرد برای خوردن استفاده می‌کردند.

1399012411283282720120144

ابتلا به بیماری به دلیل استفاده از آب شرب غیر بهداشتی

این خیر جهادگر عنوان کرد: من به همراه چند نفر از اهالی روستا به سبب استفاده از آب باران وآب  شرب غیربهداشتی دچار عفونت شدید ریوی‌ و روانه بیمارستان و بستری شدیم.

شاهوردی گفت:طی یکسال گذشته بارها ما از مسئولان استانی در مورد مشکل آب شرب روستای چم کبود صحبت کرده ولی بعد گذشت یکسال هنوز این مشکل برطرف نشده است که  بعد از پیگیری سردار کشکولی فرمانده سپاه لرستان آبرسانی با تانکر صورت گرفته ولی جوابگو اهالی نیست‌.

1399012411320416220120154

آبرسانی با تانکر به روستا جوابگو نیست

وی تصریح کرد:طی 24 روز گذشته سه تانکر آب به روستای چم کبود آمده که اهالی مجبورند برای تامین آب مورد نیاز خود رابا تانکر وبه وسیله تراکتور از شهر معمولان بیاورند که سختی‌های خاص خودش را دارد.

این خیر جهادگر اظهارداشت: وزیر بهداشت به طور مداوم می‌گوید برای جلوگیری از ابتلا به کرونا دستان خود را بشویید ولی جناب وزیر برخی اهالی چم کبود 20 روز است که حمام نرفتند چطور دستان خود را مرتب بشویند؟ به مدیرکل آب وفاضلاب لرستان پیشنهاد دادم یک سوم مبلغ و رقمی که مشکل آب روستای چم کبود با آن حل می‌شود را به من بدهید تا 20 روزه مشکل آب شرب این روستا را حل کنم.

مشکل آب شرب بزودی حل خواهد شد

شهاب محمودی رئیس آب وفاضلاب شهرستان پلدختر با بیان اینکه برخی روستاها مثل روستای چم کبود مشکلات فراوانی از لحاظ آب شرب دارند گفت:با پیگیری‌های صورت گرفته از این به بعد به طور روزانه با تانکر به روستای چم کبود آبرسانی صورت خواهد گرفت.

وی افزود: ناظر اداره آب استان لرستان برای ارائه گزارش مشکلات آب شرب روستاها به پلدختر آمده و مشکلات گزارش شده است که پیگیر هستیم مشکلات آب شرب روستاها حل شود ولی برخی روستاها که مثل چم کبود مشکلشان حاد است تلاش می‌کنیم که در اسرع وقت مشکل آب شرب آنها را برطرف کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.