رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران با توجه به ضرورت و نیاز امر اطلاع رسانی گفت: باید به موضوع اطلاع‌رسانی و خبر و گزارش خبری جدی تر نگاه کرد به ویژه در شرایط کرونایی. دولت باید در این شرایط از روزنامه‌هایی که آمادگی دارند حمایت کند تا بتوانند نسخه کاغذی یا حداقل دیجیتال خود را راه اندازی کنند و روزنامه‌نگاران را به کار بگیرند.

به گزارش جماران؛ رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران با اشاره به اطلاعیه ستاد ملی کرونا مبنی بر عدم انتشار روزنامه ها تا ۲۰ فروردین گفت: انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران در اولین فرصت درباره این موضوع جلسه خواهد داشت و مواضع و اقدامات احتمالی خود را اعلام می کند.

عباس عبدی، ادامه داد: باید همه به تصمیماتی که ستاد ملی کرونا با توجه به شرایط کنونی جامعه گرفته است احترام بگذارند اما اینکه تا چه زمانی این ماجرا ادامه دارد باید منتظر بمانیم چرا که ما تازه در ابتدای راه هستیم. اگر چند روز باشد که در ادامه تعطیلات نوروزی تلقی شود قابل تحمل است ولی اگر بخواهد طولانی‌تر شود قطعا باید تجدیدنظر کرد.

دولت باید به مقوله اطلاع رسانی به همان اندازه که به بهداشت اهمیت می‌دهد توجه کند

عبدی با توجه به ضرورت و نیاز امر اطلاع رسانی گفت: باید به موضوع اطلاع‌رسانی و خبر و گزارش خبری جدی تر نگاه کرد به ویژه در شرایط کرونایی. دولت باید در این شرایط از روزنامه‌هایی که آمادگی دارند حمایت کند تا بتوانند نسخه کاغذی یا حداقل دیجیتال خود را راه اندازی کنند و روزنامه‌نگاران را به کار بگیرند.

رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران خاطر نشان کرد: یکی از خطراتی که در شرایط کنونی جامعه وجود دارد، خبرهای فیک و یا نادقیقی است که درباره موضوع کرونا تولید و منتشر می شود که این کار در غیبت روزنامه ها و بی اعتباری صداوسیما تشدید خواهد شد. بنابراین دولت باید به مقوله اطلاع رسانی به همان اندازه که به خوراک، درمان و بهداشت اهمیت می دهد توجه کند.

فضای مجازی موجود در ایران بسیار بی ضابطه است

وی با بیان اینکه فضای مجازی حتما می تواند به میزان رسانه های مکتوب تاثیرگذار باشد گفت: فضای مجازی موجود در ایران بسیار بی ضابطه و بی توجه به حقوق مولف یا همان کپی‌رایت است و خیلی راحت می شود گزارش‌ها و اخباری که دیگران تولید کرده است را در سایتی منتشر کرد و کلی از این کار سود کسب کرد. در حالی که در هیچ کجا از دنیا به این شکل نیست و همه جا ضوابطی هم از حیث کپی رایت و هم مسئولیت نسبت به اعتبار و دقت مطالب منتشره وجود دارد که باید این موضوع را حل کرد که در غیر این صورت فضای مجازی اثرات منفی خواهد داشت.

این وضعیت در صورت طولانی شدن ضربه دیگری به نهاد مطبوعات مکتوب است

عباس عبدی با اشاره به وضعیت اقتصادی رسانه های مکتوب گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی ایران که از این حیث نامناسب است؛ روزنامه ها قبلا هم تضعیف شده بودند و این اتفاق در صورت طولانی شدن ضربه دیگری است که به نهاد مطبوعات مکتوب زده می شود اما این را نباید فراموش کرد که مطبوعات مکتوب به کف وضعیت خود رسیده بودند و از این کمتر مشخص نیست چه اتفاقی می تواند رخ دهد.

وی با انتقاد از وضعیت نامناسب روابط کار در میان روزنامه نگاران گفت: درباره روابط یکسویه حرفه‌ای روزنامه نگاران به نفع کارفرما انتقادات جدی وجود دارد و انجمن هم قبلا اعلام کرده است که همکاران روزنامه نگار می‌توانند به انجمن مراجعه کنند و از مشاوره‌ها و حمایت‌های انجمن صنفی روزنامه نگاران برای استیفای حقوق خود بهرمند شوند.

رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران گفت: هر مراجعه ای که درباره بیمه، اخراج و کسر حق و حقوق به انجمن شود قطعا رسیدگی و پیگیری می شود و معمولا هم به نتیجه می رسد.

اگر تلاش شود می‌توانیم توافق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را برای کمک به روزنامه‌نگاران بیکار به دست‎ آوریم

وی با توجه به شرایط فعلی گفت: با توجه به وضعیتی که در حال حاضر به وجود آمده است در اولین فرصت از روزنامه نگاران دعوت خواهیم کرد تا با همفکری همگانی بتوانیم اقدامی در این راستا انجام دهیم.

عباس عبدی در پایان با اشاره به بیمه بیکاری گفت: اطمینان دارم که اگر تلاش شود می‌توانیم توافق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را برای کمک به روزنامه نگاران بیکار به دست آوریم اما باید توجه کرد که تنها روزنامه نگاران نیستند که در موضوع کرونا دچار مشکل شوند بلکه خیلی از نهاد دیگر هم ممکن است با مشکل مواجه باشند و باید تلاش کرد که حداقل خسارت ها به این افراد وارد شود به خصوص روزنامه نگاران که از منابع مالی اندکی برخوردار هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1395919
  • منبع: سایت خبری مدارا
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.