مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: باید کمک کنیم تا اصلاح نگرش در مردم به تغییر رفتار منجر شود.

به گزارش جماران، دکتر احمد حاجبی با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر درخصوص غلبه بر ترس و اضطراب ناشی از کرونا، بیان کرد: عموم جامعه، در برخورد با پدیده ‌های ناشناخته که اطلاعاتشان نسبت به آنها کم بوده و برایشان قابل پیش بینی نیست، نگران و مضطرب می شوند.

وی افزود: میزان تاب آوری و ذهنیت افراد نسبت ترس و اضطراب را متفاوت و کم و زیاد می‌ کند و ما با افزایش آگاهی افراد نسبت به بیماری های نوپدید، باید کمک کنیم تا ترس و نگرانی مردم کمتر شود.

دکتر حاجبی درخصوص خودمراقبتی در بعد روانی، گفت: همانگونه که از جسم خود مراقبت می کنیم، باید خود مراقبتی در ابعاد سلامت روانی هم داشته باشیم و با توصیه ‌های آگاهی بخش اضطراب و نگرانی مردم را کاهش دهیم، این گفته به آن معنا نیست که در برابر چنین اتفاقی خنثی باشیم، بلکه، موضوع جدی است و باید به آن بپردازیم. باید بتوانیم با اطلاع رسانی از طریق رسانه ‌های معتبر مانند صدا و سیما و وزارت بهداشت، ترس و نگرانی مردم را مدیریت کنیم.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه مردم باید کمتر به فضای مجازی مراجعه کنند، گفت: متاسفانه ما در مراجعه به فضای مجازی و استفاده از آن زیاده روی و به آن بیش از حد اطمینان می ‌کنیم و درحال حاضر، عموم جامعه در زیر بمباران اطلاعاتی وسیعی قرار گرفته اند که تنها راه رهایی از آن دریافت اخبار از منابع موثق مثل وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی و پزشکان و صدا و سیما است و باید توجه داشته باشیم تا از موثق بودن خبری مطمئن نشده ایم، نباید آن را بازنشر کنیم.

وی با بیان اینکه اطلاعات بین المللی درخصوص کروناویروس را می توان از سایت سازمان جهانی بهداشت دریافت کرد، عنوان کرد: از آنجا با پدیده ای روبرو هستیم که ابعاد آن ناشناخته است، طبیعی است که واکنش های مختلفی نسبت به آن مشاهده کنیم. لذا اولین نکته این است که این واکنش های مضطرابه را بیماری یا ضعف تلقی نکنیم و اینگونه به افراد انگ نزنیم.

دکتر حاجبی با بیان اینکه ترس از ابتلا به بیماری در جامعه وجود دارد، ادامه داد: طبیعی است، افرادی که بیماریشان مثبت اعلام می شود، ناخودآگاه برچسبی به آنها زده می شود و اینگونه تلقی می شود که وقتی کسی کرونا گرفت، باید تا مدتها طرد شده و در قرنطینه بمانند و هیچ ارتباطی با بیرون نداشته باشند. لذا نمی توان از مردم انتظار داشت که از بیماری بیم نداشته باشند.

وی گفت: واکنش های افراد به موضوعات مختلف، براساس زیرساخت های ذهنی و روانشناختی شان، متفاوت است. لذا واکنش ترس از بیماری، ضعف شخصیتی نیست، بلکه واکنش طبیعی افراد است.

دکتر حاجبی تاکید کرد: نکته ای باید مورد توجه قرار گیرد این است که افراد چنانچه دچار اضطراب شدید هستند، برای آرام کردن خود، به هیچ وقت نباید به سمت مصرف مواد مخدر یا داروهای آرامبخش بروند. اگر به شرایطی ناتوان کننده ای رسیده و متحمل رنج روانی شده اند، بهترین راهکار مراجعه به روانپزشک است.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درخصوص غلبه بر وسواس فکری ناشی از بیماری، عنوان کرد: باید بین وسواس بیمارگونه و واکنش طبیعی افراد نسبت به ابتلا به بیماری، تمایز قائل شویم. وسواس بیمارگونه به بیماری محدود نمی شود و فردی که بیماری وسواس داشته باشد، نسبت به سایر موارد هم وسواس دارد که باید دوره های درمانی خود را طی کند. اما واکنشی که به تبع ابتلا به ویروس ایجاد شده، متفاوت است. اگر واکنش مردم به این موضوع منفی باشد، به علت محدویت دانش و آگاهی است؛ همانطور که متخصصان عفونی گفته اند، رفتار آتی این ویروس را به علت ناشناخته بودن، نمی توان پیش بینی کرد و همین موضوع، موج نگرانی را ایجاد می کند. تمام تلاش ما باید براین موضوع باشد که مرتبا راجع به بیماری صحبت شود تا برای مردم جا بیفتد.

وی افزود: این اطلاعات باید درست باشد و از طریق منابع موثق به گوش مردم برسد. با وجود اینکه در تلاش هستیم تا اطلاعات صحیح را به مردم انتقال دهیم، اما هنوز نتوانستیم آن گونه که باید و شاید،  در مردم توانمندی مدیریت روانی برای درک شرایط و مدیریت این ویروس را نهادینه کنیم. انتقال اطلاعات به مردم باید به گونه ای باشد که در مردم تغییر رفتار ایجاد شود. بنابراین، باید با برنامه های متعدد برای اطلاع رسانی به مردم فراهم کنیم. باید کمک کنیم تا اصلاح نگرش در مردم به تغییر رفتار منجر شود و در این راستا، باید تا جایی پیش رویم که به تغییر رفتار برسیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.