به گزارش جماران؛ در سرمقاله تازه ترین شماره روزنامه جمهوری اسلامی آمده است:

«اعلام قربانی گرفتن  در ایران که روز چهارشنبه هفته گذشته صورت گرفت، بسیاری از موضوعات مطرح را به حاشیه راند. حق هم همین است، زیرا حفاظت از سلامتی آحاد مردم کشور از اهمیت ویژه برخوردار است و در این زمینه نباید قصوری شود. در عین حال، اهمیت این موضوع نباید موجب وحشت و نگرانی گردد و مردم را از زندگی عادی دور کند. قطعاً حساسیت باید بالا برود، مواظبت بیشتر شود، به توصیه‌های بهداشتی عمل گردد و مهم‌تر از اینها امید به غلبه بر این بیماری در کشور در وجود همه تقویت شود.

برای عبور کردن از این گردنه، همکاری دوجانبه مردم و مسئولین، محور اصلی است. این همکاری را در چند محور باید عملی ساخت.

اول آنکه مسئولان کشور، اخبار وقایع را صادقانه به اطلاع مردم برسانند و افکار عمومی را در جریان واقعیت‌ها قرار دهند. بسیار دیده شده است که افرادی در اطاق‌های دربسته با این تفکر غلط که اطلاع‌ یافتن مردم از فلان موضوع مشکل‌آفرین خواهد بود، مقرر می‌دارند از اطلاع‌رسانی صحیح و بموقع خودداری شود و مردم در بی‌خبری بمانند. این تفکر غلط، باتوجه به شرایط امروز ارتباطات که هیچ خبری از مردم مخفی نمی‌ماند، با بن‌بست مواجه می‌شود و راه به جائی نمی‌برد.

زشت‌تر از این، دادن اطلاعات غلط به مردم است که گاهی مشاهده می‌شود در قالب‌هائی از قبیل تکذیب می‌کنم، همه‌ چیز به خوبی در جریان است، تمام امکانات لازم را در اختیار داریم و... به مردم تحویل داده می‌شود و البته چند روز بعد و یا حتی چند ساعت بعد خلاف آن به اثبات می‌رسد. این روش ناصحیح، موجب بی‌اعتمادی مردم به مسئولین می‌شود و برای حکمرانی سالم که سرمایه اصلی آن اعتماد است بسیار زیانبار خواهد بود. برخورد صادقانه، موجب جلب اعتماد مردم می‌شود و کار را بر مسئولین نیز آسان می‌کند.

دوم آنکه مسئولان بهداشتی، تلاش‌های خود را افزایش دهند، برای فراهم ساختن امکانات درمان و آموزش راه‌های مؤثر پیشگیری فعالانه عمل نمایند، اطلاعات پزشکی لازم را اگر ندارند به دست بیاورند، از کشورهای دیگر و سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با بهداشت جهانی کمک بگیرند و به صورت جهادی با این بیماری مقابله کنند. چین، در عین حال که دچار خسارت زیادی از ناحیه همین بیماری شده ولی از نظر سرعت عمل در ساختن بیمارستان‌های ویژه و فراهم نمودن تجهیزات لازم برای مقابله با آن کارنامه درخشانی از خود برجای گذاشته که می‌تواند الگوی خوبی برای ما باشد تا بر این عارضه غلبه کنیم.

سوم آنکه در میان حوادثی که برای کشورها پیش می‌آیند، مواردی وجود دارند که غلبه بر آنها از عهده یک وزارتخانه و یک دستگاه خارج است و به همکاری جمعی دستگاه‌های مختلف نیاز است. برای غلبه بر «کرونا» به عزمی راسخ برای یک همکاری جمعی نیازمندیم. دستگاه‌های دیگر باید به یاری وزارت بهداشت بشتابند و با به میدان آوردن امکانات، نیروها و تجهیزات خود، کار غلبه بر این عارضه را آسان نمایند.

چهارم آنکه همکاری مردم با مسئولین را باید محور اصلی غلبه بر ویروس کرونا بدانیم. تجربه ما همواره نشان داده هرجا مردم و مسئولین دست در دست همدیگر به مصاف یک حادثه هرچند سخت و سهمگین رفتند، پیروز میدان شدند. در دفاع مقدس، توطئه‌های خارجی، سیل، زلزله و سایر حوادث طبیعی و غیرطبیعی که در طول چهار دهه گذشته پیش آمدند همراهی مردم و مسئولین بود که توانست مشکلات پدید آمده از رهگذر آنها را از پیش پا بردارد. اینبار نیز با این همراهی است که باید بر این عارضه غلبه کنیم و خسارات آن را به حداقل برسانیم. طبعاً مردم باید به توصیه‌های بهداشتی عمل کنند، به شایعات اعتنا نکنند و به مقررات مربوطه پای‌بندی عملی نشان دهند.

و پنجم آنکه عامل اصلی پیروزی ملت ایران در تمام میدان‌ها روحیه‌ قوی و امید به پیروزی بوده است. این سرمایه بزرگ تاکنون توانسته مشکلات زیادی را از پیش پای مردم و کشور بردارد. قطعاً در مقطع کنونی نیز همین روحیه قوی و سرشار از امید می‌تواند به یاری بیاید و ملت ایران را از این گردنه عبور دهد.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.