اتحادیه عرب اعلام کرد: با این معامله «ناعادلانه» همراهی نمی کنند و با دولت آمریکا در اجرای آن همکاری نخواهند کرد.

به گزارش جماران؛ اتحادیه عرب روز شنبه با صدور بیانیه ای طرح «معامله قرن» را «معامله ناعادلانه» و مغایر قطعنامه های بین المللی توصیف کرد و از جامعه جهانی خواست جلوی اقدامات اسرائیل برای اجرای بندهای این طرح را بگیرد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، این اتحادیه در بیانیه پایانی نشست امروز خود درباره بررسی طرح ضد فلسطینی دولت آمریکا، مخالفت کامل وزیران خارجه کشورهای عربی را با این طرح اعلام و بار دیگر بر مسئله فلسطین به عنوان یک مسئله محوری و حق مردم آن در تشکیل کشوری مستقل در اراضی اشغالی ۱۹۶۷ تاکید کرد.

این بیانیه تاکید کرد: طرح جدید آمریکا برای صلح مردود است زیر حداقل ترین حقوق مردم فلسطین را هم تامین نمی کند.

این اتحادیه از جامعه جهانی خواست با هر گونه اقدام اسرائیل برای اجرای این طرح مقابله کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: طرح آمریکا در تضاد با اصول روند صلح مبتنی بر قوانین و قطعنامه های بین المللی مرتبط است.  

اتحادیه عرب تاکید کرد: با این معامله «ناعادلانه» همراهی نمی کنند و با دولت آمریکا در اجرای آن همکاری نخواهند کرد.

این بیانیه همچنین به اشغالگران اسرائیلی در خصوص اجرای بندهای معامله و نادیده گرفتن قطعنامه های قانونی بین المللی در این باره هشدار داد.

اتحادیه عرب تاکید کرد که طرح صلح عربی حداقل ترین چیزی است که کشورهای عربی برای تحقق صلح میان دو طرف اسرائیلی و فلسطینی قبول دارند.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۸ بهمن ماه ۱۳۹۸ همراه با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید حاضر شد و با رونمایی از طرح سازش‌کارانه خود موسوم به «معامله قرن» اعلام کرد که این طرح، شهر قدس را پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی می‌داند.

شخصیت‌ های سیاسی در کشورهای مسلمان مخالفت صریح خود را با این طرح اعلام کردند. طرحی که حق و حقوق مردم فلسطین را به طور کامل نادیده گرفته است.

 همچنین شهرهای مختلف فلسطین از جمله غزه و کرانه باختری در واکنش به این اقدام ترامپ، از روز سه شنبه شاهد تظاهرات و اعتراض هستند.

فلسطینی ها طرحی جایگزین «معامله قرن» ارائه خواهند داد

وزیر خارجه فلسطین روز شنبه تاکید کرد که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با حضور در شورای امنیت، طرحی جایگزین طرح «معامله قرن» آمریکا را برای سازش با صهیونیست ها ارائه خواهد کرد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، ریاض المالکی وزیر خارجه فلسطین تاکید کرد: فلسطینی ها حمایت لازم را از اتحادیه عرب برای مقابله با آنچه طرح صلح آمریکا در خاورمیانه (معامله قرن) خوانده می شود، کسب کرده اند.

وی افزود: محمود عباس در جلسه شورای امنیت که قرار است 11 فوریه آینده برگزار شود، شرکت می کند و طرحی جایگزین طرح آمریکا را ارائه خواهد داد.

نشست فوق العاده اتحادیه عرب درباره طرح ضد فلسطینی «معامله قرن» امروز شنبه با حضور محمود عباس در سطح وزیران خارجه عرب آغاز شد.

این نشست به درخواست فلسطین و با سخنرانی محمد علی الحکیم وزیر خارجه عراق به عنوان رییس دوره‌ای این اتحادیه کار خود را شروع کرد.

احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب در بیانیه پایانی این نشست، تاکید کرد: به صراحت مخالفت اتحادیه عرب را با آنچه معامله قرن نامیده می شود، اعلام می کنیم. زیرا این طرح حداقل ترین حقوق و خواسته های مردم فلسطینی را هم محقق نمی کند.

156929112

لبنان اسکان دایم پناهندگان فلسطینی را رد کرد

«ناصیف حِتی» وزیر امور خارجه لبنان امروز (شنبه) در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در قاهره پایتخت مصر، اسکان دایم پناهندگان فلسطینی را در کشورهای میزبان رد کرد.

پایگاه خبری روزنامه ی مسیحی «جمهوریت» چاپ بیروت به نقل از ناصیف حتی نوشت: مردم، مقام ها و احزاب لبنان اتفاق نظر دارند که برخلاف طرح معامله قرن و مطابق با مصوبات نشست سران کشورهای عربی در بیروت، پناهندگان فلسطینی باید به کشور خود بازگردند.

در نشست بیروت که ۲۰۰۲ میلادی برگزار شد، سران عرب اسکان دایم پناهندگان فلسطینی را در کشورهای میزبان مانند لبنان، اردن و سوریه رد و بر بازگشت آنان مطابق قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید کردند.

۵۰۰ هزار پناهنده فلسطینی در اردوگاه عین الحلوه و المیه میه در جنوب، الجلیل در شرق، برج البراجنه،  صبرا و شتیلا در مرکز و نهرالبارد و البداوی در شمال لبنان زندگی و در بخش خدمات، کار می کنند.

وزیر خارجه لبنان در نشست قاهره گفت: باید از همه ی راه و روش ها برای کمک به فلسطین و موضع یکسان ملت و حکومت خودگردان در رویارویی با معامله قرن استفاده کرد.

ناصیف حتی خاطر نشان کرد: موضع لبنان روشن و ثابت است و آن اجرای قطعنامه های ۱۹۴، ۲۴۲، ۲۶۷، ۴۶۵ و ۴۷۸ شورای امنیت سازمان ملل در موضوع  بازگشت پناهندگان، تشکیل دولت مستقل به پایتختی قدس شرقی، بین المللی بودن بیت المقدس و تعلق آن به پیروان ادیان توحیدی، خروج اسراییلی ها از سرزمین ۱۹۶۷ میلادی و حق تعیین سرنوشت برای ملت فلسطین است.

وی با بیان این که فلسطین تنها نیست، تاکید کرد: نمی توان با قطعنامه های بالا بازی کرد و طرح معامله قرن عواقب خطرناکی برای فلسطین و دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه به ویژه کشورهای میزبان پناهندگان فلسطینی دارد.

بر اساس بندهای طرح معامله قرن که سه شنبه هشتم بهمن ۹۸ در واشنگتن رونمایی شد ۴۰ درصد زمین های کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی اشغال و مقاومت فلسطین خلع سلاح خواهد شد. شهر قدس پایتخت رژیم اسراییل خواهد بود و بخش هایی از کرانه باختری که در آن ها شهرک های یهودی نشین ساخته شده به این رژیم الحاق می شود.

هم چنین پناهندگان فلسطینی حق بازگشت به سرزمین خود را ندارند و باید در کشورهای میزبان، اسکان دایم بگیرند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.