به دنبال لغو برخی پروازهای خارجی و تورهای گردشگری، انجمن صنفی دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در نامه‌ای به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست اعلام شرایط «فورس‌ماژور» کرد.

به گزارش جماران، به دنبال تحولات چند هفته اخیر در منطقه و نیز سقوط هواپیمای اوکراینی که دلیل آن شلیک اشتباه پدافند و خطای انسانی اعلام شد، برخی شرکت‌های هواپیمایی از جمله لوفت‌هانزای آلمان و شرکت‌های تابعه که شامل اتریش، سوئیس و بروکسل می‌شود، به اضافه هواپیمایی اکراین، پروازهایشان را به مقصد ایران تعلیق و متوقف کردند. آژانس امنیت هوایی به عنوان یک نهاد تخصصی تحت نظر اتحادیه اروپا که در زمینه ایمنی هوانوردی غیرنظامی و مسافربری به وضع و اعمال قوانین و مقررات می پردازد نیز در بیانیه‌ای به تمام شرکت‌های هواپیمایی اروپایی هشدار داد: تا اطلاع ثانوی بر فراز آسمان ایران پرواز نکنند.

اعلام این وضعیت، برخی مسافران را از جمله آن‌ها که از قبل بلیت این شرکت‌های هواپیمایی را تهیه کرده بودند، بلاتکیلف و سرگردان کرده است.

همچنین وزارت امور خارجه در برخی کشورها به شهروندانشان برای سفر به ایران هشدار و اخطارهایی داده‌اند که سبب انصراف گردشگران از سفر ایران شده است.

حرمت‌اله رفیعی ـ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ به دنبال این شرایط، نامه‌ای به علی‌اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ نوشت و درخواست کرد: شرایط «فورس ماژور» اعلام شود.

در این نامه آمده است: «همانطور که مستحضرید، در شرایط فعلی کشور با توجه به شرایط خاص منطقه و کنسلی گسترده تورهای ورودی و به دنبال آن احتمال بروز ضرر و زیان مالی دفاتر و آژانس‌های هواپیمایی فعال در زمینه ورود گردشگر به ایران، وجود دارد.

خواهشمند است دستور فرمایید به منظور جلوگیری از خسارات احتمالی دفاتر و آژانس‌های فعال در حوزه تورهای ورودی، هماهنگی‌های لازم را با نهادهای ذی‌ربط و خصوصا جامعه آژانس‌های فعال در حوزه تورهای ورودی، نهادهای ذی‌ربط و خصوصا جامعه هتل‌داران برای همکاری در لحظات «فورس ماژور» مبذول کنند. »

شرایط «فورس ماژور» یا «فوق‌العاده» زمانی تعیین می‌شود که پروازها و هتل‌ها طی یک وضعیت ویژه همچون تهدیدات امنیتی، شرایط جوی و یا اعمال محدودیت و یا ممنوعیت از سوی دولت‌ها برای سفر به مناطقی خاص، خارج از اراده مسافر کنسل می‌شوند. در صورت اعلام رسمی این وضعیت، هیچ یک از هتل‌ها و آژانس‌ها مجاز نیستند از مردم پولی بابت کنسلی اقامتگاه و پرواز، کسر و یا آن‌ها را مشمول جریمه کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.