معاون هماهنگی کننده سپاه، تاکید کرد: در ماجرای سال 97 و فتنه دشمن خوب بنگرید، ادامه همین مسئله را خواهید دید. امروز هم ما درگیر جنگ هستیم، اگر ما پهباد دشمن را در آسمان می‌زنیم او هم از به کارگیری اراذل و اوباش در خیابان استفاده می‌کند، چون دیگر قدرت جنگ رو در رو را ندارد

معاون هماهنگی کننده سپاه پاسداران گفت: تمام رزمندگان جوانی که حماسه دفاع از حرم را آفریدند، در قالب کتاب‌های دفاع مقدس شکل گرفته‌اند.

نشست هم اندیشی پژوهشگران حوزه دفاع مقدس با هیئت رئیسه فرماندهی کل سپاه عصر امروز 24 آذر ماه 98 در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد. این نشست که به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش برپا شده بود با حضور سردار نقدی معاون هماهنگ کننده سپاه، سردار نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و نویسندگان و پژوهشگرانی همچون معصومه رامهرزی، گلعلی بابایی، مرتضی سرهنگی، محمد درودیان و... برگزار شد.

سردار محمدرضا نقدی معاون هماهنگ کننده سپاه در این مراسم با اشاره به ارزشمندی گرامیداشت حماسه‌های دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس درخشان‌ترین قطعه تاریخ ملت ایران است. در بخش اعظم تاریخ بشریت ملتی که در مقابل زورگوها قد علم کند مقاومت کرده و پیروز شود، نایاب است. چنین افتخاری فقط در قیام بزرگ پیامبران دیده شده است که ابعاد آن بی انتهاست. دفاع مقدس ما اینگونه بود که باید برای استخراج وقایع غنی آن تلاش کنیم. پژوهش و تاریخ‌نگاری این حماسه افتخار بسیاری دارد.

وی افزود: پژوهشگران دفاع مقدس پایه جدیدی را در تاریخ نویسی پایه‌گذاری کردند که بر مبنای حماسه برای نخستین بار در تاریخ دنیا نوشته شد. در کدام تاریخ دنیا به انسان‌ها اینچنین بها داده‌اند که در مورد جوانی 13 ساله چندین جلد کتاب نوشته شود. اگر هزاران جلد در مورد مدیریت امام راحل در جنگ نوشته شود باز هم جای کار دارد. ابتکار و خلاقیت پژوهشگران دفاع مقدس ما پاشنه تاریخ‌نویسی را به سمت درست خود برگرداند، زیرا زورگوها مدت‌ها تاریخ را برای خود نوشتند و این رسم غلط برای همه سنت شده بود، اما تاریخ‌نگاری انسان‌مدارانه دفاع مقدس رسم را عوض کرد.

معاون هماهنگی کننده سپاه با اشاره به اثر روایت تاریخ برای نوجوانان گفت: باز گو کردن تاریخ جنگ برای نوجوانان اگر درست و صحیح صورت بگیرد ایرادی ندارد و می‌تواند بسیار سازنده باشد. یک بعد کار پژوهشی شما نویسندگان تاریخی و بعد دیگر آن علمی است. امام راحل فرمود شما با مدیریت صحیح در جنگ نشان دادید می‌توان اسلام را در جهان حاکم کرد. کشف ابعاد مختلف دفاع مقدس مسئله مهمی است.

سردار نقدی با اشاره به فرماندهی مقاومت و استفاده آن از تجربیات دوران دفاع مقدس، خاطر نشان کرد: تمام رزمندگان جوانی که حماسه دفاع از حرم را آفریدند و موصل و سوریه را آزاد کردند، خمیرشان در غالب کتاب‌های دفاع مقدس غالب‌گیری شد. این موضوع را دست کم نگیرید، ابعاد عملیات بیت‌المقدس با آزادی 70 درصد از خاک عراق از دست داعش برابری می‌کند. جنگ ضد چریکی که در سوریه اتفاق افتاد و دشمن خود را لا به لای مردم پهنان کرده بود مبارزه سختی بود و رزمندگان مقاومت در مقابله با این دشمنان از کتاب‌های دفاع مقدس الهام گرفتند. جوانان ایرانی، حشت‌الشعبی، حزب‌الله لبنان، یمن و... همه از این مباحث الگو گیری کردند. خودباوری مهمترین عنصری است که به نسل جوان امروز الهام شده است. ایستادگی در جنگ 33 روزه و ایستادگی مردم غزه همه از این موضوع ناشی می‌شود، منتها نباید به این حد قانع باشیم.

وی در ادامه تصرح کرد: باید تلاش کنیم زوایای مختلف دفاع مقدس این قطعه بی نظیر تاریخ را در تمام عرصه‌ها از جمله مسائل سیاسی، مهندسی، انسانی و روانشناسی، عنوان کنیم. جوانان زیادی در دوران دفاع مقدس طومارهای بلندی می‌نوشتند و با انگشت زخمی خود و با خون خود آن را امضا می‌کردند، تا بتوانند با وجود سن پایین اجازه دفاع بگیرند. دفاع مقدس از منظر سیر و سلوک نیز قابل تامل است، وقتی امام به مسئولین و علما توصیه می‌کند با خواندن وصیت‌نامه شهدا خود را ارتقاء دهند، منتها در زمینه تاریخ‌نویسی دفاع مقدس بای انصاف را رعایت کرد. ملتی با دست خالی جلوی همه ابرقدرت‌ها ایستاده است. ارتش عراق آبدیده و نظامی بود در این شرایط فرمانده لشگر 25 ساله ما فرمانده آبدیده لشکر عراقی را اسیر می‌کرد و به پشت خاکریز باز می‌گشت. صحبت کردن از مسائل علمی، تاکتیکی و نظامی با رعایت انصاف کمک زیادی به ادامه ماجرا می‌کند، فراموش نکنیم عملیات فریب بخشی از جنگ است و در واقع یکی از شاخه‌های اصلی عملیات‌های جنگ است. این موضوع در همه زمینه‌ها می‌بایست مطرح شود. آتش ما در جنگ 20برابر دشمن بود، ما خارج سنگر بودیم و آفند می‌کردیم پس می‌بایست تلفات‌مان از دشمنی که داخل سنگر بود بیشتر باشد، اما اینچنین نبود و تعداد شهدای ما بیشتر از کشته‌های آنان نیست. نباید اجحافی در این زمینه صورت بگیرد.

معاون هماهنگی کننده سپاه، تاکید کرد: برخی می‌خواهند با این موضوع دعوای سیاسی و سوء استفاده جناحی به راه بیندازند، از آن غفلت نکنید. در ماجرای سال 97 و فتنه دشمن خوب بنگرید، ادامه همین مسئله را خواهید دید. امروز هم ما درگیر جنگ هستیم، اگر ما پهباد دشمن را در آسمان می‌زنیم او هم از به کارگیری اراذل و اوباش در خیابان استفاده می‌کند، چون دیگر قدرت جنگ رو در رو را ندارد. صدها جانبازی که در حادثه‌های اخیر مجروح شدند به دلیل این که نخواستند دست به اسلحه ببرند، برادر بسیجی که 400 بخیه خورد چون نخواست در مقابل اراذل و اوباش دست به اسلحه ببرد و مردمی که از پشت سر هدف قرار گرفته شدند تا دشمن از آنها کشته‌سازی کند همگی جزو مسائلی است که امروز باید توسط شما تاریخ‌نگاران ثبت و ضبط شود.

سردار نقدی، افزود: ملت ما با بصیرت و هوشیاری برخورد کرد و در صحنه پای ارزش‌ها ایستاد. اینها حماسه‌های ثبت شدنی است، حماسه‌هایی که ارتش ما در دفاع مقدس آفرید و شیرودی‌ها، بابایی‌ها، کشوری‌ها و صیادها را تربیت کرد. حرکت حماسی سپاه و بسیج قهرمان با 92 هزار شهید از این جمله است. امروز ما شاهد بیداری ملت‌ها در جنگ هستیم، باید قلم‌ها را برداشته و از کار فرهنگی دفاع مقدس بنویسیم و این نوشتار طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب باید صد برابر شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.