مدیرکل دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: مسئولیت سازمان انرژی اتمی در زمینه پرتوهای یون‌ساز و غیر یون‌ساز، ... بوده که این سازمان به‌طور پیوسته به وظایف خود عمل کرده و می کند و لذا بیان نام سازمان انرژی اتمی به عنوان یکی از متولیان آلودگی فعلی هوای تهران و کلان‌شهرها صحیح نیست.

به گزارش جماران؛ مدیرکل دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی در مطلبی که برای خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) فرستاد، نقش این سازمان در بهبود کیفیت هوا را یادآور شده و بیان نام این نهاد به عنوان یکی از متولیان آلودگی فعلی هوای تهران و دیگر کلان‌شهرها را ناصحیح عنوان کرده است.

حمید خادم قائمی امروز شنبه به خبر ایرنا  با عنوان «یکه‌تازی آلودگی هوا و تماشای ۱۸ دستگاه متولی» که در آن بر اساس قانون هوای پاک، سازمان انرژی اتمی به عنوان یکی از متولیان امر معرفی شده است، واکنش نشان داد.

وی در مطلبی در این ارتباط نوشت: از آنجا که ممکن است این خبر در ذهن مردم، نسبت به سازمان انرژی اتمی ایران در زمینه انجام وظایف قانونی‌اش، ایجاد شبهه کند توضیح این نکته را لازم میدانم که در قانون هوای پاک، ماده ۳۰، به همکاری سازمان انرژی اتمی به شرح ذیل اشاره شده است:

« ماده ۳۰ سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است با همکاری سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به جلوگیری از انتشار خارج از حدود تعیین‌شده کلیه امواج رادیویی، الکترومغناطیسی، پرتوهای یون‌ساز و غیر یون‌ساز اقدام و به‌منظور حصول اطمینان از عدم افزایش میزان و شدت امواج و پرتوهای یون‌ساز و غیر یون‌ساز از حدود تعیین‌شده در هوای آزاد، شبکه پایش مربوطه را راه‌اندازی کند.»

خادم قائمی در این مطلب یادآور شد: بر این اساس، مسئولیت سازمان انرژی اتمی در زمینه پرتوهای یون‌ساز و غیر یون‌ساز، ... بوده که این سازمان به‌طور پیوسته به وظایف خود عمل کرده و می کند و لذا بیان نام سازمان انرژی اتمی به عنوان یکی از متولیان آلودگی فعلی هوای تهران و کلان‌شهرها صحیح نیست.

وی درباره نقش مثبت سازمان انرژی اتمی در بهبود کیفیت هوای تهران و سایر کلان‌شهرها نیز تاکیدکرد: سازمان انرژی اتمی ایران در حال حاضر با تولید یک هزار مگاوات برق پاک اتمی در نیروگاه اتمی بوشهر و تحویل آن به شبکه برق کشور، سالانه از تولید و انتشار هفت میلیون تن گازهای گلخانه‌ای آلوده و مضر به جو و هوای کشور جلوگیری می‌کند و تا سال ۱۴۰۴ و ۱۴۰۶ که دو نیروگاه اتمی واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر راه اندازی می شود مجموعاً سالانه بیش از سه هزار مگاوات برق تحویل شبکه برق کشور می دهد که این اقدام مانع انتشار ۲۱ میلیون تن گازهای گلخانه ای به جو و هوای کشور خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.