نماینده دائم ایران در سازمان ملل با اشاره به معضل حضور نیروهای خارجی در افغانستان، خواستار خروج زمانبندی شده و مسؤولانه آنها شد.

به گزارش جماران؛ سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با تأکید بر اینکه هیچ کشوری حق تصمیم‌گیری درباره آینده افغانستان را ندارد، گفت: دولت افغانستان باید در مرکز مذاکرات صلح باشد.

مجید تخت روانچی نماینده کشورمان در سازمان ملل می‌گوید پس از سال ها ناامنی و بی‌ثباتی، مردم افغانستان خواهان صلحی حقیقی و پایدار هستند و هرگونه مذاکرات صلح باید با حضور همه جناح‌های افغانستان،مدیریت و مالکیت خود افغان ها و محوریت دولت این کشور باشد.

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در سخنرانی خود در نشست چهارشنبه مجمع عمومی این سازمان که برای بررسی وضعیت در افغانستان برگزار شده بود، گفت: هیچ کشوری حق تصمیم‌گیری در مورد آینده افغانستان را ندارد و چنین حقی انحصاراً متعلق به مردم این کشور است.

وی افزود: هر فرآیند صلحی باید مبتنی بر آرمان‌های حقیقی و نیازهای واقعی مردم افغانستان و حفظ و تقویت دستاوردهای این کشور، شامل قانون اساسی، نظام جمهوری اسلامی و نهادهای برآمده از آن باشد.

نماینده کشورمان همچنین با اشاره به معضل حضور نیروهای خارجی در افغانستان، خواستار خروج زمانبندی شده و مسؤولانه آنها شد.

وی با تاکید بر ضرورت تلاش موثر برای مقابله با گروه‌های تروریستی و قاچاقچیان مواد مخدر با اشاره به اقدامات کشورمان در زمینه مبارزه با مواد مخدر گفت: در این زمینه تاکنون ۳۸۱۵ نفر از نیروهای ایرانی شهید و بیش از ۱۲۰۰۰ نفر نیز زخمی شده اند که نشان دهنده جدیت ایران در این زمینه است.

روانچی همچنین به آثار منفی تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه ایران بر وضعیت پناهندگان افغان در کشورمان اشاره کرد و گفت: این وضعیت باعث شده خیلی از آنها به طور جدی در فکر مهاجرت مجدد به سایر کشورها از جمله اروپا باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.