وزیر نیرو با اشاره به طرح مطالعاتی وزارت نیرو برای استفاده از آب شور دریای عمان و خلیج فارس گفت: علاوه بر سایر منابع برای جبران کمبود منابع جهت آب صنعت 8.3 میلیارد مترمکعب آب از خلیج فارس و دریای عمان وجود دارد.

به گزارش جماران، رضا اردکانیان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، 28 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال محمدمهدی برومندی که در 5 محور مطرح شد، اظهار داشت: تصفیه فاضلاب و استفاده از پساب آن در صنعت مورد توجه ما است تا کمتر از آب خام سدها در بخش صنعت استفاده شود.

وزیر نیرو با اشاره به عملکرد جمهوری اسلامی ایران در موضوع تصفیه آب بیان کرد: برای جمع‌آوری، تصفیه و استفاده مجدد از آب تصفیه شده در سطح کشورهای منطقه عملکرد قابل توجهی داشته‌ایم. زمانی که جمعیت کشور 40 درصد جمعیت فعلی بود و منابع نفتی کماکان برقرار بود و به فن‌آوری‌های جهانی دسترسی داشتیم، در کشور تنها 4 تصفیه‌خانه وجود داشت که هیچ‌کدام از آنها حتی یک شهر را هم پوشش نمی‌دادند.

وی با بیان اینکه امروز تصفیه فاضلاب شاخص توسعه یافتگی محسوب می‌شود و به ارتقاء شاخص بهداشت عمومی کمک می‌کند، افزود: چندی پیش دویست و سی‌امین تصفیه‌خانه فاضلاب را افتتاح کردیم.

اردکانیان ادامه داد: در پویش الف. ب ایران  که از نیمه مهرماه شروع شده 29 تصفیه‌خانه فاضلاب را با هزار و 366 میلیارد تومان در جای جای ایران افتتاح می‌کنیم.  تاکنون توانسته‌ایم 62 تصفیه‌خانه را به مدار بیاوریم.

وزیر نیرو گفت: تعداد قابل توجهی از تصفیه‌خانه‌های کشور را بخش خصوصی احداث می‌کند سپس پساب آن را مورد استفاده قرار می‌دهند.

اردکانیان در خصوص عدم اقدام برای انتقال آب دریای عمان به داخل کشور که در سوال محمدمهدی برومندی به آن اشاره شده است، اظهار داشت: طرح مطالعاتی وسیعی را در وزارت نیرو برای استفاده از آب شور دریای عمان و خلیج فارس آغاز کرده‌ایم که 17 استان مشمول این طرح می‌شوند و اخیراً نیز نتایج این مطالعات در شورای عالی آب مطرح و تصویب شد.

وی افزود: علاوه بر سایر منابع برای جبران کمبود منابع جهت آب صنعت 8.3 میلیارد مترمکعب آب از خلیج فارس و دریای عمان وجود دارد.

وزیر نیرو بیان کرد: دو میلیارد و 730 میلیون مترمکعب آب شیرین از این منابع استحصال می‌شود که استان‌های زیادی از جمله خراسان جنوبی، یزد و کرمان از آب دریا بهره‌مند می‌شوند. این اقدامات به برکت چاره‌گشایی قانونی مجلس و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام می‌شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: در کل کشور میزان هدررفت آب 25 درصد است که بخش 13 درصدی از آن ناشی از فرسودگی و اتصالات نامناسب است. دولت و نمایندگان به دنبال این هستند که تأمین آب را به وسیله سدسازی، احداث تونل و کانال محقق سازند.

اردکانیان اظهار داشت: یک فروند هواپیما برای بارورسازی ابرها به کمک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و متخصصین داخلی تجهیز شده و تاکنون در استان‌هایی مانند زنجان، قزوین، اصفهان و یزد پرواز کرده است، همچنین مواد اولیه بارورسازی ابرها در کشور تولید شده که در استان‌های خراسان جنوبی و چهارمحال بختیاری از آنها استفاده شده است اما با توجه به بارش‌هایی که در کشور داشتیم تاکنون پرواز جدیدی انجام نشده و در زمانی که لازم باشد اقدامات مناسب انجام می‌شود.

وی افزود: مهار آب‌های مرزی یا استیفای آب‌های مرزی با اجازه مقام معظم رهبری و پشتیبانی مجلس و دولت انجام شده است و در این زمینه 13 سد تکمیل و امکان آبگیری در 14 سد نیز وجود دارد و 175 هزار هکتار از اراضی آنها نیز زه‌کشی شده است. همچنین 46 شهر و روستاهای فراوانی از آب این سدها استفاده می‌کنند.

وزیر نیرو بیان کرد: امکان بهره برداری از 470 مگاوات از انرژی برقابی فراهم است و 94 درصد عملیات مهار و تنظیم آب در چارچوب مقررات بین‌المللی صورت گرفته است. روز چهارشنبه در دفتر معاون اول رئیس جمهور برای اتمام طرح‌های باقی مانده جلسه‌ای برگزار می‌شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: کارگروه ملی مبارزه با کم آبی تشکیل شده است.

اردکانیان اظهار داشت: مراحل مطالعات وضعیت استان لرستان پس از سیل‌های ابتدای سال 98 جهت بازبینی شرایط و امکانات مهار سیلاب صورت گرفته و در روزهای اخیر مطالعات نهایی شده و تخصیص‌ها ابلاغ می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1294549
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.