سردبیر همشهری به بنیان پرداخت یارانه از طرف دولت به رسانه ها انتقاد جدی دارد و با اشاره به نقاط ضعف شیوه نامه جدید یارانه مطبوعات ۹۸ معتقد است معاونت مطبوعات به جای اینکه برای روزنامه ها اولویت های مطبوعاتی تعیین کند به تقویت جایگاه حرفه ای آنان کمک کند.

 

به گزارش جماران، شهریار شمس مستوفی سردبیر روزنامه همشهری در این باره به شفقنا رسانه می گوید: به نظرم یارانه ای که نمی تواند شفافیت داشته باشد، کار غلطی است. یعنی پرداخت یارانه در هر قالبی به این صورت اشتباه است. چرا که نظارتی هم بر پرداخت صد در صدی آن ها هم وجود ندارد. حال اگر با توجه به شرایط اقتصادی کشور، قرار به پرداخت یارانه به رسانه ها باشد، این شیوه نامه جدید چند مشکل اساسی دارد. یکی اینکه شرط پرداخت یارانه را به چاپ برخی موضوعات در روزنامه ها منوط کرده و این خلاف قانون مطبوعات است. هیچ نهاد دولتی و غیر دولتی نمی تواند، روزنامه ای را مجبور به چاپ یا عدم چاپ یک سری اولویت های محتوایی کند.

او با انتقاد ادامه می دهد: پس اگر به صورت تشویقی این مسئله را به رسانه ها خاطر نشان کنند که اگر این موضوعات را چاپ کنید به شما یارانه می دهیم،  وضعیت مطبوعات به مراتب بدتر می شود. چون شان و وظیفه مطبوعات این است که به عنوان رکن چهارم دموکراسی، به نقد و تحلیل مسائل در جامعه بپردازند و به رسالت خود عمل کنند. قرار دادن اولویت های محتوایی از مهم ترین نقاط ضعف این شیوه نامه است. چرا که نمی توان برای مطبوعات تعیین تکلیف کرد.

مستوفی به جای پرداخت یارانه ها به این صورت، پیشنهاد می دهد: در حال حاضر یکی از ضعف های تحریریه ها،  نبود نیروهای حرفه ای در رسانه هاست. در واقع به دلیل درآمد های پایین این حوزه، روزنامه نگاران حرفه ای معمولا در این شغل نمی مانند و بدنه مطبوعات از منظر نیروی حرفه ای به شدت با ضعف روبرو است. اگر قرار بر پرداخت یارانه ای هم باشد، به نظرم بهتر است در راستای تقویت جایگاه حرفه ای خبرنگاران و روزنامه نگاران استفاده شود. مثلا در حوزه آموزش و سواد رسانه ای صرف شود که این موضوعات به تقویت مطبوعات بیشتر کمک می کند.

او با تاکید بر ضرورت استقلال رسانه ها از دولت، بیان می کند: به همین خاطر من به طور کل با ساختار این شیوه نامه از بنیان مخالف هستم و معتقدم دولت نباید وظیفه ای درباره پرداخت یارانه به رسانه ها داشته باشد. با توجه به اینکه، رسانه ها در همه جای دنیا به نقد دولت و حاکمیت می پردازند، اگر زندگی و ممات آن ها وابسته به پولی که دولت می دهد، باشد خب نمی توانند به رسالت خود عمل کنند. برای همین رسانه ها باید بر روی پای خود بایستند. هر چند در موراد بحرانی امکان دارد یک سری اتفاقات بیافتد و حمایت از دولت نیاز باشد. مثلا در حوزه کاغذ که قیمت کاغذ به صورت ناگهانی و تصاعدی بالا می رود، در اینجا می توان از پرداخت یارانه صحبت کرد. اما اینکه به صورت کلی به همه رسانه ها بگوییم این کارها را انجام  دهید تا به شما یارانه دهیم، غلط است.

او با انتقاد به مورد دیگری در این شیوه نامه می گوید: در این شیوه نامه به تولیدی محتوای روزنامه ها اشاره شده، خب سوال من این است که معاونت چطور می خواهد این شاخصه را بسنجد؟ با چه ابزار و نیروی انسانی می خواهد این کار را انجام دهد؟ با توجه به تعداد بالای رسانه های مجوز دار، معاونت می خواهد از چه نیروی برای رصد کردن مطالب تولیدی آن ها کمک بگیرد. به نظرم اجرای این بند دور از ذهن است. قبلا این مورد هم در پرداخت یارانه بود که صحبت از مطالب تولیدی، گفت و گو و سرمقاله در مطبوعات بود. اما چقدر از روزنامه ها این مورد را رعایت کردند. الان ما شاهد هستیم بسیاری از روزنامه ها،  مطالب روابط عمومی را به راحتی در رسانه خود کپی می کنند خب چه ابزاری برای راستی آزمایی این موارد دارید؟

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.